Wil je goede kandidaten? Dit kun je leren van een micro-influencer

Employer branding heeft veel overeenkomsten met influencer marketing, stelt Nikki van der Post. Wie goede kandidaten wil aantrekken, kan dus maar beter opletten hoe een micro-influencer volgers trekt.

Werf& gastredacteur Op 03 december 2019
Gem. leestijd 4 min 478x gelezen
Deel dit artikel:
Wil je goede kandidaten? Dit kun je leren van een micro-influencer

“We willen door iedereen gezien en leuk gevonden worden.” Hiermee begint bijna elke werkgever het gesprek als we met hen praten over employer branding. ‘Geliefd worden bij iedereen’ is een leuke wens maar onmogelijk. Een snelle blik in het bevolkingsregister laat zien dat Nederland op dit moment zo’n 17,4 miljoen mensen telt. Zet daar je doelstelling ‘door iedereen gezien en leuk gevonden worden’ naast – et voilà: mission impossible.

Micro-influencers hebben altijd een verhaal waar mensen vanzelf op af komen.’

Wie dat heel goed hebben begrepen, zijn de zogenoemde ‘micro-influencers’, mensen met tussen de 5.000 en 50.000 volgers op sociale media. Ze delen altijd net genoeg om tegenop te kijken en net te weinig om niet meer als ’the girl or guy next door’ ervaren te worden. Een micro-influencer heeft bovendien altijd een verhaal waar mensen vanzelf op af komen. Sterker nog, mensen wíllen naar ze luisteren.

micro-influencer

Hé, dat lijkt op employer branding

Volgens mij vallen daaruit wijze lessen te trekken als het gaat om hoe we met de arbeidsmarkt communiceren. Employer branding en influencer marketing draaien allebei om relevantie, interactie en om het bouwen van een relatie. Maar nog belangrijker, voor beide geldt: authenticiteit gaat boven kwantiteit. Wat cruciaal is als jezelf wil onderscheiden van anderen.

‘Voor elke micro-influencer geldt: authenticiteit gaat boven kwantiteit.’

Natuurlijk wil je als werkgever een zo groot mogelijk bereik. Hoe meer mensen jou zien, hoe groter de kans dat er sollicitaties binnen komen, toch? Maar een werkgeversverhaal lanceren dat nergens écht landt, is verspilling van je tijd. De manier om wél respons te krijgen? Denk meer als een micro-influencer.

micro-influencer marketing

Creëer volgers met dezelfde interesse als jij

Een micro-influencer richt zich op een onderwerp of product waarover hij of zij gepassioneerd is. Hierdoor krijgen ze volgers hebben met dezelfde specifieke interesses. Voor werkgevers is deze strategie super-interessant omdat je op deze manier al in een vroeg stadium kunt zorgen voor de juiste culture fit. Je werkt hierdoor bij wijze van spreken al meteen aan preselectie. Een ander voordeel van het delen van interesses is een verhoogde geloofwaardigheid en betrokkenheid. De kans is dan groter dat kandidaten jouw verhaal beter oppakken.

‘Door je op een niche te richten, kun je al in een vroeg stadium zorgen voor de juiste culture fit.’

Een voordeel van kiezen voor een kleine doelgroep (in plaats van “iedereen”) is bovendien dat een niche doelgroep nog niet gebombardeerd wordt met gesponsorde vacatures (ze hebben – in jargon: ‘een lage verzadigingsgraad’), er zijn weinig tot geen concurrerende werkgevers op hetzelfde moment als jij actief en je hoeft geen enorme advertentiebedragen neer te leggen.

Maak tijd voor persoonlijke interactie

Natuurlijk blijft bereik belangrijk voor employer branding. Het áántal volgers verhogen is echter net zo belangrijk als het verhogen van hoe actief en betrokken die volgers zijn. Als je doelgroep kleiner is, zorgt dat automatisch ervoor dat je meer tijd hebt voor persoonlijke interactie. Door met je doelgroep in contact te gaan, geef je ze de kans om jouw ‘echtheid’ te ervaren. Daardoor is er sneller een match tussen potentiële kandidaat en werkgever.

‘Focus je bij employer branding op authenticiteit, dan komen kandidaten vanzelf naar jou toe.’

Ga je binnenkort zelf met employer branding aan de slag? Bedenk dan dat (de meeste) influencers ooit zijn gestart puur en alleen om hun passie te kunnen delen. Herkenbare content delen levert hen een podium op waar mensen vanzelf op af komen. Focus je bij employer branding daarom op authenticiteit en onderscheidend vermogen, dan komen kandidaten vanzelf ook naar jou toe.

Over de auteur

Stap in de wondere wereld van recruitment marketing: een gekke, maar altijd interessante kant van marketing. Als Recruitment Marketeer bij EN HR Solutions help ik werkgevers om op meerdere momenten hun doelgroep te verrassen, verblijden en ach waarom ook niet: te ontroeren. Echt, er zijn zo veel verhalen te maken die het waard zijn om te delen. Mijn blogs gaan over employer branding en alles wat erbij hoort.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners