Zo pakte de NH Hotel Group zijn Candidate Experience Marketing aan

Peter Boerman Op 15 april 2016
Gem. leestijd 2 min 1057x gelezen
Deel dit artikel:
Zo pakte de NH Hotel Group zijn Candidate Experience Marketing aan

De sollicitant bepaalt steeds meer hoe sterk of zwak een merk is omdat zij hun ervaringen delen met anderen. Sollicitanten zijn (potentiële) klanten. Lees de hele case van Candidate Experience Marketing die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards.

Case Candidate Experience Marketing

Omschrijving van de case

Een vooraanstaand bedrijf als de NH Hotel Group beseft maar al te goed dat sollicitanten ook gasten kunnen worden en heeft zijn candidate journey volledig geoptimaliseerd. Met als doel om van iedere sollicitant een merkambassadeur te maken.

De nieuwe werkwijze is inmiddels geïntegreerd in de sollicitatieprocedures. Search & Co Groep begeleidt NH hierbij en gaandeweg zien we het beeld van deze organisatie onder sollicitanten veranderen. Zelfs zo dat ook afgewezen sollicitanten in contact willen blijven met de organisatie en nieuwe vacatures (maar ook relevant nieuws) niet alleen zelf aandachtig bekijken, maar zelfs doorsturen aan vrienden.

Uit eigen onderzoek van Search & Co Groep blijkt dat door vrienden doorgestuurde vacatures gemiddeld betere kandidaten opleveren dan kandidaten uit een wervingscampagne. Niet onlogisch, omdat vrienden elkaars goede eigenschappen immers kennen. En goed kunnen beoordelen of een vacature interessant is voor deze persoon.

Lees hier het volledig artikel.

Wat was de impact van de case?

NH meet ook continu de tevredenheid van sollicitanten en vraagt hoe zij het employer brand hebben ervaren. De feedback wordt gebruikt om de dienstverlening aan te passen. Ondanks dat ze zijn afgewezen bedanken sollicitanten de hotelgroep voor de goede ervaring. De meesten blijven graag betrokken bij het ambassadeursnetwerk.

Zo groeit het aantal vacatures dat NH Hotel Group kan invullen met kandidaten uit het eigen netwerk. De hotels zien het belang van externe werving afnemen en tegelijkertijd het imago als werkgever groeien. Kort gezegd: het bedrijf weet zelfstandig steeds sneller betere mensen te vinden.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Ons candidate experience marketing-model daagt de recruitment wereld uit. De toekomst van werving, selectie en detachering bureaus is eindig. Bedrijven kunnen eindelijk volledig op eigen benen staan mits ze van sollicitanten (maar ook medewerkers stagiaires, klanten. leveranciers) potentiële merkambassadeurs kunnen maken. Deze zogenaamde ambassadeurs-communities moeten tot in perfectie gemanaged worden en is alleen haalbaar als HR, marketing & communicatie structureel met elkaar gaan samenwerken.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Michael Boud
Maaike Willems
Maurice van Uden

Ook kans maken op een Werf& Award?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners