Deze 4 start-ups gaan het dit jaar helemaal maken in het recruitmentvak

Peter Boerman Op 04 maart 2019
Gem. leestijd 6 min 1168x gelezen
Deel dit artikel:
Deze 4 start-ups gaan het dit jaar helemaal maken in het recruitmentvak

In het werving-en-selectievak wemelt het van de veelbelovende start-ups. Wie gaan het dit jaar helemaal maken? Wij tippen deze 4 alvast…

Ze pronken op de cover van de Recruitment Tech Guide 2019: vier veelbelovende Nederlandse start-ups in recruitmenttechnologie. Equalture, Saleskandidaat, UnderstandLing en Neurolytics stellen zichzelf graag voor aan de hand van de 5W’s.

#1. Equalture

Wie?

Charlotte en Fleur Melkert, co-founders.

Charlotte (l.) en Fleur (r.) Melkert

> Wanneer zijn jullie opgericht?

“Equalture is opgericht in september 2017 en in mei 2018 gelanceerd.”

>Wat houdt jullie tool in?

“We bieden bias-free, pre-employment matchingtechnologie. Ons doel: zo efficiënt mogelijk de beste kandidaat voor de job vinden door inzet van slimme data en eliminatie van bias, vooroordelen en vooringenomenheid.”

> Waar richten jullie je op?

“We focussen op bedrijven die de eerste stap van het recruitmentproces willen optimaliseren: de match voorspellen tussen de kandidaat en de job.”

> Waarom zouden organisaties jullie tooling moeten gebruiken?

Equalture is ontstaan vanuit ons eerste bedrijf, een recruitmentbureau. Wij zagen bij veel klanten dezelfde struggles en besloten daarom deze te vertalen naar een technologie. Wij versnellen het proces door matching automation – zodat je niet meer alle sollicitaties handmatig hoeft te beoordelen – en verhogen de kans op een betere hire dankzij voorspellende data. We verbeteren de candidate experience door inzet van games in plaats van traditionele assessments. Ook geven we de kandidaten na afronding van de sollicitatie direct automatisch gegenereerde feedback in de vorm van een matching profile. Ten slotte halen we de vooroordelen weg. Om te zorgen dat de zogeheten unconscious bias geen rol speelt bij de eerste beoordeling van kandidaten blinderen we alle profielen van sollicitanten. Vergelijk het met The Blind Auditions van The Voice. Een goede zanger of zangeres zijn is niet afhankelijk van uiterlijk; de juiste persoon zijn voor de job zou niet mogen afhangen van bijvoorbeeld je naam, leeftijd of geslacht.”

#2. Saleskandidaat

Deze startups gaan het maken in 2019 (II): SaleskandidaatWie?

Robert Steinmetz, co-founder

robert start-ups
Robert Steinmetz

> Wanneer zijn jullie opgericht?

“Sinds juli 2017 werken wij dagelijks aan het creëren van de best mogelijke commerciële teams.”

> Wat houdt jullie tool in?

“Saleskandidaat biedt oplossingen voor recruiters die op zoek zijn naar commercieel personeel. Het werkt eenvoudig. Door een online sales-scan af te nemen onder jouw bestaande teams identificeren wij de succesformule van je werknemers. Jouw sollicitant kan vervolgens in een enthousiasmerende testomgeving de gezamenlijke match ontdekken. Een zelflerend algoritme bepaalt die match aan de hand van werkervaring, persoonlijkheid, commercieel DNA en voorkeur voor een werkcultuur. Daarnaast lanceren we vanaf begin 2019 een datagedreven ‘JobEtalage’ waar kandidaten en werkgevers die echt bij elkaar passen, elkaar gaan vinden.”

> Waar richten jullie je op?

“Het vergroten van het aantal succesvolle werknemers in sales. In géén ander vakgebied gaat het zo vaak mis in de eerste contractperiode. Door onze aanpak verlagen we uitstroom, no-shows op intakegesprekken en besparen we recruiters tijd. Wij helpen bij het hele commerciële spectrum, van functies waar gezocht wordt naar echte ‘hunters’ tot inbound functies.”

> Waarom zouden organisaties jullie tooling moeten gebruiken?

“Door de inzet van Saleskandidaat is de situatie dat een sollicitant niet komt opdagen voor een intakegesprek tot wel 93% verlaagd. Ook verlagen we het aantal mismatches. Onze klanten nemen tot 28% minder personeel aan op basis van de door onze data aangewezen mismatches. Ook besparen de gebruikers tijd op iedere kandidaat door de verkregen inzichten en het gebruiksgemak van onze tooling.”

#3. Understandling

Deze startups gaan het maken in 2019 (III): UnderstandLingWie?

Erik Tromp, CEO UnderstandLing.

erik tromp understandling start-ups
Erik Tromp

> Wanneer zijn jullie opgericht?

“Wij zijn opgericht op 1 januari 2016 maar zijn pas sinds 1 januari 2018 begonnen met onze matchingsoftware PersonalityMatch.”

> Wat houdt jullie tool in?

“Wij zijn een start-up die AI en slimme software inzet om menselijk gedrag te doorgronden. We creëren een persoonlijkheidsprofiel van een kandidaat en van een vacature en leggen deze over elkaar om zo tot een matchingscore te komen. We doen dit op basis van cv en vacaturetekst. Zo is geen extra input of tijd vereist van de kandidaat en de inhuurder of recruiter.”

> Waar richten jullie je op?

“We richten ons op automatisering van de droomrol vinden voor elke werkzoekende, actief danwel latent.”

> Waarom zouden organisaties jullie tooling moeten gebruiken?

“Vraag en aanbod zijn altijd ongelijk op de arbeidsmarkt. Matching op basis van cv is hierin verouderd en bewezen ineffectief. Persoonlijkheid daarentegen blijkt een veel betere basis. Een goede match op persoonlijkheid vergroot het geluk van de werknemer en daarmee de tevredenheid van de werkgever. Voorheen konden assessments dit altijd al in kaart brengen. Maar deze kosten veel geld en tijd en zijn vrij belastend voor de kandidaat. Nieuwe opties zoals spellen en vragenlijsten zijn een stap in de goede richting. PersonalityMatch gaat hierin nog een stap verder en haalt de persoonlijkheid uit data die reeds beschikbaar zijn, zonder extra belasting voor de kandidaat. Dit bespaart tijd, voorkomt ergernissen en draagt bij aan een betere match.”

#4. Neurolytics

Deze startups gaan het maken in 2019 (IV): NeurolyticsWie?

Belen Hein, founder Neurolytics.

> Wanneer zijn jullie opgericht?

“In 2017 zijn wij begonnen ons idee te ontwikkelen en een proof of concept te maken aan de hand van het bouwproces bij Holland Startup. In 2018 zijn wij officieel als BV opgericht en zitten wij aan de Maliebaan in Utrecht.”

belen hein start-ups
Belen Hein

> Wat houdt jullie tool in?

“Onze tool analyseert video’s van kandidaten om informatie te geven over soft skills. We testen op dit moment drie verschillende modules. In de eerste module testen we kandidaten op de fit met de organisatie door biologische reacties te analyseren. Dit kan door middel van tekst of door video. Bij de tweede module sturen kandidaten een motivatievideo die wij analyseren. In de derde module volbrengen kandidaten een cognitieve test. In ons prototype doorlopen kandidaten deze drie modules en meten wij met gevalideerde neurowetenschappelijke en computer vision-methoden soft skills zoals motivatie en stress.”

> Waar richten jullie je op?

“We focussen ons in deze fase op recruitment assessment en (pre-)selectie. Wij zien het als essentieel voor organisaties en kandidaten om de juiste match te vinden en daarvoor is objectieve informatie van hoge kwaliteit nodig om een positief verschil te maken. Ons doel is mensen gelukkig maken, door hen te matchen met bedrijven en rollen waar ze zich thuisvoelen en waarin ze dagelijks optimaal presteren.”

> Waarom zouden organisaties jullie tooling moeten gebruiken?

“Organisaties die kosten willen verlagen en de snelheid, efficiëntie en nauwkeurigheid van hun recruitmentproces willen verhogen zullen profiteren van onze tool. We werken momenteel samen met pilotklanten om onze tools verder te testen en ontwikkelen.”

Lees meer: de Recruitment Tech Guide 2019

Benieuwd naar meer interviews, achtergrondverhalen en tips & tricks op het gebied van recruitmenttechnologie? De 100 pagina’s tellende Recruitment Tech Guide 2019 staat er vol van. Met niet alleen alle trends in recruitmenttech, maar ook een overzicht met (vrijwel) alle leveranciers van recruitmenttechnologie in Nederland en België. Het jaarboek is hier te bestellen voor €16,50. Lezers van Werf& krijgen 5 euro korting als ze bij het winkelmandje de code WERF&19 gebruiken.

 

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners