Hoe 2021 hét jaar van sourcing werd

Als het jaar 2021 zich ergens door laat kenmerken, dan is het wel de extreme vraag naar sourcing, zegt Milou Verhoeks (Cooble). Hoe zorg je dan dat je daarin succesvol kunt blijven?

Werf& gastredacteur Op 30 december 2021 Gem. leestijd 3 min506x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe 2021 hét jaar van sourcing werd

In 2021 maakte sourcing een flinke groeispurt door. En daarmee groeide de vraag naar professionele sourcers. Een jaar geleden waren er 67 openstaande vacatures voor sourcers; nu zijn dat er 307 (aldus het DoelgroepenDashboard). Er zijn meer vacatures en er zijn minder mensen op de markt. Bij Cooble maken we de behoefte aan groei uiteraard ook mee. Cooble startte 2021 met 8 sourcers en eindigde het jaar met 30. En we groeien nog steeds door.

Wij ervaren hetzelfde probleem als onze klanten: hoe vind je juiste medewerkers, in ons geval: sourcers?

Maandelijks sluiten klanten aan die het belang zien van sourcing en zelf een sourcingtak willen opzetten en/of sourcers in hun organisatie willen. Ook overheden gaan hier nu echt flink mee aan de slag. Maar hoe kan een bedrijf als Cooble meegroeien om aan die toegenomen vraag te voldoen? Want er zijn immers weinig sourcers in Nederland en de meesten daarvan zijn bezig met een leuke opdracht of zitten al bij een mooie organisatie. Tsja, wij ervaren hetzelfde probleem als onze klanten: hoe vind je juiste en voldoende medewerkers, in dit geval sourcers?  Hoe ga je aan de slag met deze kwantitatieve en kwalitatieve uitdaging?

De vijver groter maken

We weten dus dat sourcen voor bestaande sourcers weinig zin heeft. Toch is er een tekort aan sourcers en hebben wij als Cooble sourcers keihard nodig om mee te kunnen groeien met de vraag van de markt. We zouden ons echter geen expert in sourcing mogen noemen als wij zelf geen sourcers zouden kunnen vinden. Dus gelukkig is dat in 2021 wél gelukt. En met die aanpak denken we de toenemende vraag ook in 2022 en volgende jaren aan te kunnen. Onze klanten raden we daarom een soortgelijke aanpak aan.

We zouden ons geen expert in sourcing mogen noemen als wij zelf geen sourcers kunnen vinden.

Waarin schuilt hem dan het geheim van die aanpak? De truc is: er zitten nou eenmaal niet meer vissen in de bestaande vijver. Dus wat je zult moeten doen is: je vijver groter maken. In onze aanpak is daarbij de volgende drieslag van belang:

#1. Sourcen op skills – talentgedreven

Sourcen voor bestaande sourcers heeft weinig zin, maar we kunnen wel kijken naar de skills van bestaande succesvolle sourcers. Die skillset (analytisch, nieuwsgierig, creatief, overtuigend en gedreven) vinden we terug bij een grotere doelgroep. Die doelgroep benaderen wij dan ook. Sourcer worden staat niet als nummer 1 op hun lijstje, als ze het vak al kennen. Je moet ze daarom trekken met wat zij aantrekkelijk vinden en aangeven dat het een vak is dat prima te leren is. Binnen Cooble hebben we genoeg senioriteit om mensen op te leiden tot wat wij noemen ‘super sourcers’. Durf dus anders te denken, durf mensen om te scholen.

#2. Opleiden – opleiden – opleiden

Life long learning is van alle tijden, maar in de huidige markt is mensen opleiden écht cruciaal. Wij doen dat incompany en on the job. Daarvoor heb je natuurlijk wel voldoende senioriteit, passie voor het vak en capaciteit in eigen huis nodig. Toen wij begin 2021 de groei zagen aankomen, maakten wij meteen 2 mensen vrij om zich continu bezig te houden met mensen opleiden. Daarnaast moet je junioren aan senioren koppelen volgens het ‘rol- en maatjesmodel’. Je wilt niet alleen dat ze het vak leren, maar ook dat ze bevlogen vakmensen worden. Zodat ook zij als ervaren supersourcer het stokje op enig moment weer kunnen doorgeven.

#3. Wees als werkgever de aantrekkelijkste

Uiteraard weet jij als goede werkgever wat jouw medewerker/doelgroep wil. Als je dat nog niet weet, dan is dat het eerste wat je moet uitzoeken. Bestudeer bronnen zoals het DoelgroepenDashboard, maar doe ook zelf onderzoek binnen je eigen populatie. Dat hebben wij ook gedaan en we zagen een grote gemene deler: vrijheid, vrijheid en nog eens vrijheid. Sourcers houden van vrijheid, zij vinden het belangrijk dat zij remote kunnen werken: werken wanneer en waar ze willen.

Wij hebben sourcers die werken vanuit Bali, de VS en Curaçao. Ook hebben wij een onbeperkt aantal vakantiedagen.

Bij Cooble was die vrijheid er deels al wel, maar we hebben het dit jaar nog nadrukkelijker vorm en inhoud gegeven. Nu heb je volledige vrijheid wanneer en waar je wilt werken. Zo hebben wij sourcers die werken vanuit Bali, de VS en Curaçao. Ook hebben wij een onbeperkt aantal vakantiedagen. Zo spelen we in op de wens van onze (potentiële) doelgroep. Dat zie ik ook bij klanten die weten wat hun doelgroep wil en daar ook naar handelen. En dat is zeker niet altijd het hoogste salaris. Werkgevers die dit niet snappen hebben het in de regel nu al moeilijk mensen te vinden en te houden. En dat wordt de komende tijd alleen maar moeilijker.

Vooruitblik

Bij Cooble kijken we graag vooruit. Niet alleen naar 2022, maar ook verder. Wij denken dat sourcing alleen nog maar zal groeien. In januari beginnen er weer 3 potentiële supersourcers: 1 vanuit het vakgebied recruitment en 2 juist helemaal niet. Wij hebben ze gevonden door te kijken naar hun skills en zij hebben ons gekozen omdat ze bij ons veel vrijheid krijgen. De opleiding start vanaf dag 1. Zo zorgen wij bij Cooble dat de groep sourcers in Nederland groeit en blijft groeien. Op naar 2022, waarbij we met passie en succes weer willen gaan sourcen als een raket!

milou verhoeks cooble 2021 jaar van sourcingOver de auteur

Milou Verhoeks is Senior Corporate Recruiter and SourcingGeek bij Cooble.

 

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS