12 trends en statistieken in werving en selectie die elk (mkb-)bedrijf zou moeten kennen

Ook in het MKB lijkt de crisis op de arbeidsmarkt alweer bezworen en wordt weer volop geworven. Welke trends spelen daarbij allemaal? 12 opvallende cijfers nader bekeken.

Peter Boerman Op 06 mei 2021
Gem. leestijd 7 min 907x gelezen
Deel dit artikel:
12 trends en statistieken in werving en selectie die elk (mkb-)bedrijf zou moeten kennen

Ook in het MKB lijkt de crisis op de arbeidsmarkt alweer voorbij en wordt weer volop geworven. Recent onderzoek van The Manifest laat bijvoorbeeld zien dat ruim de helft van de Amerikaanse bedrijven alweer op zoek is naar nieuw personeel.

Welke trends spelen daarbij allemaal? We pikken er 12 opvallende bevindingen van tal van recente onderzoeken uit, die ook in Nederland van belang kunnen zijn.

#1. Steeds meer werk vanaf huis

Misschien weinig verrassend, maar ook in het MKB is de wens tegenwoordig groot om zoveel mogelijk thuis te blijven werken, meldt onderzoek van Software Advice. Oók als de coronacrisis voorbij is en iedereen gevaccineerd is.

De geest is uit de fles, en die gaat er niet snel in terug, zo melden de onderzoekers. Wil je toch al je mensen weer altijd op kantoor hebben? Dan zal dat zeker je aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt schaden, verwachten ze.

#2. Remote zorgt voor groter bereik

In lijn met de vorige bevinding: ook HR-medewerkers lijken het belang van werken-op-afstand steeds beter te begrijpen. Althans: in hetzelfde onderzoek van Software Advice zegt bijna de helft van hen van plan te zijn meer remote werknemers aan te nemen zodra de coronapandemie over is.

statistieken recruitment

Logisch, aldus de onderzoekers. Want als je dit maar even kunt waarmaken, kun je meteen de hele wereld als je wervingsterrein beschouwen. Zolang de kandidaat maar een internetverbinding heeft, kun je met iedereen gaan samenwerken. Al moet je wel je managers hierin trainen, zeggen ze.

#3. Diversiteit krijgt een boost

Hier in Nederland lijkt het nog niet zo aan te slaan, maar de Amerikaanse HR-managers zijn al wel zeer actief bezig met diversiteit en inclusiviteit. Oók in het MKB. Bijna 9 op de 10 van de ondervraagde HR-leiders zegt al een of andere vorm van software te hebben geïmplementeerd, of dat van plan te zijn, om D&I bij de eigen organisatie te verbeteren.

Denk daarbij aan tools om betere, meer inclusieve vacatureteksten te schrijven, zoals Textio, of in Nederland: Textmetrics. Of aan sourcing tools zoals Hiretual of assessmenttools als SeekOut, waarmee je bijvoorbeeld anoniem solliciteren kunt toepassen.

#4. Nog bar weinig referrals

Schokkend? Ja, best schokkend. Volgens een Gartner-onderzoek is het aantal referrals dat organisaties krijgen voor elke vacature slechts 0,3. Dat betekent dat daar nog een grote kans ligt op verbetering, aldus de onderzoekers.

Want het is namelijk al langer bekend dat referrals gemiddeld genomen de ideale kandidaten zijn: ze hebben een hoge van-sollicitant-naar-aanname-ratio, zijn goedkoper om te werven, en blijven doorgaans langer bij de organisatie. Tijd dus om hier meer werk van te maken en te pogen meer van je werknemers als ambassadeurs in te zetten.

#5. Passie is geen vies woord meer

Alles is voor passie? Dat nog net niet. Maar van de werkzoekenden noemt inmiddels wel 39 procent ‘werk waarvoor ze passie hebben’ als een van de belangrijkste overwegingen bij een nieuwe baan. En daarmee staat ‘passie’ inmiddels op nummer 2, net achter salaris en primaire arbeidsvoorwaarden.

Wat dat betekent voor organisaties? In elk geval dat ze een aansprekende missie moeten formuleren, die de hele organisatie verbindt met een hoger maatschappelijk doel, zo stellen de onderzoekers. ‘Als je een systeem kunt implementeren dat passie creëert, zullen werkzoekenden vanzelf je kant opkomen.’

#6. Je EVP is alles

Hoe groot of klein je organisatie ook is, je Employer Value Proposition wordt steeds belangrijker. Volgens (opnieuw) Gartner-onderzoek heeft bijna 2 op de 3 kandidaten wel eens een recruitmentproces afgebroken omdat ze het EVP van een organisatie niet aantrekkelijk vonden.

Zorg dus dat je ‘pitch’ voor werkzoekenden op orde is, adviseren de onderzoekers. ‘Zorg dat je weet waarom ze willen werken voor jouw bedrijf. Het gaat niet alleen om wat je ze betaalt, maar ook om je cultuur, de mensen in je team, je employer brand, alles. En als dat in lijn is met wat ze willen en verwachten, dan zit je goed.’

#7. On- of offline? Liefst allebei

Moet het recruitment- en onboardingproces face-to-face zijn? Of toch liever volledig online? Moeilijk te zeggen. Waar 41% van de kandidaten het liefst een zo persoonlijk mogelijk IRL-proces heeft, geeft 35% de voorkeur aan een digitale benadering.

De onderzoekers raden aan de keus vooral bij de kandidaat te laten liggen. Dat gaat bijvoorbeeld ook om de wijze van solliciteren. Dwing kandidaten niet in een keurslijf, maar laat ze solliciteren via sociale media, je eigen werkenbij-site, vacaturesites of in person. En maak het ook mogelijk via elk device. En vergeet daarbij vooral ook chatbots niet, adviseren ze. Alles om het de kandidaat zo makkelijk mogelijk te maken.

#8. Cv’s beoordelen wordt automatisch

Opnieuw onderzoek van Gartner, maar dan nu over innovaties, laat zien dat automatische cv-selectie aan een opmars bezig is. Waar in 2019 nog slechts 50% van de ondervraagde recruitmentleiders zei heil te zien in zulke systemen, is dat in 2020 gegroeid tot liefst meer dan 7 op de 10.

Logisch, aldus de onderzoekers van Software Advice. Want een automatische cv-selectie kan niet alleen veel tijd besparen (zeker als je veel meer sollicitaties dan ooit krijgt). Het kan ook de kwaliteit van je selectie verhogen.

#9. Vermijd radiostilte

Wéér ander Gartner-onderzoek gaat in op het belang van de candidate experience. En dan blijkt dat organisaties daarin nog heel veel steken laten vallen. Zo zegt bijna 7 van de 10 aangenomen sollicitanten ontevreden te zijn geweest met de statusupdates die ze van hun nieuwe werkgever hebben gekregen tijdens het hele werving- en selectieproces.

Zaak om daar aandacht aan te besteden, aldus de onderzoekers. Want hoe langer je wacht met jouw communicatie, hoe groter de kans dat de kandidaat overloopt naar een concurrent en daar een aanbod accepteert. Gelukkig is er tegenwoordig veel recruitmentsoftware beschikbaar die hier vrijwel automatisch bij kan helpen. Al noemen ze het minstens zo belangrijk om hiervoor een goede relatie met de vacaturehouder te ontwikkelen. Die is immers cruciaal voor de voortgang van het hele werving- en selectieproces.

#10. Steeds meer focus op skills

En dan de laatste in deze rij, een onderwerp dat vaker terugkomt: de groeiende focus op skills. In (opnieuw) Gartner-onderzoek blijkt slechts 1 op de 6 vacaturehouders ervan overtuigd dat nieuwe mensen de vaardigheden hebben die nodig zijn voor zowel hun huidige als toekomstige functie.

Dat betekent volgens de onderzoekers dat organisaties beter in kaart moeten hebben wat dan die skills zijn die ze nodig hebben, en daar actiever beleid op moeten voeren. ‘Analyseer welke vaardigheden je nodig hebt, vandaag en morgen, en pas je strategie daarop aan. Als je medewerkers niet de skills hebben om de wereld van morgen aan te kunnen, begint je werk vandaag.’

#11. Vooral via social media

MKB-bedrijven verwachten dit jaar overigens vooral mensen aan te nemen voor functies in de IT (35%), marketing en sales (31%), klantenservice (29%), uitvoering (23%), en productieafdeling (21%). Ruim meer dan de helft (58%) zegt in het onderzoek van The Manifest daarvoor met name sociale media te willen inzetten, in het bijzonder LinkedIn.

#12. Maar toch ook nog via bureaus

Maar denk vooral niet dat de rol van bureaus in werving en selectie is uitgespeeld. Zo’n 1 op de 3 van de ondervraagde MKB-bedrijven zegt komend jaar zeer waarschijnlijk (ook nog) bureaus te zullen gebruiken om in de eigen personeelsbehoefte te voorzien.

Vraag de whitepaper aan

Meer weten over de grootste trends voor 2021, maar dan in Nederland? Er is recent ook een whitepaper van verschenen. Vraag hem hier aan, dan ploft hij snel in je mailbox.

Lees ook

Meer weten?

Hoe staat het qua recruitment ervoor in Nederland en België? De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie doet momenteel samen met Jobat.be onderzoek naar de ‘Stand van Werven’ op de arbeidsmarkt in de lage landen. Wat zijn hier de trends? Welke wervingsmiddelen gebruiken we? En welke tools? Doe ook mee!

Voor Nederlanders:

Deelnemen aan het onderzoek – NL

Voor Vlamingen:

Deelnemen aan het onderzoek – BE

Deelnemers ontvangen niet alleen als eerste inzage in de resultaten van het onderzoek. Ze maken ook kans op mooie prijzen uitgereikt. Met jouw deelname aan het onderzoek maak je kans op:

  • 3x opleidingsvoucher voor een (online) opleiding aan de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie t.w.v. € 300,- (geldig t/m 31 december 2021)
  • 3x vrijkaart voor de online editie van Werf& Live op 27 mei 2021 t.w.v. € 95,-
Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners