Een zachte landing voor 5.000 nieuwe AON medewerkers per jaar. Lees de hele case van AON die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards.
Case AON
Omschrijving van de case
AON, een bedrijf met 66,000 medewerkers en actief in 120 landen heeft te maken met veel uitdagingen ten aanzien van het inwerken van haar nieuwe medewerkers. Er zijn veel cultuurverschillen binnen het bedrijf aanwezig en daarnaast moeten medewerkers veel informatie tot zich nemen ten aanzien van compliance en land specifieke regels. Ondanks AON haar investering in diverse offline en online initiatieven rondom recruitment, voelen medewerkers weinig tot geen verbinding met de organisatie. Geïnspireerd door de technologische ontwikkelingen op het gebied van mobiel en augmented reality, is AON in gesprek gegaan met vele medewerkers in diverse landen om te komen tot een goede blauwdruk voor een global onboarding programma.
AON is begin 2015 terug naar de tekentafel gegaan en Appical als pre- en onboarding expert, gevraagd mee te denken over een geïntegreerd onboarding programma dat medewerkers via hun mobiel of tablet kunnen benaderen om zo reeds voor de eerste werkdag al te kunnen worden ingewerkt in de wereld van AON.
AON heeft in eerste aanvang een 60 dagen programma ontwikkeld die stapsgewijs is uitgerold naar de EMEA regio en hierna naar alle landen waar AON actief is, waarbij de content lokaal is opgebouwd door diverse content owners in de landen.
Door te investeren in de ontwikkeling van een goede blauwdruk en structuur in de voorbereiding, is AON er in geslaagd een programma te lanceren in een kort tijdsbestek van 3 maanden, waardoor er zo weinig mogelijk tijd verloren is gegaan om de uiteindelijke doelgroep snel te kunnen bedienen: de nieuwe AON medewerker in het hart te raken en het gevoel te geven de juiste beslissing te hebben gemaakt
Wat was de impact van de case?
Het onboardingprogramma heeft veel meer efficiëntie opgeleverd dan aanvankelijk gedacht. In eerste instantie werd de vermindering van het aantal plenaire welkomstdagen en de reistijd als voordeel gezien. Het heeft de medewerker in staat gesteld sneller ingewerkt te worden doordat de medewerker structureel en consistent met zijn/haar eigen ontwikkeling aan de slag gaat reeds voor dag 1. Verdere wins zijn:
1// De nieuwe collega wordt ideaal voorbereid doordat alle content in de juiste context (land, business unit, functie en profiel) wordt aangeboden. Allemaal vanuit 1 platform.
2// Persoonlijke connectie met het senior management doordat senior management al voor dag 1 benaderbaar is voor vragen en feedback
3// Dynamische training met vele interactieve opdrachten in kantoren en in trainingsomgevingen (bijvoorbeeld video modules voor accountmanagers
4// Het verbeteren van de ’employer brand van AON als Fortune500 bedrijf’ doordat AON als relatieve traditionele verzekeraar innovatie toepast
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Veel onboarding programma’s vinden nog plaats in klaslokalen of via een e-learningportaal waarbij het succes veelal afhankelijk is van de kwaliteit van het management en de content. AON is een van de eerste grotere werkgevers die in staat is gebleken een schaalbaar en tegelijkertijd persoonlijk onboarding programma te lanceren, waarmee medewerkers in de diverse landen uit de voeten kunnen in 32 talen. Het programma is volledig smartphone ready, waarmee de interactieve content kan worden ontsloten en medewerkers al voor de eerste werkdag in contact kunnen komen met hun buddy, nieuwe collega’s en hun manager.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
De volgende stakeholders zijn betrokken:
Recruitment managers, senior management, HR managers en HR directie en learning en development medewerkers. De belangrijkste aanjager van het succes is dat bestaande en nieuwe medewerkers zijn betrokken in de sounding board, waardoor de content en de functionaliteit direct kon worden beoordeeld. Kijk hier naar de eigen promo video die AON heeft ontwikkeld.