Wim op woensdag: wie moet je overtuigen dat recruitment wél loont?

Loont de investering in recruitment? Daarvan moet je niet alleen de HR-manager, directeur en kandidaat overtuigen, stelt Wim van den Nobelen. De eerste die je moet overtuigen ben je als recruiter zélf. Tijd dus om je eigen resultaten bij te houden. Zijn die de investering waard?

Wim Van den Nobelen Op 11 november 2020
Gem. leestijd 3 min 413x gelezen
Deel dit artikel:
Wim op woensdag: wie moet je overtuigen dat recruitment wél loont?

Personeel kost geld. Een deel daarvan wordt niet terugverdiend. Simpelweg omdat niet iedere medewerker goed presteert. De meesten leveren helaas een gemiddelde kwaliteit, en dat loont dan dus niet.

Mensen vormen binnen een organisatie geen kostenpost, maar zijn activa.

Feitelijk is HR hiervoor verantwoordelijk. Mensen vormen binnen een organisatie geen kostenpost, maar zijn activa. Een beter gebruik van de mogelijkheden van de medewerkers leidt tot betere prestaties van de organisatie, stelt Wikipedia. En een van de instrumenten die HR hiervoor tot haar beschikking heeft is: recruitment.

Garbage In = Garbage Out

Bij IT geldt het bekende principe ‘GIGO’, oftewel Garbage In = Garbage Out. Nu wil ik mensen niet vergelijken met garbage, maar met wat inbeeldingskracht is deze parallel ook voor recruitment te trekken. Als je de verkeerde mensen binnenhaalt, is het onmogelijk hier in huis alsnog toppers van te maken. Zelfs de beste HR-manager zal zich hier de tanden op stuk bijten.

Er geldt een gouden regel in recruitment: elke medewerker moet je aannemen. Dus bij ieder nieuw personeelslid heb je de optie iemand wel of niet aan te nemen. En al neem je dan de verkeerde beslissing, deze is nooit onherroepelijk. Je kunt stoppen tijdens de proeftijd of bij het einde van een tijdelijk contract. Tenzij je natuurlijk meteen een contract voor onbepaalde tijd geeft, zonder proeftijd.

De handen op elkaar

Feit blijft hoe dan ook dat personeel geld kost. Veel geld. Gemiddeld kost een medewerker tussen de 70.000 en 100.000 euro per jaar. Iemand aannemen die gemiddeld presteert, kost je dus geld. Veel geld. Een recruiter die méér dan gemiddelde medewerkers aantrekt, die ook nog eens langer dan gemiddeld blijven, verdient zich dus snel terug. Dat loont. De recruiter die dit kan aantonen zal eenvoudig de handen op elkaar krijgen van HR en de directie.

Iemand aannemen die slechts gemiddeld presteert, kost je dus geld. Veel geld.

Maar wie moet je dan overtuigen dat recruitment werkt en dat hier budget voor vrijmaken uiteindelijk geen geld kost, maar geld oplevert? De HR-manager? De directeur? Of de kandidaat? Je moet deze drie zeker overtuigen, maar toch is dit niet het juiste antwoord. Je moet jezelf als recruiter overtuigen. Begin dus vandaag met het bijhouden van je resultaten. Er zijn talloze voorbeelden van te vinden, maar ga op zoek naar cijfers die bij jouw organisatie passen en die onderbouwen dat wij jij doet werkt en geld oplevert in plaats van kost.

Je moet niet alleen de HR-manager, directeur en kandidaat van jouw waarde overtuigen, maar ook jezelf als recruiter.

Besteed per dag een half uur aan recruitmentcijfers en binnen no time heb je informatie waarmee je iedereen overtuigt dat investeren in recruitment loont.

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeer loont de investering in recruitmentWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Wim Van den Nobelen

Eigenaarbij FinCar
Wim van den Nobelen is recruiter/eigenaar van FinCar, investeerder, blogger op Werf& en Ambassadeur van Guruz
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners