Dit zijn de verschillen in recruitment tussen 2020 en nu

De pandemie was een zware tijd voor iedereen. Alles moest ineens anders. Workable deed er in juni 2020 een enquête over, en herhaalde dat 2 jaar later. Wat waren de belangrijkste verschillen?

Esmée Telman Op 26 oktober 2022 Gem. leestijd 3 min288x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de verschillen in recruitment tussen 2020 en nu

Maart 2020, de wereld stond ineens op zijn kop. Voor iedereen. Het coronavirus, tot dan toe iets abstracts uit China of Italië, kwam concreet ons leven binnen. Bijna niemand wist meer wat te doen. Niemand durfde meer naar buiten, behalve voor het hamsteren van wc-papier. Voor bedrijven veranderen vooral alles. Een enkeling moest voor eeuwig zijn deuren sluiten, andere moesten steeds voor kleine poosjes dicht. En de meeste stapten razendsnel over op een online model.

Je kunt nu eenmaal moeilijk 1-op-1 een sollicitatiegesprek voeren, als je continu anderhalve meter afstand moet houden.

Voor recruitment veranderde er ook van alles. Logisch ook. Je kunt nu eenmaal moeilijk 1-op-1 een sollicitatiegesprek voeren, als je continu anderhalve meter afstand van de ander moet houden. Bij softwarebedrijf Workable besloten ze in juni van dat jaar al te onderzoeken wat precies de impact van corona was. Daar kwamen al best interessante resultaten uit. Maar nog leuker: nu ruim 2 jaar later hebben ze besloten het onderzoek nog eens te herhalen. En zo kun je een mooie vergelijking maken in de tijd: hoe is het vak in de afgelopen 2 jaar veranderd?

Wat is er veranderd?

Eerste conclusie: remote werk is een constante geworden. Volledig remote neemt weliswaar af (52,4% nu, tegenover 62,6% twee jaar geleden), maar deels remote is nu de norm (59,2% nu, 32,3% toen). Dat betekent voor recruiters bijvoorbeeld dat ze een wijder net kunnen uitwerpen. Waar in 2020 nog slechts 30,1% zei hun vacatures ook op verder weg gelegen locaties uit te zetten, is dat volgens het onderzoek nu opgelopen tot 53,3%.

‘Terug naar normaal’? Daar gelooft nu bijna niemand meer in.

Opvallend genoeg heeft de krapte op de arbeidsmarkt die we sinds corona kennen niet geleid tot extra budgetten. Tenminste: veel meer recruiters geven nu aan (27,5%) dat het budget voor hen een uitdaging is dan in 2020 (14,9%). En ook opvallend: bedrijven zijn steeds meer op zoek naar ‘zelfstarters’. Waar in 2020 nog 54,2% zei dit belangrijk te vinden in een kandidaat, is dat nu maar liefst 69,0%. En ‘terug naar normaal’? Daar gelooft nu bijna niemand meer in. Waar in 2020 nog slechts 3,9% zei te denken dat zijn branche níet terug zou gaan naar ‘normaal’, is dat nu maar liefst 22,7%.

Ja, meer mensen aannemen

Toen het eerste onderzoek werd gedaan was de belangrijkste conclusie dat slechts 8,1% van de bedrijven meer mensen in dienst namen dan ze eigenlijk van plan waren. Daarentegen zei 65,2% juist minder mensen in dienst te gaan nemen dan gepland, of namen ze zelfs helemaal niemand meer aan. In het onderzoek van dit jaar zegt 21,8% van de bedrijven weer meer mensen aan te willen nemen dan gepland. Dat is dus meer dan 2,5 keer zoveel. En hiring freezes? Die komen nu juist 2,5 keer zo weinig voor als destijds.

Ook weinig verrassend: er zijn nu een stuk minder bedrijven die last hebben van ‘te veel kandidaten’. Waar dat in 2020 nog gold voor 20,5% van de respondenten, was het dit jaar slechts 10,2%. Maar opvallend genoeg zeggen nu minder bedrijven dan toen dat ze problemen hebben met het aantrekken van kandidaten (41,2% nu vs. 51,7% in 2020). Ook is het makkelijker geworden kandidaten te evalueren (34,8% vs. 42,4%) en nieuwe medewerkers in te werken (43,8% vs. 49,7%).

Soft skills nóg belangrijker

Een andere belangrijke verandering zijn de soort vaardigheden die de nettowaarde verhogen van een kandidaat die een baan probeert te vinden. Doordat de werkomgeving en de waarden van werk allemaal zijn veranderd door de pandemie zijn zachte vaardigheden nog belangrijker geworden voor werkgevers, constateren de onderzoekers.

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat de waarden van werk zijn veranderd.

Zo willen in 2022 ongeveer 7 van de 10 bedrijven graag zien dat werknemers initiatief tonen en nemen zonder leider of motivatie nodig te hebben. Creativiteit en innovatie worden ook steeds meer gewaardeerd bij werkgevers. Net als het belang van de bereidheid om te groeien en leren in een functie. Maar aanpassingsvermogen en veerkracht? Deze zijn juist een stuk minder belangrijk geworden in de vaardigheden die bedrijven zoeken in een kandidaat.

Meer weten?

Lees hier het hele rapport:

Werken in 2022

Deel dit artikel:
Esmée Telman

Esmée Telman

Stagiair Journalistiek bij Werf&
Esmée Telman is een journalistieke stagiair bij Werf&.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Marketeers
Recruitment Tech
Recruitment Valley
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
Undutchables Recruitment Agency
WBNRS
YOBZ