3 goede voornemens voor alle inhurende recruiters

Ben je recruiter van inhurende opdrachtgevers en wil je de juiste zelfstandige professionals bereiken? Bas van Oers geeft 3 goede voornemens waarmee je in 2020 aan de slag kunt gaan.

Werf& gastredacteur Op 05 december 2019
Gem. leestijd 4 min 494x gelezen
Deel dit artikel:
3 goede voornemens voor alle inhurende recruiters

De prachtige datum 1 januari nadert weer. Op LinkedIn komen er dan ongetwijfeld weer tientallen posts voorbij in de trant van ‘ik ga voor mijzelf beginnen’, compleet met foto’s waarop trots het inschrijfformulier van de Kamer van Koophandel wordt ondertekend. Op naar de 400.000 zelfstandige professionals!

Voor recruiters van inhurende opdrachtgevers is het een enorme uitdaging om die 400.000 zelfstandige professionals te bereiken.

Voor recruiters van inhurende opdrachtgevers is het een enorme uitdaging om die zelfstandige professionals te bereiken – en dan vooral de mensen die het best bij jouw organisatie passen. Op dat gebied is er dus nog veel te winnen op de inhuurmarkt. Daarom alvast voor alle inhurende recruiters 3 goede voornemens voor 2020.

Voornemen 1: Wees open en duidelijk over hoe je inhuurt

Stel je voor, je bent een zelfstandige IT-professional op zoek naar een nieuwe opdracht. Je hebt jarenlange ervaring in de bancaire sector, en dus ligt het voor de hand om een rondje langs de banken te maken of ze interessante opdrachten hebben. Maar wat schetst de verbazing: nagenoeg geen enkele bank vertelt waar je als zelfstandige professional hun opdrachten kunt vinden en wie de contractpartijen zijn. Waar moet je als zelfstandige professional nou aankloppen?

Waar moet je als zelfstandige professional nou aankloppen?

En dit geldt eigenlijk voor alle sectoren. Zo mooi als de vacatures voor vaste banen op de site staan, zo moeilijk zijn de flexopdrachten of informatie over het inhuurproces te vinden. Jobboards als Freelance.nl en IT-Contracts zijn hopeloos vervuild met dubbele opdrachten, niet-bestaande opdrachten en opdrachten die door allerlei tussenpartijen zijn geplaatst, en zijn daardoor zelden een goed startpunt.

Waarom is dit belangrijk?

Waarom het belangrijk is om dit inzichtelijk te maken? Als inhurende opdrachtgever wil je ketenvorming tegengaan. Je wilt voorkomen dat allerlei partijen zich tussen jouw organisatie en de zelfstandige professional invechten. Het uurtarief van de zelfstandige professional wordt dan kunstmatig opgeplust, waardoor je dus per saldo fors meer kwijt bent. NN heeft dat bijvoorbeeld goed voor elkaar. Op hun carrièresite staan ook de opdrachten voor zelfstandige professionals, en er wordt duidelijk aangegeven wie de contractafhandelaars zijn.

Je wilt voorkomen dat allerlei partijen zich tussen jouw organisatie en de zelfstandige professional invechten.

Dus het eerste goede voornemen: wees op je carrière/vacaturesite duidelijk en open over je inhuurproces. Neem dit ook mee in alle contactmomenten die je met de zelfstandige professional hebt. Waar staan de opdrachten? En wie zijn de contractpartijen?

Voornemen 2: Sta garant voor de betaling

Afgelopen zomer was het goed raak. TCP, een contractafhandelaar van ING, ging failliet en honderden zelfstandige professionals werkzaam bij ING dreigden gedupeerd te worden. Gelukkig toonde ING ‘goed opdrachtgeverschap’ door facturen nog een keer te betalen. Maar voor heel veel andere inhurende opdrachtgevers is dat niet vanzelfsprekend. Zij vinden dat horen bij het ondernemersrisico van de zelfstandige professional. Er is immers geen rechtstreekse contractuele relatie en ze hebben de factuur al betaald. Waarom nog een keer betalen?

Bouw waarborgen in

Doordat zelfstandige professionals vaak één opdrachtgever hebben, is voor hen een dergelijke situatie killing. Een paar maanden niet betaald worden, en op zoek moeten gaan naar een nieuwe opdracht zorgt al vrij snel voor een cashflowprobleem van 6 maanden. Dit terwijl de vaste lasten gewoon doorlopen.

Zelfstandige professionals verkopen hun tijd en die kunnen ze maar één keer inzetten

Zelfstandige professionals verkopen hun tijd, en die kunnen ze maar één keer inzetten. Ze verkopen geen schaalbaar product of dienst. Je kunt je afvragen of een zelfstandige dus echt een ondernemer is, met bijbehorende risico’s. Als opdrachtgever mag je daarvoor best begrip hebben. Daarom het tweede goede voornemen: zorg dat je zelfstandige professional altijd z’n geld krijgt. Bouw daarom waarborgen in de keten, zoals een derdengeldrekening of een waarborgfonds.

Voornemen 3: Informeer ook bij een afwijzing

Niets vervelender voor een zelfstandige professional dan de situatie waarin je speciaal voor een opdracht je cv hebt getweakt en je motivatie hebt geschreven, en vervolgens helemaal niets meer hoort. Dit gebeurt echter nog steeds heel vaak, en is een grote ergernis. Het leidt bovendien tot vragen als: moet ik me nou nog beschikbaar houden? Of moet ik verder gaan zoeken? Als je werkt met contractpartijen, zorg dan ervoor dat zij de zelfstandige professionals ook daadwerkelijk informeren.

Motiveer altijd waarom je iemand afwijst

En als je afwijst, probeer ook enigszins te motiveren waarom dat zo is. Ja, natuurlijk, de winnende kandidaat was wellicht beter. Maar wat zou die zelfstandige professional kunnen doen om de volgende keer wél de opdracht te scoren? Even een telefoongesprekje van 5 minuten, ook al is het slecht nieuws brengen maar dan wel met een positieve afsluiter.

Conclusie: meer duidelijkheid gewenst

Als opdrachtgever kun je natuurlijk deze voornemens invullen, maar voor de zelfstandige professional zelf is er zeker ook een rol weggelegd. Hij of zij moet beseffen dat ketenvorming ook in zijn eigen nadeel kan werken. Immers: het uurtarief is vaak een belangrijk onderdeel van het selectieproces. Daarom zal ook hem of haar er meer aan gelegen moeten zijn ketens zoveel mogelijk tegen te gaan.

Ketenvorming werkt ook in het nadeel van de zelfstandige, omdat het uurtarief belangrijk deel van de selectie is.

Het ontbreekt in de flexmarkt echter veelal aan duidelijkheid. Daardoor weten opdrachtgevers en zelfstandige professionals elkaar niet goed te vinden, terwijl flex een steeds belangrijker positie inneemt. Zorg dus ervoor dat zelfstandige professionals zicht hebben op je inhuurproces, garandeer dat hun facturen worden betaald en informeer ze altijd in geval van een afwijzing. Dan staat weinig een succesvol 2020 in de weg. Fijne jaarwisseling alvast!

bas van oers inhuurkaart inhurende recruiters voornemensOver de auteur

Bas van Oers is initiatiefnemer van Stichting Inhuurkaart. De Inhuurkaart beschrijft voor zelfstandige professionals hoe de complexe inhuurmarkt in elkaar zit. Dagelijks raadplegen honderden zelfstandige professionals de Inhuurkaart om nieuwe opdrachtgevers te zoeken en het inhuurproces te checken. Opdrachtgevers kunnen hun inhuurproces geheel gratis vermelden.


Meer weten?

Wil je weten over de laatste ontwikkelingen op de flexibele arbeidsmarkt? Kom dan op 28 januari naar het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters. Hier leer je onder meer hoe je als bureau(recruiter) succesvol blijft en in staat bent mee te bewegen in deze tijden van verandering.

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners