Gem. leestijd 2 min  1886x gelezen

Zijn online carrièrebeurzen de toekomst?

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

clickbeursIn de eerste helft van november namen 29 organisaties deel aan de online carrièrebeurs Clickbeurs.nl, een online banenbeurs met onder andere bedrijfsvideo’s en chatmogelijkheden. De verwachtingen waren hooggespannen, maar werden die ook waargemaakt?Volgens het persbericht van Totaljobs, medeorganisator van Clickbeurs.nl, denkt 77% van de recruiters dat online personeelswerving de komende jaren steeds dominanter wordt. Ook zou 81% denken dat een online banenbeurs minimaal evenveel oplevert als een ‘traditionele’ carrièrebeurs, volgens onderzoek van Totaljobs zelf.

Online werving in de vorm van sociale netwerken, jobsites en chatmogelijkheden groeit al jaren gestaag. Maar biedt een online carrièrebeurs nog wel meerwaarde?

6 minuten
Het aanbod van werkgevers is in vergelijking met een traditionele banenbeurs in ieder geval een stuk lager. Aan de Nederlandse Carrièredagen, georganiseerd door de Memory Group, namen zo’n 150 organisaties deel. Aan deze online variant was dit, als gezegd, 29.

Wel trok de online banenbeurs meer bezoekers dan de traditionele. De cijfers van november 2008 zijn onbekend, maar de vorige editie in mei trok volgens Clickbeurs.nl ongeveer 72.500 bezoekers. Toen namen er 47 exposanten deel. Of dit unieke bezoekers zijn wordt overigens niet vermeld. (Ter vergelijking: de editie van 2006 trok 150.000 unieke bezoekers bij 17 exposanten, die van 2007 nog slechts 65.000 bij 31 exposanten.)

Bezoekers bleven in de editie van mei gemiddeld 6 minuten en 24 seconden online. Er waren 2000 sollicitaties op 1600 vacatures, wat een volgens Clickbeurs hoge sollicitatieratio opleverde van 1,25. Hoeveel bezoekers er in november solliciteerden is nog onbekend.

Meerwaarde?
De ervaring van de verslaggever van Werf& was er in ieder geval niet een van een drukbezochte beurs. We zagen slechts enkele bezoekers en zeer weinig recruiters. De sterk op Habbo Hotel gelijkende omgeving navigeerde enigszins stroef en liep ook een paar keer vast.

De meerwaarde tegenover traditionele carrièrebeurzen is dat een online beurs makkelijker te bezoeken is. Maar ditzelfde geldt wellicht ook voor vacaturesites en jobboards. Deze kunnen bovendien dezelfde functionaliteiten bieden, zoals chatmogelijkheden en bedrijfsvideo’s.

De hooggespannen toekomstverwachtingen worden tegengesproken door de cijfers. De beurservaring zelf bood weinig meerwaarde tegenover wat er al op internet gevonden kan worden. Dat online personeelswerving steeds belangrijker wordt, zullen niet veel recruiters tegenspreken, maar of dit ook geldt voor online banenbeurzen is maar de vraag.

Auteur: Mark Heeren

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners