Gem. leestijd 3 min  49x gelezen

Zo leer je jouw hiring managers verantwoordelijkheid nemen in het recruitmentproces

Hiring managers zijn cruciaal in het wervingsproces, maar worden daarin zelden (goed) be- of opgeleid. Tijd om dat te veranderen, aldus Dorien Waasdorp en Heleen Stoevelaar. ‘We willen sommige hiring managers genadeloos een spiegel voorhouden.’

Zo leer je jouw hiring managers verantwoordelijkheid nemen in het recruitmentproces

De afgelopen jaren zagen HR-professional Dorien Waasdorp en Heleen Stoevelaar, oprichter van The Referral Company, een duidelijke behoefte ontstaan in het werkveld: hiring managers zijn ontzettend belangrijk in het wervingsproces, maar worden daarin zelden (goed) opgeleid of begeleid. ‘Veel managers zijn zich nauwelijks bewust van hun rol in de candidate experience‘, aldus Stoevelaar. ‘Recruiters regelen alles aan de voorkant, maar als het gesprek niet goed verloopt of de terugkoppeling weken duurt, haakt een kandidaat alsnog af.’

‘Zet ons samen in het theater, en we maken er een leuke avond van.’

Daarom ontwikkelden de twee recent samen twee opleidingsprogramma’s speciaal voor hiring managers: één ‘inspiratie-uurtje’ en één 4 uur durende workshop, waarin ze vacaturehouders alles uitleggen over wat bij hun taak komt kijken. Door jarenlang samen trainingen te verzorgen, is het duo perfect op elkaar afgestemd. ‘Zet ons samen in het theater, en we maken er een leuke avond van’, lacht Waasdorp. Die chemie werkt aanstekelijk, volgens haar. ‘Deelnemers voelen dat we elkaar aanvullen en kunnen daardoor makkelijker leren. We weten precies wanneer de ander een verhaal of grap moet inbrengen.’

Empoweren van hiring managers

Tijdens eerdere leiderschapstrainingen zagen de twee vaak hoe één ogenschijnlijk eenvoudige interventie al grote impact kan maken. ‘Je plant een zaadje dat blijft groeien. Het gaat om bewustwording’, zegt Waasdorp (rechts op de foto). ‘We laten hiring managers zien waarom hun rol zo belangrijk is en geven ze handvatten om het echt anders te doen. De recruiter voelt zich vervolgens niet meer alleen in het proces. Daarmee heb je veel meer een samenspel.’

‘De recruiter voelt zich dankzij deze training niet meer zo alleen in het proces.’

Die uitkomst vormt het duo deels al voorafgaand aan de incompany training. ‘We vinden het belangrijk een grondige intake af te nemen met onze klanten. Zo stemmen we de training perfect af op de specifieke behoeften van de organisatie. Concrete voorbeelden die passen bij de belevingswereld van de deelnemers helpt om ze daadwerkelijk aan te spreken’, legt Stoevelaar uit.

Bewustwording -> gedragsverandering

Tijdens de training van 4 uur nemen beide trainers de hiring managers mee door de gehele candidate journey. Waarom moet je snel een aanbod doen? Hoe houd je in de tussentijd contact met een kandidaat die pas over 3 maanden start? In de korte sessie van een uur zetten ze vooral aan tot reflectie, vaak met humor en herkenbare voorbeelden. ‘Vreemde ogen dwingen’, zegt Stoevelaar. ‘Recruiters kunnen problemen niet altijd zelf aankaarten, maar wij wel.’

‘Recruiters kunnen problemen niet altijd zelf aankaarten, wij wel.’

De mix van humor, senioriteit en scherpte maakt de aanpak uniek, zeggen beiden. Stoevelaar: ‘We zeggen dingen waar anderen omheen draaien. Als je een kandidaat 3 keer laat wachten omdat jouw agenda belangrijker is, dan krijg je straks niemand meer. Dat zeggen we hardop, met flair, zodat het landt zonder weerstand. Dat kunnen we doen, omdat we zelf senior zijn. Ik met mijn inhoudelijke recruitment-achtergrond en Dorien met haar HR-achtergrond.’ Ook onderwerpen als bias komen aan bod: ‘Een manager die een kandidaat afwijst omdat hij de lift nam in plaats van de trap, bijvoorbeeld. Of omdat iemand geen hockeyverleden heeft. Met zulke voorbeelden houden we hiring managers genadeloos een spiegel voor.’

Betere samenwerking 

Belangrijk resultaat van de trainingen is dat recruiters zich meer gesteund voelen, vult Waasdorp haar collega aan. ‘De samenwerking wordt gelijkwaardiger. De recruiter is niet langer de assistent, maar wordt zo echt de businesspartner van de hiring manager. Door deze trainingen leggen we dat fundament. Het opent een gesprek tussen beiden.’ En dat de workshops volledig incompany en maatwerk zijn, helpt daarbij natuurlijk ook, zegt Stoevelaar. ‘We spreken de taal van de organisatie. Dat maakt dat de boodschap beter binnenkomt.’

Meer weten?

Enthousiast geworden? Lees er hier alles over.

Training voor hiring managers
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners