Home Arbeidsmarktcommunicatie Met deze referralstrategie probeert VDL de schaarse technici te bereiken

Met deze referralstrategie probeert VDL de schaarse technici te bereiken

886 keer
3
vdl

Met cadeaubonnen van 250 euro voor werknemers die een nieuwe collega aandragen, hoopt autofabrikant VDL Nedcar snel 400 nieuwe technici te werven.

In Vlaanderen wordt het nog als ‘onorthodoxe wervingsmaatregel‘ omschreven, in Nederland weten we inmiddels wel beter: er is bijna nergens een goedkopere en effectievere manier om goede kwaliteit kandidaten te vinden dan via referral. Je eigen medewerkers inschakelen om te kijken of ze nieuwe collega’s kunnen vinden: vrijwel altijd leidt het tot goed resultaat.

1.200 robots voor 170.000 BMW’s en Mini’s

Precies dat hebben ze ook begrepen bij VDL Nedcar, de autofabrikant in het Limburgse Born waar onder meer de Mini in elkaar gezet wordt. Dat gebeurt dagelijks niet alleen door zo’n 1.200 robots, maar ook door zo’n 6.500 medewerkers. In 2017 maakten zij zo’n 170.000 Mini’s en BMW’s. Die productie wordt dit jaar verder opgeschroefd. Dat is de reden voor een nieuwe, reguliere dagdienst op zaterdag per 2 april.

Van lakstraat tot montagehal

En precies daarvoor zijn zo’n 400 nieuwe mensen nodig. Onder meer voor de teams in de carrosseriehal, de lakstraat, de montagehal en binnen de afdeling logistiek is versterking welkom. Daarvoor wordt onder meer geworven via een speciale, vernieuwde site, via posters op scholen en in verenigingslokalen, en er is ook reclame in bioscopen en op grote reclamemasten langs snelwegen te zien.

‘Er wordt geworven via posters, bioscopen en reclamemasten langs snelwegen’

Referralbonus? Eerst door de proefperiode…

Maar er is dus ook een intensief referralprogramma. Dat is open voor iedereen die op een of andere manier aan het bedrijf verbonden is, van stagiair tot uitzendkracht tot directeur. Elke ‘ambassadeur’ maakt kans op de cadeaukaart van 250 euro. Voorwaarde is alleen dat de aangedragen nieuwe collega ook met succes door de proeftijd komt.

Ook studenten zijn welkom

Zelfs studenten die nog niet klaar zijn met hun studie, maar wel op zaterdag willen werken zijn welkom. ‘Wij kunnen iedereen gebruiken die Nederlands, Engels of Duits spreekt’, zegt woordvoerder Miel Timmers van VDL Groep tegen De Limburger. ‘We hebben voor alle diensten mensen nodig. Dat kunnen bijvoorbeeld ook studenten zijn. Specifiek voor de lakstraat zoeken we mensen die alleen op zaterdag willen werken.’

‘Specifiek voor de lakstraat zoeken we mensen die alleen op zaterdag willen werken’

In de bungalow in Susteren

VDL Nedcar toonde zich eerder al creatief in de werving van medewerkers. Zo kunnen onderhoudsmonteurs elektrotechniek naast een fulltime dienstverband en een marktconform salaris ook een dagvergoeding én maximaal 2 jaar huisvesting krijgen. Wie het selectieproces succesvol doorloopt en nu verder dan 100 kilometer van de fabriek woont, kan een beroep doen op het ‘huisvestingsarrangement’. Daaronder valt bijvoorbeeld een bungalowverblijf op EuroParcs Landgoed Hommelheide in Susteren.

Zelf ook succesvol zijn met referral recruitment?

Mede dankzij sociale media wint referral recruitment steeds meer terrein bij werving. In het Breaking Seminar Referral Recruitment krijg je volop concrete tips, cases en best practices handreikingen en input voor een duurzame opzet van een referralstrategie. Kom je met een collega, dan krijgt de tweede deelnemer 50% korting!

Lees ook

3 REACTIES

  1. Matige site. Het sollicitatieproces dat niets zegt (letterlijk) en verdomd weinig informatie.

    Referral programma…. 250 euro. Wauw. Ja, er zijn mensen die daar harder voor gaan lopen, maar zet het echt zoden aan de dijk?
    Vergelijk het met deze partijen. Er zijn partijen die zeggen: als ik dan toch bereid ben een bureau in te schakelen, waarom betaal ik die fee dan niet ook voor een referral?
    https://www.referralprograms.org/

  2. Volgens mij zijn er 100.000 mogelijkheden om referrals te belonen die toch niet succesvol zijn. Ik ben er 100% van overtuigd dat referrals alleen (goed) werken in een organisatie die goed is voor haar mensen. Alleen als de medewerkers blij zijn, dan zijn ze bereid andere mensen aan te dragen om hier deel van te maken. Als je er dan iets tegenover zet wat ze zelf willen (of dat nou een bon is twv 250,-
    een weekendje weg of de nieuwste gadget) dan heb je een goed werkend referralsysteem. Anders niet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here