Wat kost een slechte reputatie echt? Meer dan je denkt

Peter Boerman Op 25 september 2015
Gem. leestijd 2 min 1984x gelezen
Deel dit artikel:
Wat kost een slechte reputatie echt? Meer dan je denkt

Van de Nederlandse werknemers zou 54% een baan bij een werkgever met een slechte reputatie meteen afwijzen, ongeacht de salarisverhoging die ze er kunnen krijgen.

Zelfs een salarisverhoging van meer dan 10% zou nog geen kwart van de Nederlandse professionals overtuigen om er te gaan werken. Deze bedrijven moeten dus beduidend dieper in hun buidel tasten om talent binnen te halen en te behouden. Bedrijven die niet als populaire werkgever bekendstaan, zijn namelijk ook nog eens gemiddeld 10% méér kwijt aan loonkosten dan bedrijven met een goede reputatie. Dat blijkt uit recent onderzoek van LinkedIn naar de waarde van een goed employer brand.

Liever doorgroeien

Britt van Capelleveen, de meest invloedrijke recruiter van 2013, beaamt de onderzoeksresultaten: ‘Voor het ene bedrijf is het echt lastiger om personeel te werven dan voor het andere. Zelfs al liggen de salarissen er hoger. Dat heeft absoluut te maken met hoe bedrijven bekendstaan. Biedt een werkgever doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden, dan wegen deze vaak zwaarder dan het inkomen.’

Slechte reputatie kost je knaken

Uit het zogeheten Winning Talent-onderzoek 2015 blijkt verder dat werkgevers die niet zo’n goede naam hebben, op jaarbasis ruim 3.400 euro méér salaris per werknemer betalen dan bedrijven die wél bekend staan als een ‘great place to work’. De echte kosten van een slecht employer brand liggen waarschijnlijk nog veel hoger, als ook motivatie, productiviteit en het personeelsverloop worden meegerekend.

Drempels en blokkades

Uit het onderzoek blijkt dat de 5 factoren die professionals het meest weerhouden om een baan te accepteren bij een zwak employer brand, zijn:

  • Geen baanzekerheid door tijdelijk contract (dit is voor 60% een reden om een baan af te wijzen)
  • Werken in een slecht functionerend team (47%)
  • Slechte reputatie van het management van de organisatie (37%)
  • (Oud) medewerkers die negatief praten over het bedrijf (33%)
  • Weinig doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden (33%)

Het effect van een positief employer brand

Andersom geldt dat een sterk employer brand zorgt voor lagere loonkosten. Van de Nederlandse werknemers zou 45% een baan bij een ‘great place to work’ meteen accepteren, zonder dat ze een salarisverhoging verwachten. Zo’n 12% is naar eigen zeggen zelfs bereid om 5% of meer in loon te dalen.

De 5 pullfactoren

De 5 factoren die het employer brand sterk maken en waardoor talent bereid is om over te stappen, zijn:

  • Doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden (aantrekkelijk voor 36%)
  • Baanzekerheid (35%)
  • Verantwoordelijkheid en autonomie (25%)
  • De organisatie heeft dezelfde normen en waarden als de werknemer (20%)
  • Werken in een prettig team (20%)

Meer over employer branding:

Ook met employer branding aan de slag?

Leer tijdens de tweedaagse Bootcamp Employer Branding op 1 en 2 oktober 2015 hoe u het employer brand van uw organisatie naar een hoger plan kan tillen. Met een kleine groep deelnemers gaat u in een informele sfeer actief aan de slag met uw eigen werkgeversmerk. Korte theorieblokken worden afgewisseld met cases en werksessies waarin u werkt aan uw eigen employer-brandstrategie.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners