Gem. leestijd 2 min  565x gelezen

Wetenschap: ‘Employer branding cruciaal voor topvrouwen’

Wetenschap: ‘Employer branding cruciaal voor topvrouwen’

Als vrouwen zich kunnen identificeren met het bedrijf, zullen ze meer ambitie hebben om een leiderschapsrol op zich te nemen. Employer branding is dan ook cruciaal om meer topvrouwen aan te nemen, stelt promovendus Claudia Erlemann. claudia erlemannHet onderzoek van Erlemann, waarop ze donderdag in Rotterdam hoopt te promoveren, komt op een opvallend moment, nu de discussie over topvrouwen volop woedt, de minister een app en een database heeft gelanceerd, en bedrijven er alles aan willen doen om een quotum te voorkomen. Voorbeeld en vrijheid Volgens Erlemann ligt de motivatie van vrouwen om een leidinggevende functie te vervullen echter niet extern, maar vooral intern in organisaties. Zo blijkt die motivatie bijvoorbeeld af te hangen van of er al andere vrouwelijke managers in het bedrijf zijn. Niet alleen vanwege de voorbeeldfunctie, maar ook omdat vrouwen onder een vrouwelijke leidinggevende meer steun ervaren en gemiddeld ook meer vrijheid krijgen om zelf hun werk in te delen. Flexibele werktijden blijken sowieso een factor van betekenis voor vrouwen om een leidinggevende functie te ambiëren, aldus Erlemanns onderzoek. Richt je op persoonlijke relaties Haar onderzoek toont verder aan dat mensen in het algemeen meer leiderschapsambities ontwikkelen in organisaties met een cultuur die gericht is op samenwerking. Vrouwen definiëren zichzelf doorgaans aan de hand van hun hechte persoonlijke relaties die ze hebben met anderen. Hun leiderschapsambities groeien dan ook wanneer ze veel (goede) een-op-een samenwerkingen hebben met collega’s. Dit duidelijk maken in de employer branding van een organisatie kan helpen de aantrekkelijkheid van de organisatie voor (top)vrouwen te vergroten en zo meer vrouwen in leidinggevende posities te krijgen, zo concludeert Erlemann, die in het dagelijks leven als consultant werkt bij Bain & Company.  

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners