7 nieuwe inzichten over het werven van mbo'ers

Ze werken graag voor een gemeente, willen best zzp’er worden, en zijn ook best bereid te reizen voor hun werk. Maar het allerbelangrijkste voor mbo’ers, zo blijkt uit recent onderzoek: ze moeten zich kunnen ontwikkelen, desnoods in de avonduren.

Peter Boerman Op 08 december 2022 Gem. leestijd 3 min712x gelezen
Deel dit artikel:
7 nieuwe inzichten over het werven van mbo'ers

Voor het mbo is de laatste tijd weer een behoorlijk groeiende belangstelling. Menig krantenkolom wordt volgeschreven over juist de tekorten aan mbo’ers en het grote belang dat ze hebben voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Maar wat willen ze zelf eigenlijk? Waar gaan ze op aan? Hoe spreek je hen het beste aan? Het is niet altijd makkelijk om daar inzicht in te krijgen. Reden voor het in deze doelgroep gespecialiseerde recruitmentplatform PlaytoWork om regelmatig een groep mbo’ers te ondervragen. Wat de afgelopen maanden onder meer de volgende 7 inzichten opleverde:

#1. Weinig zo belangrijk als doorgroei

Hoe belangrijk zijn doorgroeimogelijkheden bij een baan? Belangrijk, zegt bijna de helft van de 600 ondervraagden. En ruim 1 op de 3 zegt zelfs: ‘heel belangrijk’. Slechts zo’n 1 op de 10 zegt het (heel) onbelangrijk te vinden, en 7 procent zegt: maakt mij niet uit. Doorgroei kan dus op heel wat belangstelling rekenen, zo kan de conclusie zijn, ook bij deze groep, bij wie dat van oudsher misschien niet meteen verwacht wordt.

Hoe belangrijk of onbelangrijk zijn doorgroeimogelijkheden voor mbo'ers

#2. Zelfs in de avonduren

Maar zijn de mbo’ers dan ook bereid om voor die doorgroeimogelijkheden te investeren in een aanvullende opleiding? Willen ze bijvoorbeeld ook in de avonduren doorleren? Dat blijkt zeker het geval. Een overweldigende 75% zegt zich te willen blijven ontwikkelen, ook in de eigen tijd. Slechts zo’n 1 op de 6 wil dit wel doen, maar alleen als ze er ook voor betaald worden. En net iets meer dan 6% zou liever niet willen leren in de avond.

Doorleren in avonduren

‘Opvallende resultaten’, vindt Playtowork-CEO Max Boodie. ‘We horen namelijk vaak dat mbo’ers niet verleid kunnen worden met een opleiding, omdat ze in de regel blij zouden zijn dat ze van school zijn. Dit onderzoek laat zien dat dat niet zo is en dat recruiters doorgroeimogelijkheden zeker moeten opnemen in hun vacatureteksten. Ook als dat betekent dat de studie in de avonduren moet plaatsvinden en de mbo’ers er niet direct voor betaald krijgen.’

#3. Benieuwd naar werkzaamheden

Goed, doorgroeimogelijkheden horen dus thuis in de vacatureteksten als je je op mbo’ers wil richten. Maar wat eigenlijk nog meer? Uit een rondgang onder bijna 400 mbo-sollicitanten blijkt dat het hen daarbij vooral om de werkzaamheden gaat (61%), gevolgd door het aantal te werken uren (17%) en het salaris (14%). ‘Dat de werkzaamheden op de eerste plaats staan is niet verwonderlijk’, aldus Boodie. ‘Een functietitel zegt wel iets, maar vaak onvoldoende om echt te weten wat de baan inhoudt. Slimme organisaties geven daarom in een vacature ook aan hoe de werkdag of werkweek eruitziet.’

mbo'ers in vacatures

#4. Reizen: liever niet te ver

Hoe ver zijn mbo’ers te reizen voor hun baan? Daarin toont deze doelgroep zich behoorlijk klassiek. Zo’n 6 op de 10 zeggen een afstand tot 30 kilometer wel de max te vinden, zo’n 35% houdt het zelfs op maximaal 20 kilometer (dus ongeveer een uur op de fiets). Bijna 10% vindt een afstand tot 40 kilometer best acceptabel, ongeveer een derde zegt ‘maakt me niet uit‘. Verder opvallend: ongeveer een kwart van de ondervraagde mbo’ers sluit het OV uit voor woon-werkverkeer en zegt alleen met eigen vervoer te willen komen.

Hoever wil je maximaal reizen voor je werk? mbo'ers playtowork

#5. Wil best bij de gemeente werken

Gemeentes hebben gemiddeld genomen heel wat moeite om hun vele vacatures te vervullen. Maar als je het aan mbo’ers vraagt, zou dat anders moeten zijn. Althans, gemeenten worden het meest genoemd als favoriete werkgever (27%), nog vóór multinationals of corporates (13%) of het midden- en kleinbedrijf (19%). Ook hippe start-ups komen (met 19%) niet in de buurt van de populariteit van de gemeenten.

waar werk je liever mbo'ers

Opvallend is dat bijna de helft van de sollicitanten de voorkeur heeft voor een baan bij de overheid, ziet Boodie. ‘In tijden van economische of maatschappelijke onrust zien mbo’ers de overheid vaak als een veilige haven. Start-ups zijn met bijna 20% dan risicovoller. Onze mbo-sollicitanten geven aan binnen het bedrijfsleven een lichte voorkeur te hebben voor het MKB vergeleken met multinationals en grote corporates.’

#6. Zzp’er? Geen probleem

Maar zou je daarmee misschien denken dat mbo’ers over het algemeen risicomijdend zijn? Zo is het natuurlijk ook weer niet. Sterker nog, een ruime meerderheid (60%) zegt desgevraagd ooit een carrière als zzp’er te hebben overwogen. Sterker nog: een groot deel werkt nu al als zzp’er, of heeft dat in het verleden gedaan (samen bijna 1 op de 5). Slechts 40% heeft nog nooit over zo’n bestaan als zelfstandige nagedacht.

zzp'ers mbo'ers onderzoek

‘En dat terwijl veel werkgevers vooral mbo-vacatures eerst via een flexibele arbeidsovereenkomst willen invullen en daarvoor naar een uitzender of detacheerder gaan’, aldus Boodie. ‘Maar op basis van deze data zou een toekomstige werknemer via een zzp-constructie inhuren ook een prima eerste stap kunnen zijn. Rechtstreeks, dan wel via een payroller of een intermediair zoals een detacheringsbureau.’

#7. Ook uitzender of detacheerder: geen punt

De mbo’ers blijken zelf in elk geval niet veel problemen met zo’n constructie te hebben. Slechts zo’n 12% zegt niet voor een uitzender of detacheerder te willen werken (naast 10% die zegt niet te weten wat dat zijn). Zo’n 11% heeft een voorkeur voor een detacheerder boven een uitzendbureau. Maar liefst 2 op de 3 zegt: het maakt me niet uit voor wie ik werk.

mbo'ers detacheerders uitzenders

Opvallend, zegt Boodie. De wetgever heeft het volgens hem namelijk niet altijd aantrekkelijk gemaakt om via een uitzender of detacheerder te werken. ‘Kort gezegd kan het zowel bij een uitzender als een detacheerder zo zijn dat de werkzaamheden per direct (uitzenden) of aan het einde van de opdracht beëindigd kunnen worden. Er is verder geen opzegging meer nodig en soms – als je een contract met uitzendbeding hebt – betekent ziekte ook het einde van de uitzendovereenkomst.’

Liefst 2 op de 3 mbo’ers zeggen: het maakt me niet uit voor wie ik werk.

Hij pleit dan ook voor ‘meer objectieve informatie voor de sollicitant over de voor- en nadelen van werken bij uitzenders en detacheerders’. Al ziet hij natuurlijk ook de voordelen wel. Werkgevers vullen nu vaak hun vaste banen met kandidaten die eerst via het uitzendbureau of via de detacheerder zijn ingehuurd. ‘Verder kan het van waarde zijn – bijvoorbeeld om ervaring op te bouwen – om een tijdje bij enkele verschillende organisaties te werken.’

Webinar

Meer weten? Hoe kun je de mbo-doelgroep het beste bereiken en aanspreken? Wat vinden ze een ideale candidate journey? En wat spreekt ze aan in een vacature? Het webinar Effectief recruiten van de mbo-doelgroep van 20 december 2022 beantwoordt al deze vragen.

Webinar

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Marketeers
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS
YOBZ