Home Praktijk Zelfs recruiters maken fouten (en, welke blunder heb jij ooit gemaakt?)

Zelfs recruiters maken fouten (en, welke blunder heb jij ooit gemaakt?)

1.392 keer
2

Misschien kun je het je moeilijk voorstellen, maar ook recruiters maken fouten. Wat is de grootste blunder die jij ooit hebt begaan? Je kunt er nu een kaartje naar De Efteling mee winnen.

Laten we eerlijk zijn: recruiters en zelfreflectie, dat is geen ideale combinatie. We denken het allemaal beter te weten, of in elk geval: sneller. Anderen snappen niet hoe recruitment werkt. Vooral HR-collega’s en hiring managers krijgen het er al snel van langs. En terecht. Maar toch. Ook wij, recruiters, maken fouten.

Wat voorbeelden uit eigen ervaring

En over die fouten wil ik het eens met jullie hebben. Geen fouten als in: de verkeerde kandidaat voorstellen. Of: de goede kandidaat voorstellen aan de verkeerde klant. Nee, echt fouten. Beter gezegd: blunders. Laat ik wat voorbeelden noemen uit eigen ervaring.

‘Helaas hoorde de kandidaat door de telefoon dat ik net iets te vroeg zijn profiel verscheurde…’

Zo sprak ik vorige week een kandidaat. Telefonisch. Het LinkedIn-profiel lag geprint voor me en dat namen we door. Ik houd ervan telefonisch te beginnen, zodat je weet of een fysieke ontmoeting kansrijk is of niet. Het gesprek heeft niet lang geduurd. Ik was er snel achter dat ik de kandidaat wilde uitnodigen. Ik moest echter nog een aantal kandidaten uit mijn search spreken en wilde pas aan het einde tot uitnodigingen overgaan. Dus na mijn vraag of de kandidaat nog vragen had, wilde ik ophangen. Omdat ik nog om een recent cv had gevraagd, verscheurde ik het geprinte LinkedIn-profiel. Helaas net iets te vroeg. Hij hoorde dit en dacht afgewezen te worden. Gelukkig heb ik dit kunnen herstellen, maar het was een blunder van formaat.

Een telefoonboek met ruim 15.000 nummers

Soms is een voordeel ook een nadeel. Met bijna 20 jaar recruitment op de teller heb ik een telefoonboek opgebouwd met daarin ruim 15.000 nummers. Statistisch wordt de kans op de volgende blunder dan steeds groter. Ik mocht een kandidaat bellen om te vertellen dat zij door was naar het laatste gesprek. Ik had enkel nog maar de klant gesproken en die was razend enthousiast.

Het duurde zeker drie minuten voordat ik besefte dat ik de verkeerde kandidaat had gebeld

Ik wilde de kandidaat dus snel bellen om te vragen of zij het tweedegesprek ook zo had ervaren. Mijn teleurstelling was groot toen zij opnam en toch wel zeer terughoudend en zelfs wat chagrijnig klonk. Het duurde zeker drie minuten voordat ik me realiseerde dat ik de verkeerde kandidaat had gebeld. Helaas had ze exact dezelfde naam en erger nog: ik kende deze dame goed. Wát een blunder.

Zeg eens eerlijk: welke blunder heb jij gemaakt?

Van fouten kun je leren. Vooral door ze nooit meer te maken. Daarom loof ik een prijs uit. Welke fout of blunder heb jij gemaakt die je zelf jouw ergste vijand niet wilt laten maken? Reacties zijn van harte welkom. Liefst hieronder, of door mij een mail te sturen. De leukste inzender krijgt van mij 2 kaarten voor de Efteling. Omdat recruiters nu eenmaal graag in sprookjes geloven.

wim van den nobelen‘Wim op woensdag’ is de tweewekelijkse blog van recruiter Wim van den Nobelen (Strictly People). Om de week op woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Lees alles van Wim

2 REACTIES

  1. Hi Wim,

    Je hoort vaak verhalen dat recruiters “knip en plak berichten” versturen bij het benaderen van kandidaten. Een aantal maanden geleden wel (zoals altijd trouwens) de moeite genomen om het bericht volledig uit te typen, maar tijdens het typen zat ik met een andere kandidaat in mijn hoofd. Uitkomst: wel een persoonlijk bericht, maar de naam van de verkeerde naam erboven gezet… En dus bij de kandidaat direct de indruk gewekt dat ik het bericht dat ik naar iemand anders had verzonden had gekopieerd… Helaas!!

    Ben benieuwd naar de rest!

    Grt. Peter

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here