Meer dan een derde van de bedrijven zegt momenteel problemen te ervaren met de werving van personeel.
Dat is bijna 10 procentpunt meer dan ze vorig jaar zeiden te verwachten, en ook veel meer dan het aantal bedrijven dat in 2015 of in de jaren daarvoor zulke wervingsproblemen had.
HR-trends
Een en ander blijkt uit het onderzoek HR Trends van ADP, Berenschot en uitgeverij Performa, dat in oktober officieel wordt gepresenteerd, en waarvoor ruim 1.000 HR-professionals zijn onderzocht.
Twee vragen
De respondenten kregen twee stellingen voorgelegd:
- Wij ondervinden momenteel problemen bij de werving & selectie wegens krapte op de arbeidsmarkt
- Wij verwachten de komende 12 maanden problemen bij de werving & selectie wegens krapte op de arbeidsmarkt
Wat allemaal zoal opvalt
Enkele opvallende resultaten uit het onderzoek:
- In bijna alle sectoren ligt de verwachting in 2016 boven het cijfer van momenteel.
- De financiële instellingen hebben de meeste problemen met werving (55% respondenten), de overheid de minste (19%)
- De groot- en detailhandel laat een zeer opvallende stijging zien in het aantal verwachte problemen (van 13 naar 34%), evenals de sector Vervoer en Opslag (van 15 naar 38%)
HR-mensen zijn wel te vinden
- Op HR na is er bij alle functiefamilies sprake van een toename; de werving van HR-personeel is maar voor 5 procent van de respondenten een probleem.
- De nummer 1 en 2 blijven Techniek & Onderhoud (41%) en ICT (36%), met Productie & Operations als derde (31%) en Verkoop als vierde (30%)
Waar zijn de marketeers?
- MBO-vacatures zijn het lastigste te vervullen binnen Techniek & Onderhoud (56%) en Productie/Operations (52%)
- HBO-vacatures zijn het lastigste te vervullen binnen Verkoop (68%) en – zeer opvallend: Marketing & Communicatie (83%)
- WO-vacatures zijn het lastigste te vervullen binnen bestuur & directie (81%)
Top-10 moeilijk vervulbare vacatures
- Techniek en onderhoud in de Industrie (65%)
- ICT bij Financiële instellingen (62%)
- ICT bij Groot en detailhandel (57%)
- Techniek en onderhoud bij Overige dienstverlening (47%)
- Verkoop bij advisering, onderzoek en overige specialistische dienstverlening (47%)
- Techniek en onderhoud bij vervoer en opslag (46%)
- Productie / Operations bij Vervoer en opslag (46%)
- Verkoop bij Groot- en Detailhandel (43%)
- ICT bij vervoer en opslag (42%)
- ICT bij Overige Dienstverlening (40%)
Behoud steeds moeilijker
Behoud van goede krachten leek de afgelopen jaren nooit zo’n probleem te zijn, maar ook hierover zeggen steeds meer respondenten zich zorgen te maken.
Steeds meer employer branding…
Langzaam maar zeker lijken de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt ook terug te vinden op de HR-agenda. Zo is het thema arbeidsmarktcommunicatie en ‘employer branding’ van de zestiende naar de achtste plaats op de beleidsagenda gestegen.
… Maar wel erg traditioneel
Wel blijken de respondenten nogal traditioneel in de middelen die ze inzetten op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Naast websites, advertenties en social media (94%) wordt er voornamelijk aansluiting gezocht bij opleidingsinstituten (58%) en beurzen (42%). Slechts een enkeling zet modernere middelen in als ‘serious gaming’ (6%) of geavanceerde analysetools (3%).