WTF? Situaties uit het leven van een jonge corporate recruiter…

Werf& gastredacteur Op 05 november 2018
Gem. leestijd 5 min 2012x gelezen
Deel dit artikel:
WTF? Situaties uit het leven van een jonge corporate recruiter…

Recruitment is een vak waarin je niet alleen met kandidaten te maken hebt, maar minstens zoveel met vacaturehouders. En dat valt vaak niet mee. Vraag: hoeveel valkuilen kom jij tegen in onderstaande tekst?

Gefeliciteerd! Je begint aan je nieuwe baan als Corporate Recruiter. Na enige tijd ervaring aan de bureaukant opgedaan te hebben weet je het nu zeker: je bent er klaar voor om de stap naar ‘corporate’ te maken. Je bent de commercie met het cold-callen zat, dus een baan als corporate recruiter is een logische stap, vind je. Want werven en selecteren, dat kun je. Dat heb je in het verleden bewezen met al jouw plaatsingen en tevreden klanten.

‘Doe maar een vliegende start, graag’

Tijdens je sollicitatiegesprek heeft je nieuwe werkgever je goed geïnformeerd over de context waarin je terechtkomt. De bedoeling is om de instroom voor de komende tijd te verhogen. O, en het zou helemaal top zijn als je nog voor de Kerst wat mensen kunt laten starten. “Je voorganger is al weg maar heeft een goed overdrachtsdocument geschreven. Dus niets staat je in de weg om hier een vliegende start te maken.”

‘Wat een vertrouwen! Ze hebben echt voor mij gekozen! En mijn komst is goed voorbereid’

Je voelt je vereerd. Wat een vertrouwen! Ze hebben echt voor mij gekozen! En mijn komst is goed voorbereid door mijn voorganger. Dit moet lukken, denk je. Mijn hiring managers zijn nu fijn dicht bij, dus dat is een groot voordeel en een heel stuk makkelijker dan toen je nog bureaurecruiter was. Vacatures invullen, dat is wat deze ervaren recruiter gaat doen. Yes!

Je begint vol goede moed…

Je begint vol goede moed. Na een inwerktraject door enkele ervaren collega’s en hulp bij facilitaire zaken pak je de telefoon. Je krijgt direct jouw hiring manager aan de lijn. Dat is mooi. Je vraagt dus maar meteen voor de vuist weg wat die vacatures nou echt inhouden.

“Ah, jij bent de nieuwe recruiter. Luister, het komt nu even niet zo goed uit…”

“Ah, jij bent de nieuwe recruiter. Ik had al gehoord dat je zou gaan beginnen. Luister, het komt nu niet zo goed uit. We zijn echt heel druk met een project hier. Maar ik maak ruimte in mijn agenda. Ik heb je voorganger trouwens laatst nog een vacaturetekst gestuurd. Die is prima. Ga jij maar vast beginnen. Ik heb de toezegging van boven om te werven. Want ik heb ze echt heel hard nodig. We lopen hier helemaal over van het werk.”

Hoe panklaar wil je het hebben?

Na wat zoekwerk krijg je de tekst waarover het gaat boven water. Dat is mooi zeg, er is al een kant-en-klare vacaturetekst. En deze is ook nog eens heel duidelijk. Eerst een uitgebreide beschrijving van ons bedrijf. Plus een duidelijke lijst met taken en verantwoordelijkheden. En tot slot zijn de functie-eisen ook nog eens mooi opgesomd. Hoe panklaar wil je het hebben als sollicitant?

Je plakt deze tekst alvast in het gebruikersvriendelijk ATS, die jouw vacature automatisch plaatst en goed uitlijnt op alle jobboards. Laat die kandidaten nu maar komen!

Kortom: lekker bezig… (denk je)

Kortom, je bent lekker bezig als recruiter. Alles staat online wervend te zijn. Maar dan belt ineens jouw hiring manager. Wat blijkt: enorme stress! Want de vacatures blijken stuk voor stuk super-ontzettend-enorm-urgent. Het project loopt nu al uit de rails omdat jij nog steeds niet met goede kandidaten komt. Er is een enorm gebrek aan mensen. Daar ben jij als recruiter verantwoordelijk voor!

Er is een enorm gebrek aan mensen. en Daar ben jij als recruiter verantwoordelijk voor!

“Luister, het gaat om nu, nu en nog eens nu. Je voorganger kon hier ook al niet mee omgaan. Ik verwacht van jou als mijn recruiter eind deze week een aanvalsplan!”

Daar sta je dan, met je goede gedrag

Daar sta je dan als moderne recruiter. Met je goede gedrag. Je voelt je enorm aangesproken. Het zijn tenslotte jouw vacatures. Jij bent als enige verantwoordelijk voor de werving! Dus je sport heb je afgezegd en je bent meteen ’s avonds aan de slag gegaan.

Je steekt een goed verhaal in een powerpoint: referral, candidate experience, en een snufje sourcing

Je hebt een goed verhaal in een powerpoint gegoten. Hierin staat duidelijk hoe je het gaat aanpakken: een stukje employer branding, een snufje sourcing om te zaaien, wat projecten in LinkedIn Recruiter, met contactmomenten, en dan ook nog eens de candidate experience en referral nieuw leven inblazen. Kortom, een overtuigend verhaal met een mooie combinatie van recruitmentmarketing en werving en selectie zelf. Het zal veel werk zijn. Maar dat kun je allemaal zelf wel.

‘Leuk verhaal, hoor. Maar veel te academisch’

Presentatie gegeven. Geen applaus. In plaats daarvan zegt jouw hiring manager: “Leuk verhaal hoor, maar veel te academisch. Ik ga dit escaleren naar jouw manager, want we gaan onze klant verliezen als er niet heel snel mensen bij komen.”

(opmerking schrijver: deze volgende krijg je gratis want dit vind ik persoonlijk de allermooiste:). “Kandidaten werven is echt niet zo moeilijk. We zijn een geweldig bedrijf met heel mooie klanten! Ik heb zelf vroeger ook een stukje recruitment gedaan. Stonden er 100 man voor de deur bij de open zaterdag. Echt, als ik mij even druk zou maken, nou, dan fiets ik hier zo 10 man naar binnen!”

O jee, de hiring manager neemt zelf initiatief…

Je hebt dit direct besproken en je kunt rekenen op de steun van jouw manager. Het is iemand die laat blijken dat pal voor je mensen staan belangrijker is dan de eigen carrière binnen het bedrijf. Een manager die de confrontatie met de business niet schuwt, zich niet laat sturen door de waan van de dag, kiest voor het langetermijnverhaal en ook de werkelijkheid in de buitenwereld leading laat zijn.

“Ik heb alvast wat bureaus gebeld en spreek wat kandidaten de komende dagen. Zij kunnen het kennelijk wel”

Gelukkig heeft jouw hiring manager zelf ook initiatief genomen. “Ik heb alvast wat bureaus gebeld en ga wat kandidaten spreken de komende dagen. Zij kunnen het kennelijk wel. Want van het hoofdkantoor hoef ik niks te verwachten.”

Het komt wel goed. Toch?

Hè wat? Ehh, oké. Dus je gaat wat mensen spreken? Er speelt iets door je hoofd over preferred suppliers, tariefafspraken en leveringsvoorwaarden. Maar je besluit dat dit niet het goede moment is om daarover te beginnen. Je houdt maar even je mond. Niet leuk dat je wordt gepasseerd. Maar het zal allemaal wel goed komen. Toch?

Zomaar een korte beschrijving van situaties waar nieuwe corporate recruiters tegenaan kunnen lopen. Hoeveel aannames en valkuilen heb jij geteld? Of heb je nog andere voorbeelden? Ik ben heel benieuwd!

bas van veen two minute recruiterOver de auteur

Bas van Veen werkt sinds eind jaren 90 in de arbeidsbemiddeling. Na enkele jaren detachering werkt hij sinds begin 2010 als Interim Corporate Recruiter. Zijn specialiteit is ICT en Techniek.

Onder het label ‘Two Minute Recruiter’ maakt hij korte how to-filmpjes voor corporate recruiters, die ook hier met enige regelmaat belicht zullen worden.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners