Sander Poos: ‘In 2016 kan niemand meer om Indeed heen’

Peter Boerman Op 18 januari 2016
Gem. leestijd 6 min 3296x gelezen
Deel dit artikel:
Sander Poos: ‘In 2016 kan niemand meer om Indeed heen’

Het gaat hard met Indeed, de grootste vacaturezoekmachine ter wereld. Door nauwkeurig te meten en te evalueren, bouwt het bedrijf gestaag verder aan het ideale recruitmentproces voor zijn klanten. Sander Poos, managing director van de Benelux: ‘Mijn ideaal is dat wij een aanvoerdersrol hebben op de arbeidsmarkt.’

Bijna 2 jaar is Sander Poos nu bezig bij de Nederlandse tak van Indeed, de grootste vacaturesite ter wereld, actief in ruim 60 landen, met in totaal meer dan 180 miljoen unieke bezoekers per maand. Aan hem de taak de groei ook in de Benelux vorm te geven. Hoe wil hij dat doen? Een interview.

Werf&: Hoe gaat het met Indeed in de Benelux?

‘Bij de voorbereiding van mijn eindejaarsspeech van 2015 dacht ik terug aan december 2014. Destijds waren we in totaal met 5 mensen op kantoor in Amsterdam, en vroeg ik me af wat 2015 ging worden. Nu moeten we echt beginnen, dacht ik toen. En zie, nu zitten we met ruim 20 mensen, en we hebben nog veel mensen aangenomen die in januari en februari beginnen. En we zoeken nog meer mensen. Je kunt dus gerust zeggen dat we hard groeien. In alle opzichten trouwens. We hebben alleen in Nederland al maandelijks meer dan 3 miljoen unieke bezoekers. En we hebben 800.000 CV’s tot onze beschikking.’

Zijn jullie inmiddels bij iedereen bekend, denk je?

‘We zijn in oktober begonnen met een brand-campagne, gebaseerd op de internationale campagne, maar wel volledig lokaal gemaakt. Dat zullen we in 2016 alleen maar meer gaan doen. Op TV, op de radio, op billboards. Ik denk inderdaad dat niemand in 2016 nog om ons heen kan.’

Een van de opvallende campagnefilmpjes:

Is al die inzet nodig?

‘Aan de kandidatenkant zit het wel goed, die weten ons wel te vinden. Aan de bedrijvenkant moeten we nog wel eens vertellen wat we doen. Maar gelukkig laat zich dat heel duidelijk uitleggen: we help people get jobs. En dat gebeurt volop. We zijn inmiddels #1 in traffic en in aantal vacatures. En ook onze app is de #1 onder werkzoekenden. Niet zo gek, want 59 procent van alle zoekopdrachten gebeurt tegenwoordig mobiel.’

Hoe zien jullie recruitment veranderen?

‘Wat vooral opvalt is de opkomst van alles wat gemeten en doorgemeten wordt. In het hele recruitmentproces. Volgens ons helpt dat ook erg om je recruitmentbudget effectiever te besteden. We adviseren bijvoorbeeld elke klant bij een vacature een tracker te plaatsen, zodat hij precies kan volgen welke kandidaten waar vandaan bij hem terecht komen. Het is ook een van de redenen waarom we met bijna alle ATS-systemen partneren, waarbij we die hele tracking al hebben geïntegreerd. Meten is weten, dat oude gezegde is nog steeds waar. Maar als je ziet hoeveel bedrijven het hele recruitmentproces doormeten, is dat helaas nog wel beperkt.’

Sander Poos Indeed Benelux

Wat kunnen jullie daaraan veranderen?

‘Mijn team heeft 1 opdracht: continu met bedrijven praten over dat ze wél gaan meten. Zodat we niet het gesprek voeren op basis van buikgevoel, maar op basis van harde data. Recruitment loopt daarin nog wel eens wat achter, maar ik zie dat ook steeds vaker mensen van de afdeling finance of marketing om de hoek komen kijken. Het wordt een kosten/batenverhaal, daarin zijn zij ook geïnteresseerd. Als je meetgegevens hebt, word je businesspartner, en hoef je niet meer te leuren om budgetten. Wij kunnen recruiters daarbij helpen, door de goede gegevens aan te bieden.’

Maar jullie zijn eigenlijk een vacaturesite, zien niet het hele proces bij een klant…

‘Klopt, maar ook daarin is veel te beïnvloeden. We kunnen helpen een goede campagne op te zetten en kunnen uit onze gegevens bijvoorbeeld halen welke vacatureteksten goed werken. In onze backoffice houden we bijvoorbeeld bij welke keywords scoren. Dan zie je dat een bedrijf heel lang gezocht heeft om een pakkende functietitel te vinden, maar dat de kandidaten uit de doelgroep heel anders zoeken. Dat kunnen wij een bedrijf dan weer voorhouden, dat is erg interessant.

Wij zeggen ook: ga zoveel mogelijk A/B-testen. Zet eens twee titels in de tekst, en kijk welke het best scoort. Je hebt de flexibiliteit, gebruik die ook. Wij proberen recruitment zoveel mogelijk te baseren op feiten in plaats van op vooronderstellingen. Hoe kunnen we jou helpen als werkgever om zoveel mogelijk resultaat uit het internet te halen?’

Beeld uit de campagne, over wat er allemaal bij rock-‘n-roll komt kijken:

Wat voorzien jullie voor trends voor 2016?

‘Ik zie er kort gezegd drie. De eerste hebben we net al een beetje benoemd: metrics driven recruitment. Dat blijft zeker een agendapunt, omdat mensen merken dat het effect heeft. Ik denk dat dit jaar ook het MKB daar volop mee aan de slag gaat. Er wordt wel eens gedacht dat MKB-bedrijven niet serieus met werving en selectie bezig zijn, maar dat geloof ik niet. Als je met 5 man bent en er komt een zesde bij, dan breid je uit met 20 procent. Dat is een belangrijke beslissing, hoor! Ook voor die groep geldt denk ik meer dan vroeger dat ze kritisch naar kwaliteit zullen kijken. En dus op data willen vertrouwen.’

En de tweede?

‘De hele ontwikkeling van mobiel. Er wordt al lang over gesproken, maar er zijn nog weinig bedrijven waar je met je mobiel de hele sollicitatie-ervaring kunt ondergaan. Maar toptalenten hebben geen zin om 4 pagina’s screening door te lopen, die haken af als het niet mobile friendly kan. Wij introduceren daarom bijvoorbeeld Indeed Apply. Als mensen bij ons een profiel hebben, kunnen ze daarmee direct solliciteren op een vacature, die dan bij de werkgever meteen in het ATS schiet. 59% van de werkzoekenden zoekt mobiel. Die groep wil je niet missen. Daar moeten we mensen nog wel van overtuigen. Wat dat betreft vergelijk ik het wel eens met 1998, toen we bedrijven ervan moesten overtuigen dat er ook iets anders was dan de krant om in te adverteren. Maar ook hier geldt: meten is weten. Ga niet af op je buikgevoel, maar kijk naar de cijfers.’

En de derde?

‘Het belang van de Candidate Experience. Hoe ervaart de sollicitant jouw bedrijf? Een van de ontwikkelingen in de consumentenmarkt is dat je voorafgaand aan grote beslissingen eerst online checkt. Hoe hebben anderen het erover? Wat vinden anderen van die nieuwe stofzuiger of dat hotel? Voor een baan gaat dat net zo. Dat betekent ook dat je als werkgever goed zichtbaar moet zijn. De reviews over bedrijven zijn een belangrijk deel van Indeed, net als de company pages. We zien het belang daarvan ook steeds toenemen; het is een mogelijkheid voor werkgevers om interactie met de kandidaat op te zetten.’

Beeld uit de campagne, over wat er allemaal komt kijken bij een animatiefilm:

Zijn jullie er vooral voor de actief werkzoekende?

‘Nee, dat denk ik niet. Ik geloof ook niet meer in latente of passieve werkzoekenden; in de huidige arbeidsmarkt, met de moderne technologie, kijkt eigenlijk iedereen continu rond. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat 74 procent van de Nederlandse beroepsbevolking actief op zoek is naar of staat open voor een nieuwe baan. 62 procent van de Nederlandse respondenten zoekt minstens één keer per maand naar een nieuwe baan. Dit staat haaks op dat werkgevers van oudsher geloven dat kandidaten die al in dienst zijn niet actief op zoek gaan naar een nieuwe baan.

Ik vergelijk het wel eens met Funda: je woont mooi, maar wilt toch weten wat er nog meer te koop is. Dat is een kentering met het traditionele beeld, waarbij we toch vaak dachten dat latent werkzoekenden niet bereikt konden worden.’

Funda heeft de NVM-makelaars achter zich staan. Hoe lukt het jullie het meest complete overzicht van banen te bieden? 

‘Wij leveren aan alle bedrijven, alleen: ze weten het niet altijd. Wij zijn in feite een zoekmachine, streven naar 100 procent dekking van alle vacatures in Nederland. Heel veel bedrijven kennen ons natuurlijk wel. Ons businessmodel wijkt daarbij niet zoveel af van dat van zoekmachines in het algemeen; je kunt campagnes voeren om nóg beter gevonden te worden. De klant betaalt daarbij achteraf voor de resultaten. Het is belangrijk, zeggen wij, dat we de klant vooraf adviseren hoe de meeste resultaten te halen. Daar zit voor beide partijen immers de winst. Gelukkig zien ook steeds meer mensen dat dat werkt.

De rol van recruitment zie ik enorm veranderen. De nieuwe recruiter moet echt verstand hebben van data en metrics. En wij willen hem of haar daarin graag ondersteunen. Mijn ideaal is dat wij als Indeed een soort aanvoerdersrol krijgen en houden op de arbeidsmarkt. Dat als er iets is, dat ze dan ons bellen om te weten hoe het echt zit, gebaseerd op de gegevens waarover wij beschikken.’

En nog een reclamefilmpje van Indeed, over wat er allemaal bij voetbal komt kijken:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners