Gem. leestijd 3 min  12127x gelezen

Zoektrends werkzoekenden sinds crisis

Zoektrends werkzoekenden sinds crisis

De recessie heeft gezorgd voor meer werklozen. De werkloosheid in Nederland is sinds het begin van de crisis ruim verdubbeld. Uit onderzoek is gebleken dat werkzoekenden een veranderd zoekgedrag vertonen. In onderstaande infographic vind je een overzicht van de zoektrends van werkzoekenden sinds de crisis.

Verandering in zoekgedrag sinds het begin van de crisis

De crisis in Nederland werd eind 2008 ingeleid door de nationalisatie van Fortis, het Icesave debacle, en de kapitaalinjectie voor ING. Uiteindelijk kwam Nederland in een forse recessie terecht. Van de ene crisis kwam Nederland vervolgens weer in de andere crisis terecht. Zoals de  kredietcrisis, bankencrisis, economische crisis en de staatsschuldencrisis. Daardoor is de werkloosheid in Nederland sinds het begin van de crisis ruim verdubbeld.

Meer online zoekopdrachten

Meer werklozen betekent meer werkzoekenden. Wat zien we daarvan terug in het zoekgedrag op Google? In welke branches is het zoekgedrag toegenomen en in welke branches is het zoekgedrag afgenomen? In onderstaande infographic hebben we diverse trends op een rijtje gezet. Zijn er door de toename aan werkzoekenden ook meer online zoekopdrachten?

Het antwoord is JA, het aantal zoekopdrachten dat het woord vacatures bevat is met ruim de helft gestegen sinds eind 2008. De absolute piek lag in januari van dit jaar.

Opvallende stijgers per branche

Bijna alle branches laten volgens verwachting een stijging zien in het aantal zoekopdrachten. Opvallende stijgers zijn:

  1. Administratief
  2. Horeca
  3. HR

Administratief en horeca kunnen wellicht verklaard worden door de mogelijkheden om parttime te werken en de toenemende populariteit daarvan. De interesse voor HR gerelateerde vacatures is in de loop der tijd bijna verdubbeld. Enerzijds is dit opvallend gezien de teruggelopen vraag naar personeel. Anderzijds is dit te verklaren doordat er juist op dit vakgebied veel te doen is als gevolg van de crisis, bijvoorbeeld bij reorganisaties.

Opvallende dalers per branche

Branches waarin het aantal zoekopdrachten juist is gedaald:

  1. Onderwijs
  2. Kinderopvang
  3. Zorg

Opvallend is dat juist de branches waarin veel bezuinigd is en waar de werkdruk is toegenomen, de dalingen met name de laatste jaren te zien zijn. Vermoedelijk hebben de roerige tijden zijn weerslag op de aantrekkelijkheid van deze branches voor werkzoekenden.

Wat valt nog meer op?

  • Het aantal zoekopdrachten naar parttime vacatures ligt op dit moment ruim drie keer zo hoog als eind 2008. Blijkbaar is er in toenemende mate behoefte om deeltijd te werken, dit zou voort kunnen komen uit de behoefte om privé en werk beter in balans te houden. Ook de trend dat steeds meer mannen parttime willen werken zal hieraan bijgedragen hebben. De rolverdeling tussen man en vrouw is in de loop der jaren steeds minder traditioneel geworden.
  • Het aantal zoekopdrachten met ZZP blijft aan populariteit winnen, dit zou er op kunnen duiden dat mensen in toenemende mate overwegen om “voor zichzelf” te beginnen, als zelfstandige zonder personeel en hun loondienstverband te beëindigen.
  • Veel freelancers en interimmers hebben de afgelopen jaren de markt zien verslechteren en hun opdrachten terug zien lopen, de krimp in die markt is duidelijk terug te zien in de zoektrends.

Infographic

 

Deze blog is geschreven door Steven Koopmans, senior online marketing adviseur bij online marketing bureau Expand Online.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners