Wetenschap: 'Employer branding cruciaal voor topvrouwen'

Peter Boerman Op 23 februari 2016 Gem. leestijd 2 min535x gelezen
Deel dit artikel:
Wetenschap: 'Employer branding cruciaal voor topvrouwen'

Als vrouwen zich kunnen identificeren met het bedrijf, zullen ze meer ambitie hebben om een leiderschapsrol op zich te nemen. Employer branding is dan ook cruciaal om meer topvrouwen aan te nemen, stelt promovendus Claudia Erlemann. claudia erlemannHet onderzoek van Erlemann, waarop ze donderdag in Rotterdam hoopt te promoveren, komt op een opvallend moment, nu de discussie over topvrouwen volop woedt, de minister een app en een database heeft gelanceerd, en bedrijven er alles aan willen doen om een quotum te voorkomen. Voorbeeld en vrijheid Volgens Erlemann ligt de motivatie van vrouwen om een leidinggevende functie te vervullen echter niet extern, maar vooral intern in organisaties. Zo blijkt die motivatie bijvoorbeeld af te hangen van of er al andere vrouwelijke managers in het bedrijf zijn. Niet alleen vanwege de voorbeeldfunctie, maar ook omdat vrouwen onder een vrouwelijke leidinggevende meer steun ervaren en gemiddeld ook meer vrijheid krijgen om zelf hun werk in te delen. Flexibele werktijden blijken sowieso een factor van betekenis voor vrouwen om een leidinggevende functie te ambiëren, aldus Erlemanns onderzoek. Richt je op persoonlijke relaties Haar onderzoek toont verder aan dat mensen in het algemeen meer leiderschapsambities ontwikkelen in organisaties met een cultuur die gericht is op samenwerking. Vrouwen definiëren zichzelf doorgaans aan de hand van hun hechte persoonlijke relaties die ze hebben met anderen. Hun leiderschapsambities groeien dan ook wanneer ze veel (goede) een-op-een samenwerkingen hebben met collega’s. Dit duidelijk maken in de employer branding van een organisatie kan helpen de aantrekkelijkheid van de organisatie voor (top)vrouwen te vergroten en zo meer vrouwen in leidinggevende posities te krijgen, zo concludeert Erlemann, die in het dagelijks leven als consultant werkt bij Bain & Company.  

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

123film
Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Apply
BRANDMANNEN
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Cooble
Digitaal bureau Elephant
Employer Brand Builders
Freshheads
Guruz
Indeed
Intelligence Group
JEX
Jobdigger
Monsterboard
Pro Contact
Radancy
RAFT
Recruitercode
Recruitment Accelerator
Recruitment Marketeers
Recruitment Tech
Recruitment Valley
RecruitNow
SendtoDeliver
Staff Capital
SteamTalmark
Textmetrics - Smart AI writing software voor  tekstoptimalisatie
the HERD
Tigris
Timetohire
ToTalent.eu
Undutchables Recruitment Agency
WBNRS
Wees Vaardig
Your Talent Agency