3 opvallende dingen die we leerden tijdens de recente Webinar Week

Vorige week was het weer Webinar Week bij Werf& en ZiPconomy. 25 webinars in één week. Elke dag 5 stuks. We pikken er drie uit die ons in het bijzonder zijn opgevallen. En waarom dan wel?

Esmée Telman Op 13 oktober 2022 Gem. leestijd 3 min212x gelezen
Deel dit artikel:
3 opvallende dingen die we leerden tijdens de recente Webinar Week

De Webinar Week van Werf& en ZiPconomy kun je inmiddels wel een begrip noemen. Al een paar jaar organiseren beide contactplatformen gezamenlijk een week waarin je in 25 webinars weer helemaal op de hoogte bent van alles dat er speelt op het gebied van recruitment van vast én flex. Welke 3 webinars vielen ons dit keer op? Een korte terugblik:

Les 1: Solliciteren net zo simpel als ticket boeken

Voor het webinar van ‘no code recruitment platform’ Minggo was Jaron Schaillée vanuit België overkomen, om te vertellen hoe je solliciteren zo makkelijk mogelijk maakt. Eigenlijk net zo makkelijk als het boeken van een vlucht of het bestellen van een pakketje. ‘Kandidaten ervaren vaak niet het gevoel van controle zoals je dat hebt bij het volgen van een pakket’, vertelde Schaillée onder meer. Dus waarom niet eens kijken naar het automatiseren van stappen zoals:

  1. Profielgegevens aanvullen
  2. Voorgestelde vacatures goed- of afkeuren
  3. Sollicitatiegesprek online inplannen
  4. Beschikbaarheden doorgeven
  5. Assessments invullen
  6. Documenten en contracten ondertekenen

Voor heel van deze stappen verricht de recruiter momenteel nog allerlei handmatige handelingen. Maar hier zijn volgens Schaillée dus nog werelden te winnen. Neem sollicitatiegesprekken inplannen. Nu is dat vaak nog een gedoe. Soms kan er lang heen en weer gecommuniceerd worden om dan eindelijk op een datum te komen. Waarom niet de de kandidaat online een beschikbaar moment laten kiezen in de agenda van de hiring manager? Net zo makkelijk kun je een kandidaat online allemaal documenten en contracten laten bekijken en tekenen. Waarom zou de recruiter nog de kandidaat mailen of bellen voor een beschikbaar moment om dit fysiek te doen?

Wereld te winnen

En die wereld te winnen blijkt er dus zeker. Want op een vraag welke stappen bij het publiek al digitaal verlopen, blijkt dat slechts 19% de kandidaatprofielen digitaal verrijkt en nog maar net 14% laat kandidaten online afspraken inplannen. Dit betekent dat er dus nog ontzettend veel bedrijven zijn waar alles, of bijna alles, nog handmatig verloopt. Nog veel werk aan de winkel dus.

Er zijn nog veel bedrijven waar bijna alles handmatig verloopt.

Al is het daarbij wel vooral belangrijk om te bedenken wat de kandidaten willen, bijvoorbeeld door een candidate experience platform te creëren. Hier kun je een gepersonaliseerde omgeving voor je kandidaat maken. Dit zorgt voor een unieke omgeving en onbeperkte mogelijkheden voor functionaliteiten.

Les 2: Bewegend beeld in alle stappen

Over naar een heel ander onderwerp: videosolliciteren. En nee, dan gaat het niet over Teams of Zoom of Meet, maar juist over datgene wat je allemaal er nog méér mee kunt. Sandhna Chintoe (Cammio) sprak erover op 4 oktober. Zo helpt volgens haar bewegend beeld in je sollicitatieproces ook enorm bij het opbouwen van engagement. Belangrijk, want de cruciale HR-taak is tegenwoordig niet meer om kandidaten te beoordelen, maar om ze te behouden en vertrouwen met hen op te bouwen. Om dat duidelijk te maken, verwijst Chintoe naar het toenemend gebruik van bedrijven om een meeloopvideo te maken.

Ze benoemde in haar webinar vier stappen voor video in je recruitmentproces.

  1. Videofy jouw hele proces
  2. Video om je te onderscheiden
  3. Do’s en don’ts
  4. Videos voor iedereen.

Ad 1. Videofy jouw recruitmentproces

‘Wees niet bang om ook de minder leuke dingen te laten zien’, aldus Chintoe. Authenticiteit is belangrijk. Kandidaten weten dan precies wat er gebeurt en wat ze kunnen verwachten.

‘Wees niet bang om ook de minder leuke dingen te laten zien. Dat is authentiek.’

Chintoe legt tegelijk uit dat er heel wat meer manieren zijn dan een sollicitatiegesprek via Teams om video in je recruitment te gebruiken. Wat te denken van vacaturevideo’s? Of video’s in je selectie? Videoberichten naar je kandidaten op LinkedIn? ‘Video kan helpen om je persoonlijke touch te brengen aan de communicatie van jouw bedrijf.’

Ad 2. Video om je te onderscheiden

Om je organisatie te onderscheiden van de rest, moet je laten zien wat jou (en dus ook jouw recruitmentproces) uniek maakt. Laat dus zien wat een nieuwe kandidaat meemaakt, toon de bedrijfscultuur. Of kijk eens naar een video die een oud-sollicitant heeft gemaakt. Je creëert dan een stukje vertrouwen door een onafhankelijk iemand te laten zien en spreken die precies hetzelfde heeft meegemaakt.

Ad 3. De do’s en don’ts 

De 2 grootste don’ts in video inzetten voor recruitment? Dat is: acteurs gebruiken, zegt Chintoe. Ten eerste komt het dan wat nep en stijfjes over, maar de tweede reden is belangrijker: niet de waarheid laten zien. ‘Soms is er de neiging om alles mooier te laten lijken dat het is, maar hierdoor worden verwachtingen gewekt die in de praktijk misschien niet waargemaakt kunnen worden.’

Durf jezelf te laten zien. Durf niet perfect zijn.

Dus: durf jezelf te laten zien. Durf niet perfect zijn. Maak ook duidelijk wat jullie echt uniek maakt. En laat diversiteit zien, zowel in het werk als ook in het personeel. Zo neem je meteen de eerste drempel in het hiring proces weg.

Ad 4: Video’s voor iedereen

Hoe moet je zelf een video maken? Waar eigenlijk te beginnen? De les van Chintoe: ‘Begin met een concept, kruip in de rol van de kandidaat en bedenk: wat zou ik als kandidaat willen weten van een bedrijf? Bedenk wie je bij de video betrekt. En zorg dat je een aansprekende locatie gebruikt die de kandidaat misschien aanspreekt of iets speciaals inhoudt voor jouw bedrijf.’

De meeste camera’s zijn nu goed genoeg om een net filmpje te maken.

De meeste camera’s zijn tegenwoordig goed genoeg om een net filmpje te maken, vertelt ze ook. Daglicht is altijd het beste licht, het geeft een natuurlijk gevoel. Vergeet vooral niet dat je níet tegen het licht in moet filmen. En zorg dat je ruimte reserveert om het filmpje te editen. Dat kan bijvoorbeeld met:

  • Davinci Resolve
  • Online Cutting Tool
  • Clips
  • Quick
  • Inshot
  • IMovie
  • Kinemaster
  • Cute CUT Pro

Het is sowieso goed om hiermee aan de slag te gaan, aldus Chintoe. Met een filmpje verhoog je namelijk de conversie van vacatureteksten met 300%, verminder je de time-to-hire met minstens 2 weken, creëer je een leuke experience voor kandidaten met een gemiddelde beoordeling van een 9, en werf je samen om een beter quality of hire te garanderen. Bovendien betekent een videofied proces meer diversiteit en minder bias, aldus Chintoe.

Les 3: Automatiseer je recruitmentproces

En zo komen we bij een van de andere hot topics in de wereld van werving en selectie: recruitment (marketing) automation. Oftewel: welke banen kunnen vervangen worden door robots? Marius van den Hombergh van Textkernel vertelde hier alles over tijdens de vierde webinardag. Er is namelijk nog heel wat te automatiseren, zegt hij. Denk bijvoorbeeld aan Automated Data Cleansing, wat het probleem zou aanpakken van alle cv’s die een slapend bestaan leiden in je database. Of denk aan geautomatiseerde messaging, waarbij je automatisch antwoorden stuurt die bij de ontvanger toch persoonlijk aanvoelen.

Bespaar minimaal 1 uur per recruiter, per dag, zo is de belofte.

En dan had Textkernel natuurlijk ook zelf nog wel wat automatisering te laten zien. Zoals vernieuwde External Search, die kijkt naar cv’s op meerdere onlinedatabases en dan van daaruit kan matchen vanuit een Textkernel-omgeving. Ook stond Van den Hombergh nog even stil bij Advanced Search (beter en gericht zoeken naar wat jouw bedrijf nodig heeft) en bij Jobfeed. Hier komen meer dan 1 miljard vacatures in een portaal. Daaruit kun je elke dag de leads met de hoogste kwaliteit in je inbox vinden. Bespaar minimaal 1 uur per recruiter, per dag, zo is de belofte.

Lees ook

Deel dit artikel:
Esmée Telman

Esmée Telman

Stagiair Journalistiek bij Werf&
Esmée Telman is een journalistieke stagiair bij Werf&.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Marketeers
Recruitment Tech
Recruitment Valley
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
Undutchables Recruitment Agency
WBNRS
YOBZ