Het artikel gaat hieronder verder.

Laten we eerlijk zijn: de meeste recruiters werken nog steeds op exact dezelfde manier als 10 jaar geleden. Ja, de tools zijn veranderd. We hebben nu LinkedIn Recruiter in plaats van cv-databases, WhatsApp in plaats van alleen e-mail, en een ATS dat allemaal net iets mooier oogt. Maar de fundamentele aanpak? Die is eigenlijk hetzelfde gebleven. We bellen nog steeds lukraak kandidaten. We sturen nog steeds generieke berichten. En we jagen nog steeds dezelfde profielen na. We zijn gewoon van de ene tool naar de andere gesprongen zonder onze ‘manier van werken’ echt te transformeren.
Het pijnlijke feit: we zijn als recruiters in 10 jaar minder productief geworden.
Het pijnlijke feit: we zijn als recruiters ook gewoon minder productief geworden.
- We verdrinken in LinkedInberichten die nooit beantwoord worden.
- We spenderen meer tijd aan onze tools dan aan echte gesprekken.
- ATS-systemen vullen we met data die niemand gebruikt.
- We hebben meer ‘touchpoints’, maar minder diepgang
- We meten alles, maar begrijpen niks
Meer werk, minder waarde
De ironie van dit alles? We hebben meer technologie dan ooit, maar vullen minder vacatures. We hebben meer kandidaten in ons netwerk, maar minder échte relaties. We zijn drukker dan ooit, maar leveren minder waarde. Wat doen we wel? We wijzen naar een vergrijzende vreemde arbeidsmarkt en naar onbetrouwbare-niet-opkomende-dagende-kandidaten. ‘De arbeidsmarkt is zo lastig geworden.’ ‘Kandidaten reageren niet meer.’ ‘Iedereen wil remote werken.’ ‘De nieuwe generatie is zo veeleisend.’ Klinkt bekend?
Wat als het probleem niet ‘daarbuiten’ ligt, maar in jouw spiegel staat?
We zijn meesters geworden in het externaliseren van ons falen. Het ligt aan de markt. Het ligt aan de kandidaten. Of het ligt aan de werkgevers met hun onrealistische eisen. Het ligt aan LinkedIn’s algoritme. Het ligt aan… vul maar in. Maar… ligt het niet gewoon ook aan ons recruiters? Wat als het probleem niet ‘daarbuiten’ ligt, maar in jouw spiegel staat?
- We investeren in nieuwe tools, maar niet in nieuwe vaardigheden.
- We automatiseren onze uitnodiging, maar depersonaliseren onze aanpak.
- We willen efficiënter werken, maar verliezen het menselijke contact.
- We meten activiteit in plaats van impact
- We claimen specialist te zijn, maar werken als generalist
De harde waarheid
De harde waarheid: als je als recruiter niet fundamenteel anders werkt dan 5 jaar geleden, ben je waarschijnlijk minder relevant geworden, niet méér. En daarom zijn we vervangbaar geworden. En hier komt dus de echte klap: juist omdat we niet echt zijn geïnnoveerd, zijn we vervangbaar geworden. Als recruitment alleen draait om:
- zoeken in databases
- berichten versturen
- cv’s doorsturen
- calls inplannen
dan kan A.I. dat binnenkort inderdaad beter, sneller en goedkoper. De reden dat recruiters vervangbaar zijn geworden, is niet omdat de technologie zo goed is. Het is omdat wij zo voorspelbaar zijn geworden.
Innovatie zit niet in een tool, maar in ‘hoe je werkt’.
Wat moeten we dan doen om te overleven? Stop met jezelf voor de gek houden dat je innovatief bent omdat je nieuwe tools gebruikt. Innovatie zit niet in de tool, maar in ‘hoe je werkt’. Echte vernieuwing betekent:
- Diepgang boven volume -> minder kandidaten benaderen, maar met echte (toegevoegde) waarde.
- Expertise boven bereik -> weten waar je over praat in plaats van ‘alles kunnen’.
- Relaties boven transacties -> investeren in mensen, niet alleen als ze nu beschikbaar zijn.
- Advies boven doorplaatsing -> een trusted advisor zijn, niet een cv-makelaar
- Impact boven activiteit -> meten wat écht telt, niet hoeveel berichten je verstuurt
De uitdaging
Kijk deze week eens kritisch naar jezelf:
- Werk je fundamenteel anders dan 5 jaar geleden, of gebruik je gewoon andere apps?
- Voeg je echte waarde toe, of ben je een menselijke zoekmachine?
- Investeer je in expertise, of blijf je generalist?
- Bouw je relaties, of verzamel je contacten?
De meest innovatieve stap die je kunt zetten, is misschien wel om mínder te doen, maar het wel béter te doen. Een typisch geval van less is more.
Over de auteur
Wim van den Nobelen (Tilburg, 1969) is een bekend gezicht in de Nederlandse recruitmentwereld. Na jaren als recruiter en ondernemer – onder meer met Strictly People, dat hij in 2022 verkocht – adviseert hij nu recruitment- en detacheringsbureaus over groei en ontwikkeling. Hij is schrijver van het boek Van recruiter naar ondernemer, waarin hij zijn ervaringen deelt en 20 recruitmentexperts interviewde, en natuurlijk van Wim op woensdag, met ruim 300 blogs over het recruitmentvak.