Home Tech Dit zijn de 3 prioriteiten die recruiters in 2019 centraal moeten stellen

Dit zijn de 3 prioriteiten die recruiters in 2019 centraal moeten stellen

953 keer
1
prioriteiten

Het recruitmentvak is constant in verandering. Welke prioriteiten moeten dit jaar bovenaan op de to-do-lijst staan, als je ook in 2019 nog wil meedoen in de strijd om het steeds schaarser wordende talent?

Mede dankzij de almaar voortschrijdende technologie en de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt is de wereld van werving en selectie nu alweer een heel andere dan die van een jaar geleden. Nóg krapper, en nog meer op techniek gebaseerd. Hoe trek je in 2019 nog toptalent aan? Komal Dangi komt tot deze 3 cruciale aandachtspunten:

#1. Kandidaten sneller screenen

Snelheid is key in het hedendaagse recruitmentproces. Topkandidaten worden tegenwoordig in minder dan 10 dagen aangenomen (zegt Inc.com). Soms krijgen kandidaten dezelfde dag zelfs al een contract aangeboden. Om bij te blijven, is het nodig dat recruiters manieren vinden om hun proces te versnellen, voordat de kandidaat al bij een ander is aangenomen.

Het proces om alle kandidaten te screenen is vaak nog onnodig lang

Het proces om alle kandidaten te screenen is in veel organisaties nog onnodig lang, en er is bovendien veel technologie beschikbaar om die tijd te verkorten. Intelligente software kan bijvoorbeeld met AI en machine learning cv-screenings automatiseren. De software leert welke skills en ervaring ideaal zijn, gebaseerd op het eigen verleden. Pas alleen wel op dat je de software niet dezelfde bias aanleert die je zelf ook gebruikte, een kwaal waar bijvoorbeeld Amazon vorig jaar last van bleek te hebben…

#2. Kandidaten meer betrokken maken

Het klinkt ongelooflijk in deze tijd, met alle nadruk die we nu leggen op de candidate experience. Maar in een internationaal onderzoek zegt nog steeds 65% (!) van de kandidaten dat ze nauwelijks of nooit door recruiters op de hoogte worden gehouden van de status van hun sollicitatie. En dat terwijl steeds duidelijker wordt dat consistente communicatie met kandidaten essentieel is als je topsollicitanten wil aantrekken.

van de kandidaten zegt 65% (!) dat recruiters ze niet op de hoogte houden van de status van het proces

Om de betrokkenheid van kandidaten te verbeteren, zijn tegenwoordig trouwens ook talloze systemen beschikbaar. Deze systemen (zoals chatbots) kunnen in elke fase van het proces in real time communiceren met de kandidaat, wat niet alleen de kandidaatervaring verhoogt, maar de recruiter bovendien talloze uren aan mailtjes en telefoontjes scheelt. Het zou alleen al daarom een van de grootste prioriteiten voor 2019 moeten zijn…

#3. Bias en vooroordelen elimineren

Van alle recruiters gelooft 57% dat impliciete vooroordelen een rol spelen in werving en selectie. Vacaturehouders geven (vaak onbewust) de voorkeur aan kandidaten met wie ze het meest gemeen hebben. Dat betekent dat winnende kandidaten niet altijd de baan krijgen op basis van de kwaliteiten die wél relevant zijn voor de baan.

door bias te elimineren krijg je niet alleen meer diversiteit, maar ook een grotere vijver aan kandidaten

Dankzij AI is al veel van die menselijke bias gelukkig steeds beter te elimineren. Daardoor is niet alleen meer diversiteit mogelijk, het zorgt er ook voor dat de vijver aan kandidaten groter wordt. AI kan – in principe – zorgen voor een level playing field voor alle kandidaten, waarbij mensen alleen nog maar op hun relevante kwaliteiten worden geselecteerd. Als je het tenminste goed doet. Teneinde daadwerkelijk de beste kandidaten te selecteren, is vooroordelen elimineren in 2019 dan ook cruciaal voor recruiters.

Meedoen, of achterblijven…

Wil je als recruiter in 2019 blijven meedoen in de strijd om het beste talent? Zorg dan dat je bereid bent op al deze 3 prioriteiten nieuwe strategieën in te zetten en nieuwe technologieën te beheersen, adviseert Dangi. Anders loop je dikke kans dat je het echte talent dit jaar toch nog naar je concurrent ziet lopen…

Lees ook:

1 REACTIE

  1. ach wat is dat toch altijd met dat geprevel over dat hippe AI. AI heeft net zo goed vooroordelen in zich als een mens alleen zijn die vooroordelen nog hardnekkiger want je kan “ze dr niet uit praten”. Ik zie veel meer in AI gepositioneerd naast het wervend personeel met daarnaast een manier om de vooroordelen van de desbetreffende recruiter uit de “blinde vlek” te halen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here