Positieve beeldvorming
De resultaten zijn heel positief: bijna een op de vijf kijkers overweegt nu om voor een baan in de zorg te kiezen”, zegt ActiZ-woordvoerster Bernadet Naber. “Ongeveer 19 procent van de kijkers heeft door de serie informatie over opleidingen in de zorg opgezocht, en een kwart heeft gesproken met anderen over hoe het zou zijn om in de zorg te werken. Het heeft dus duidelijk een positief effect gehad.”
Trots op werken in de zorg
Met de 50-delige, dagelijkse soap wilde ActiZ meer jongeren interesseren voor een baan in de zorg en mensen die in de zorg werken het gevoel geven dat ze trots kunnen zijn op hun werk. Het eerste seizoen van de tv-soap Malaika was volgens ActiZ een succes. In dit eerste seizoen werden vijftig afleveringen uitgezonden, die dagelijks door gemiddeld 432 duizendkijkers zijn bekeken. Daarnaast is op www.malaika.nl een online community ontstaan met duizenden fans die de site vaak dagelijks bezochten. Honderden kijkers – vooral jongeren – hebben de afgelopen tijd op social media en op de site berichten ‘gepost’, waaruit blijkt dat ze enthousiast zijn over de soap én over de zorg.
Financiering stopgezet
Hoewel het eerste seizoen van de zorgsoap een succes was, is het de betrokken partijen niet gelukt om de financiering voor een vervolg rond te krijgen. Naber: ‘ActiZ investeerde samen met RTL en meer dan vijftig zorgorganisaties geld in het eerste seizoen van Malaika. Het was al erg uniek dat we dit bijzondere initiatief voor elkaar kregen. Maar het was niet mogelijk om met dezelfde geldbronnen een tweede seizoen voor elkaar te boksen. We hoopten dat meer partijen, waaronder het bedrijfsleven, geïnteresseerd zouden raken, en Malaika zouden willen sponsoren. Helaas is dat niet gebeurd.’Omroep RTL5, de coöperatie Jongeren werken in de Zorg, producent Bing Film & TV de ruim 50 betrokken zorgondernemers en brancheorganisatie ActiZ zijn zeer teleurgesteld dat er geen tweede seizoen komt.