
Het verhaal dat zich duizenden keren per jaar herhaalt. Mark start een recruitmentbureau. Jarenlange ervaring bij een groot adviesbureau, kent de markt, heeft het gevoel voor wat werkt. Het bureau groeit. Hij neemt mensen aan: Lisa en Tom. Omdat Mark erboven op zit, elke kandidaat doorpraat en alle belangrijke klanten zelf bedient, presteren ze uitstekend. Het bureau groeit verder. Dan denkt Mark: ‘Als ik wil blijven groeien, moet ik meer managen en minder operationeel werk doen.’ En dan begint het probleem…
Dit verhaal herhaalt zich duizenden keren per jaar…
Lisa en Tom blijken toch helemaal niet zo goed als Mark dacht. Ze waren goed onder zijn directe begeleiding. Zonder zijn constante coaching presteren ze merkbaar minder. Kandidaten passen niet, klanten klagen, plaatsingen mislukken vaker. Maar het bureau groeit nog door momentum van eerder werk. Mark ziet alleen groei en denkt: ‘Delegeren werkt!’ De realiteit: Mark’s succes kwam door zijn ervaring, intuïtie, netwerk en mensenkennis. Dat is niet zomaar over te dragen. Lisa en Tom waren nooit zelfstandig goed – Mark was hun geweten en kwaliteitscontrole.
Waarom dit zo vaak gebeurt
Waarom dit zo vaak gebeurt? Ik zie 4 oorzaken.
- Ondernemers zien correlatie, niet causatie. Ze denken dat hun mensen goed zijn, terwijl hun mensen goed zijn onder hun begeleiding.
- Groei maskeert problemen. Zolang de omzet stijgt, lijkt alles goed te gaan. Maar groei kan maanden of jaren achterlopen op prestatieverval.
- De managementmythe. ‘Goede managers kunnen alles managen.’ Dat is onzin. In recruitment moet je de materie kennen. Je moet voelen wat werkt.
- De vrijheidsdroom. Elke ondernemer wil ooit ‘vrij’ zijn van zijn bedrijf. Maar in kennisintensieve sectoren zoals recruitment werkt dat niet. Jouw kennis ís het bedrijf.
En dan gaat het mis. Lisa en Tom vertrekken naar concurrenten. Mark neemt nieuwe mensen aan die nog minder goed zijn. Omzet daalt, klanten switchen. Mark denkt: ‘Ik heb een manager nodig!’ Maar de nieuwe manager heeft nog minder recruitmentkennis. Deze gaat ‘processen optimaliseren’, maar snapt eigenlijk niet waar goed recruitment om draait. Resultaat: hogere kosten, meer bureaucratie, slechtere prestaties.
Hoe voorkom je dit?
Hoe voorkom je dit scenario? De oplossing is anders groeien:
- Systemen bouwen in plaats van delegeren. Zorg dat jouw expertise bewaakt wordt in processen en kwaliteitscontroles
- Kloon jezelf, vervang jezelf niet. Train mensen om te werken zoals jij werkt, maar blijf hun geweten en geef ze vrijheid
- Blijf operationeel betrokken. Ook als je 50 mensen in dienst hebt. Delegeer taken, geen verantwoordelijkheden
- Accepteer dat jij het verschil bent. In recruitment draait het om intuïtie en ervaring – dat schaal je alleen door betrokken te blijven.
De harde waarheid: succesvolle recruitmentbureaus groeien niet ondanks hun ondernemer, maar dankzij hun ondernemer. De les? Schaal je expertise, niet je afwezigheid.
Over de auteur
Wim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de Wim op woensdag. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.
Lees ook:
- Wim op woensdag: Waarom salaris noemen een no-brainer is
- Waaarom we doen aan manager-matching
- Hoe word je recruiter of choice?
- Lees alles van Wim