Gem. leestijd 3 min  30x gelezen

Wim op Woensdag: Over de ‘CommentKudde’ (en waarom je eigen brein gebruiken gratis blijft)

Speciale Wim op Woensdag-aanbieding: omdat het vandaag woensdag is, krijg je mijn exclusieve masterclass helemaal gratis. Type ‘Wim is Geweldig‘ in de comments en krijg toegang tot mijn exclusieve masterclass: ‘Hoe gebruik je je eigen verstand?’

Wim op Woensdag: Over de ‘CommentKudde’ (en waarom je eigen brein gebruiken gratis blijft)

Je kent ze vast wel. Onder elke post van een (recruitment)influencer staan ze. ‘DM me voor mijn geheime kandidatenformule!’ ‘Volg mij en krijg mijn 7-stappenplan!’ ‘Plaats GoeroeSchaap in de comments en ontvang de prompt waarmee ik mijn omzet van 20K naar 2Mio bracht in 1 jaar!’ Zelf nadenken? Nee joh. Liever blind een goeroe volgen. Dit zijn mensen die liever roepen dat de influencer een ‘genie’ is, omdat charlatan een te moeilijk woord voor ze is. De CommentKudde noem ik ze.

Creditcard erbij, systeem gekocht, problemen opgelost. Denken ze.

Bij ATS-keuzes? Exact hetzelfde circus. ‘Deze software gebruikt 87% van de succesvolle recruiters!’ ‘AI-matching verhoogt je hit rate met 340%!’ En hop, daar gaan ze weer. Creditcard erbij, systeem gekocht, problemen opgelost. Denken ze. Want er bestaat natuurlijk een geheim. Een magische knop. Een systeem dat alles oplost zonder dat je zelf hoeft na te denken over waarom kandidaten afhaken. Of waarom hiring managers klagen. Of waarom je plaatsingen niet blijven maar voordat het jaar voorbij is al bij de concurrent werken.

Eigen brein gebruiken

De clou: die ‘geheime formules’ die je voor slechts 997 euro krijgt toegestuurd? Vrijwel alles is online allang te vinden. Net zoals de basisprincipes van goed recruiten geen geheim zijn:

  • Luisteren naar wat mensen echt willen
  • Eerlijk zijn over functies en cultuur
  • Opvolgen wat je belooft
  • Begrijpen wat succes betekent voor deze rol

Maar dat vereist wel: nadenken. Proberen. Oefenen. Mislukken. En wéér proberen. Als er dan al een succesvolle formule is, dan is het wel deze: TFRS. Oftewel: Think + Fail + Repeat = Success.

Een waarschuwing

Pas dus op voor… iemand die je vertelt dat recruitment ‘simpel’ is met hun methode. Alles wat simpel is, is niet eenvoudig. Of voor softwareleveranciers die claimen dat hun systeem ‘alles automatiseert’. Mocht dit überhaupt al zo zijn, wil je dat echt? Pas ook op voor mensen die ‘garanties’ geven voor resultaten: lees vooral de kleine lettertjes en pas goed op bij de deur. De garantie kan daar zomaar ineens vervallen. Recruitment is mensenwerk. Mensen zijn complex. Wie dat ontkent, probeert je iets te verkopen.

Waarom zouden charlatans eerlijk zijn als ‘genie’ zoveel beter klinkt?

Waarom de CommentCultuur toch vaak werkt? Al die comment-nonsens werkt omdat de meeste mensen liever geloven in magie dan in hard werken. De CommentKudde loopt liever achter een verhaal aan over een wondersysteem dan de waarheid te horen dat je moet investeren in je vaardigheden. En waarom zouden charlatans eerlijk zijn als ‘genie’ zoveel beter klinkt?

Conclusie

Stop met zoeken naar de (recruitment)influencer die alles oplost. Stop met geloven in het ATS dat alles automatiseert. Begin met gebruik maken van je eigen brein en gebruik A.I. en automatisering om jouw werkwijze te ondersteunen, in plaats van andersom. En P.S.: Als iemand je in een DM een ‘geheim’ wil verkopen, is het per definitie geen geheim meer. Dan is het een product.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma's beterWim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de Wim op woensdag. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Eigenaarbij FinCar

Wim Van den Nobelen

Wim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners

 

Zomeractie 2025

Welk cadeau kies jij?