Wervingscampagne (met focus op IT specialisten) (CBS)

Peter Boerman Op 26 april 2016
Gem. leestijd 3 min 684x gelezen
Deel dit artikel:
Wervingscampagne (met focus op IT specialisten) (CBS)

De unieke betekenis van CBS is op een uiterst onderscheidende, van kilometers afstand herkenbare, eigen-zinnige en merk-waardige manier verbeeld. Lees de hele case van CBS die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case CBS

Omschrijving van de case

Het CBS staat aan het begin van een belangrijke vernieuwingsfase in zijn bestaan. Veranderingen gaan steeds sneller. Data worden belangrijker om beslissingen te kunnen nemen. We zitten midden in een Big Data revolutie. Dit biedt veel kansen voor het CBS om zijn waarde te vergroten naar alle stakeholders en zijn leidende positie en reputatie als onafhankelijke bron van informatie verder te versterken.

Met de nieuwe campagne wilde het CBS laten zien wat het als werkgever te bieden heeft. En daarmee ook zijn positie als aantrekkelijk werkgever naar (schaars IT) talent verder versterken.
De belofte aan talent kent 4 bouwstenen:
– Van betekenis zijn voor een bedrijf dat van betekenis is voor mens en maatschappij.
– Meebouwen aan en meegroeien met het nieuwe CBS in een belangrijke transitieperiode. Waar op alle niveaus innovatieve en ambitieuze vernieuwingsprojecten op stapel staan. Waar we in het hart van de wereld van datascience met technologie, creativiteit en vakmanschap gestalte geven aan het statistisch bureau van de toekomst.
– Geen gespreid bedje, soms een kronkelig pad met obstakels en avontuur onderweg. In alle opzichten een breed, uitdagend en dynamisch speelveld.
– Werken bij een aantrekkelijke topwerkgever.

Bovenstaande employer story is de basis van de creatieve campagne. Het design van de campagne is het vitale element van de campagne. We verbeelden de wereld van big data. Op de site, in films en waar mogelijk zien we de data ook stromen en bewegen. De kernrollen van het CBS; data verwerken, betrouwbare informatie bieden en data opslaan zijn verbeeld in de de 3 key visuals: trechter, vuurtoren en datarecorder.
Bij elkaar hebben we een unieke, eigentijdse, van verre herkenbare en inspirerende verbeelding gemaakt van waar het CBS in de kern om draait. Of, zoals we dat nastreven, een onvervreemdbare eigen-zinnige en merk-waardige stijl gevonden om het hart van het CBS te laten ervaren.

homepage-werken-bij-cbs-IT

Wat was de impact van de case?

De campagne is live vanaf februari. Vooralsnog zijn de wervingsresultaten binnen deze schaarse doelgroep zeer positief: ruim 9000 unieke bezoekers op de nieuwe campagnesite, hoge engagement in tijd en paginabezoek, 95 sollicitanten en de eerste hires zijn binnen.

Minstens zo belangrijk is de interne ontvangst van campagne. Mensen voelen de trots voor het CBS en de manier waarop we ons verhaal vertellen. We hebben de campagne in een aantal kick off sessies geïntroduceerd en daarmee medewerkers in hun rol als ambassadeurs van het CBS versterkt.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Er zijn meerder redenen waarom deze campagne een werf& award moet winnen
1. prachtige en inspirerende manier waarop het nieuwe verhaal van CBS wordt verteld en echt inbreekt op mogelijke ‘stoffige vooroordelen’
2. Een echte claim op een belangrijk gebied: big data. We zijn de eerste die met deze vormentaal manifest deze wereld naar ons toe trekken
3.In de drie iconische beelden wordt de rol en betekenis van CBS sterk neergezet: dataverwerker, betrouwbare informatievoorziener en dataopslag van Nederland.
4. Een campagne met enorm intern draagvlak versterkt de trots en betrokkenheid van CBS’ers van hoog tot laag in de organisatie. Hij ondersteunt ook de ambitieuze strategische agenda van CBS en de ambassadeursrol van medewerkers.
5. Een unieke campagne voor een uniek bedrijf. Er zijn weinig campagnes die van een kilometer afstand herkenbaar zijn.
6. Hij levert op: breekt in, valt op, en inspireert nieuw talent het verhaal van het CBS te verkennen en in contact te gaan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Bij het CBS: Karin van Kasteel, Sandra Duijndam, Jeroen Korteland
Bij ARA: Mike Demelinne, Ton Rodenburg, Jaap Toorenaar, Frank van Venrooij, Leon Bouwman, David van der Meijde (Welldone Pictures)

Ook kans maken op een Werf& Award?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners