Wim op woensdag: Over collegialiteit, bloedband en vriendschap

Waar is optimale collegialiteit het eerst te verwachten, vraagt Wim van den Nobelen zich af. Is het bij een familiebedrijf? Of juist bij een organisatie die gebaseerd is op vriendschap? Beide bezitten in elk geval unieke eigenschappen, ziet hij.

Wim Van den Nobelen Op 03 januari 2024
Gem. leestijd 2 min 202x gelezen
Deel dit artikel:
Wim op woensdag: Over collegialiteit, bloedband en vriendschap

In ‘Over vriendschap’ schrijft Cicero (106 – 45 v. Chr): ‘Vriendschap overtreft verwantschap (familie) omdat je bij verwantschap genegenheid kunt weglaten, bij vriendschap niet.’ Een bekende uitspraak over familie is: ‘Bloedverwanten zijn die mensen die je begrijpen zonder uitleg.’ Zowel genegenheid als begrip zijn cruciale elementen voor een goede samenwerking. Belangrijker dan talent of kennis.

De beste spelers maken nog geen topteam.

Sport legt dit aan de oppervlakte. De beste spelers maken nog geen topteam. In de film ‘Any Given Sunday’ geeft Al Pacino een briljante speech in de rust van de Super Bowl-finale waarin zijn team zwaar achter staat. Hij stelt dat degene die wil sterven voor die ene noodzakelijke centimeter zal overwinnen (‘The guy who’s willing to die for that inch’). Maar met alleen vriendschap en/of een familieband plus veel toewijding red je het niet. Allesbepalend is: je doel. Of beter gezegd, de Why’, zoals Simon Sinek het noemt.

Doel en vriendschap winnen

Als je kijkt naar succesvolle bedrijven, dan zijn deze vaak opgebouwd door families (Jumbo, Pon, Walmart en Volkswagen) of gebouwd op vriendschap (Coolblue, Booking, Google en Apple). En allemaal hebben ze een duidelijk doel voor ogen. Om nieuwe collega’s productief te maken, moeten ze aansluiten bij de familiecultuur of vriendschapsband (waarden en normen) en hetzelfde doel willen nastreven. De meeste bedrijven hebben mooie overzichten van hun kernwaarden, die helaas te vaak bedacht zijn door het management, of erger nog: zijn verzonnen door een marketingbureau.

De bedrijven met kernwaarden die nergens beschreven hoeven te worden, zijn de sterkste merken. Geen great place to work-verkiezing kan daar tegenop.

De bedrijven met kernwaarden die iedereen kent en nergens beschreven hoeven te worden, zijn de sterkste merken, meest aantrekkelijke werkgevers en bekendste organisaties. Geen great place to work-verkiezing kan daar tegenop. Goed presterende collega’s zie je zowel bij familiebedrijven als bij vriendschapsculturen. Recruiters die nieuwe medewerkers aantrekken die aansluiten bij de intrinsieke kernwaarden én hetzelfde doel najagen, mensen die willen ‘sterven’ voor die ene centimeter, die winnen.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Wim Van den Nobelen

Eigenaarbij FinCar
Wim van den Nobelen is recruiter/eigenaar van FinCar, investeerder, blogger op Werf& en Ambassadeur van Guruz
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners