In aanloop naar Digitaal-Werven interviewt Werf& een aantal grote spelers in de markt van de online arbeidsmarktcommunicatie. Deze keer: Leon Willemsens, directeur van Netwerven. ‘Werkenbij-sites kunnen behoorlijk wat schade aanrichten, en dat willen wij in elk geval uitsluiten.’
#1. Zien jullie dat de markt aantrekt dan wel verandert?
‘Het gaat prima met Netwerven. De afgelopen 4 jaar zijn we meer dan 30% gegroeid. Voor 2014 zitten we daar – tot op heden – zelfs aanzienlijk boven. Kortom: onze markt heeft eigenlijk nooit last gehad van de dip in de economie, het trekt alleen nog harder aan.
We sluiten steeds meer klanten aan die niet meer op zoek naar een plaatje met een site voor vandaag, maar vooral langdurig ontzorgd willen worden op het vlak van site, analytics, privacy en media. Onze opdrachten worden daarmee complexer en strategischer van aard.’
#2. Wat zien jullie als belangrijkste trend in het maken van recruitmentsites?
´Wij merken dat conversie en analytics (nog) steeds vaker als uitgangspunt wordt genomen bij het ontwerpen van een site, in plaats dat het design leidend is voor de bouw van de site. Bewegend beeld zoals een grote videoheader houdt mensen bijvoorbeeld langer op de site, vertelt het verhaal 1.000 keer sneller dan woorden en zorgt voor conversie naar vacatures.
Tegelijkertijd zijn er steeds meer ‘sticky elements‘ die de primaire of secundaire call-to-action vormen en in de spotlight moeten blijven. Door deze technieken te combineren met employer value propositions (EVP’s) krijg je een mooi platform, met uitstekende conversiecijfers.
Een andere trend die nog pril is, maar aan kracht wint: het besef van privacy. We zien dat organisaties het steeds hoger op de agenda plaatsen, gevoed door veranderende Europese wetgeving. Daarbij zijn kandidaten ook steeds kritischer. Wij verwachten dat de wetgeving een interessante twist kan gaan geven aan het gebruik van persoonsgegevens in een site, maar juist ook in een applicant tracking system, een ATS.’
#3. Wat is volgens jullie het belangrijkste aspect van een recruitmentsite anno 2014?
‘Het zijn er eigenlijk twee: snelheid en veiligheid. Snelheid valt uiteen in het gemak waarmee een bezoeker zijn informatie vindt en hoe snel een site wordt geladen op het apparaat van de bezoeker. Veiligheid ziet toe op een veilig transport van gegevens en vertrouwen van een bezoeker in het domein.
Beide aspecten zijn belangrijk omdat het steeds meer de zoekmachinepositie binnen Google beïnvloedt. Dit is op zich geen rocket science: Google probeert haart gebruikers te vriend te houden, en snelheid en zekerheid zijn kenmerken die elke internetter kan waarderen.
Snelheid vind je bijvoorbeeld op www.workingatbooking.com, een mooi voorbeeld uit onze stal waarbij de beleving via een videoheader wordt verrijkt, maar als je gaat scrollen op deze homepage zie je dat de bovenkant met de belangrijkste call-to-action tegen je browserbalk blijft ‘plakken’. Video is leuk, maar je moet wel doorklikken naar de vacatures. Daar draait het om bij een werkenbij-site.
Als je daar dan bent, dan zie je dat op een vacaturedetailpagina altijd de sollicitatiebutton in beeld blijft. Conversie wordt dus consequent doorgevoerd.
De site is bloedsnel (let maar eens op hoe snel de video laadt) en overal tref je het groene slotje aan, bekend van internetbankieren en de anti-phishing-campagne van Postbus 51. Voor een vacaturepagina is beveiligd verkeer niet zo spannend, maar het moet ook op het sollicitatieformulier zitten. Het merendeel van de ATS’en levert echter formulieren zonder beveiligde verbinding.
Wij zien werkenbij-sites als een serieuze aangelegenheid, waar ook serieuze onderwerpen bij horen die misschien niet altijd leuk zijn, zoals een creatief concept dat vaak wel is. Wij zien dat steeds meer klanten zich ook realiseren dat een werkenbij-site ook behoorlijk wat (corporate imago-)schade kan aanrichten en dat is wat wij met onze aanpak in elk geval willen uitsluiten.’
Meer weten over hoe je een goede recruitmentsite bouwt? Of benieuwd wie de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt? Kom dan op 7 oktober naar Digitaal-Werven!