Home Arbeidsmarktcommunicatie 4x: de onstuitbare opmars van de Escape Room in werving en selectie

4x: de onstuitbare opmars van de Escape Room in werving en selectie

926 keer
0
escape room defensie

Om de kandidaatervaring te verbeteren, nemen steeds meer organisaties een escape room op in hun sollicitatieproces. Maar is het ook een serieus selectiemiddel? Of alleen een geintje? Vier recente voorbeelden.

Op een avondje bowlen na is samen ontsnappen uit een escape room tegenwoordig het populairste team- of bedrijfsuitje, meldt recent onderzoek. Samen raadsels oplossen in zo’n puzzelkamer staat – met 35 procent voorkeur – maar 5 procent achter op een uurtje ballen gooien op een bowlingbaan, zo blijkt.

Leuk voor de kandidaatervaring

Ook de waarde in het sollicitatieproces is inmiddels behoorlijk ontdekt. Sommige organisaties zeggen dan dat zo’n escape room allerlei eigenschappen en kwaliteiten van kandidaten duidelijk maakt. Andere organisaties houden het er alleen op dat het leuk is voor de kandidaatervaring. Hoe dan ook: voorbeelden zijn er tegenwoordig genoeg. We noemen er 4:

#1. Defensie: ontmantel eens een bommetje

Defensie heeft het komend jaar tussen de 5.000 en 6.000 nieuwe werknemers nodig. Speciaal om die te werven ging vorige week op Amsterdam Centraal Station een heuse pop-up store open, vol met baanaanbiedingen bij de krijgsmacht.

‘Een fictieve bom ontmantelen lukt alleen met ‘militaire vaardigheden’ zoals samenwerken’

Het was kersvers staatssecretaris van Defensie Barbara Visser (foto boven) die de eerste zogeheten ‘Defensie Brandstore’ mocht openen. In deze ‘winkel’ kunnen bezoekers niet alleen van Defensiepersoneel uitleg krijgen over vacatures en mogelijkheden voor een baan bij de krijgsmacht, er is ook een escape room waar ze binnen een vastgestelde tijd een fictieve bom moeten ontmantelen. Dat lukt alleen met ‘militaire vaardigheden’, zoals samenwerken en omgaan met tijdsdruk, aldus Defensie.

escape room defensie pop up winkel

De brandstore is nog tot 20 december open op Amsterdam Centraal, daarna verhuist hij naar achtereenvolgens Groningen, Utrecht, Eindhoven en Nijmegen.

#2. ABN Amro: MBTI-test in een puzzeldoos

We schreven er op deze site al eerder over, toen in het kader van de opkomst van vloggers in de werving- en selectiewereld. Maar ook de escape room-trend hebben de Amsterdamse bankiers dus goed aangevoeld, zo blijkt. Onder meer Teske en Kalvijn, twee bekende vloggers, gingen de strijd aan om te ontsnappen uit de puzzeldoos en zo tegelijk hun eigen talenten te ontdekken. Ook de Gierige Gasten deden er al aan mee.

Het was volgens ABN Amro voor het eerst ‘dat een psychologische test voor werving is toegepast in een escape room

Maar de eigen escape room, Unigma genaamd, was dus in eerste instantie niet bedoeld om YouTube-kliks binnen te halen. De puzzelkamer is juist opgestart om jonge potentiële werknemers te testen op bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht, logica, zintuiglijkheid en samenwerking. De challenges die de studenten er uitvoeren zijn gebaseerd op de de Myers-Briggs type indicator-methodiek. ‘Zo ontstaat een persoonlijke profielschets, die starters helpt om zich te profileren op de arbeidsmarkt’, aldus employer branding-specialist Tessa van Berckelaer.

Twee deelnemers spelen tegelijk de uitdaging, in gespiegelde ruimtes. Via een raam kunnen ze, naast individuele vragen, ook samen challenges oplossen. Ook is er een tablet waarmee ze via Facebook Live vrienden kunnen inschakelen voor hulp. De verplaatsbare puzzelkamer, die is ontwikkeld in samenwerking met Sherlocked, reisde het afgelopen jaar door het land. Het was volgens ABN Amro voor het eerst ‘dat een psychologische test voor werving is toegepast in een escape room‘.

#3. Get Work: The Great Escape

Een escape room is laagdrempelig. En daarom ook niet alleen voorbehouden aan de grote organisaties. Zo deed deze zomer Get Work, een uitzendorganisatie uit Midden en Oost-Nederland, ook een duit in het zakje met een kennismakingsdag voor nieuwe collega’s in The Great Escape in Zwolle.

get work escape room

‘Tegenwoordig kijken we steeds meer of mensen qua motivatie en persoonlijkheid bij ons passen. Een cv of sollicitatiebrief vinden we eigenlijk veel minder belangrijk. Bij Get Work zoeken we mensen met energie, doorzettingsvermogen, creativiteit en lef. Allemaal eigenschappen die je in de escape room nodig hebt. Vandaar deze actie’, vertelde Claudia Ruiter, algemeen directeur van Get Work, destijds.

#4. Dutchwebshark: wetenschappelijk onderzoek

Als laatste in deze rij even aandacht voor Dutchwebshark, het recruitmentbureau dat het afgelopen jaar niet alleen een keer een escape room opzette voor een van zijn klanten, maar daarnaast ook wetenschappelijk onderzoek laat doen naar de inzet ervan als selectiemiddel. En daarbij gaat het om een escape room die de specifieke vaardigheden van een recruiter meet, aldus ‘marketing- en communicatieshark’ Joyce Jansen.

‘We zijn een escape room aan het ontwikkelen die voor een recruiter specifieke vaardigheden  meet’

‘Dit gebeurt via vier opdrachten die je doorloopt. Steeds als je een opdracht met succes afrondt, krijg je de code om door te gaan naar de volgende opdracht. Denk aan een Boolean Search-opdracht op LinkedIn uitvoeren, het juiste profiel op LinkedIn, Github en Google vinden of cv’s aan een vacaturetekst matchen.’

escape room team groningen

Via een samenwerking met de Rijksuniversiteit van Groningen (RUG) werden al drie onafhankelijke onderzoeken uitgevoerd naar de werking van dit selectiemiddel (zie het onderzoeksteam op de foto). Jansen: ‘Toevallig heb ik de eerste resultaten net binnen. Daaruit blijkt dat de escape room een significante relatie heeft met de score op recruiter-specifieke competenties als luistervaardigheid, resultaatgerichtheid, netwerkvaardigheden, commercieel vermogen, socialiteit, initiatiefrijkheid, klantgerichtheid, overtuigingskracht en assertiviteit.’

escape room webshark

Zo, dat klinkt veelbelovend. Wat als straks (waarschijnlijk deze maand nog) alle resultaten van de onderzoeken binnen zijn? ‘We zijn aan het kijken hoe we deze escape room dan in de markt gaan zetten’, aldus Jansen. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd…

Wie hebben we gemist?

Hebben we nog belangrijke, leuke of interessante puzzelkamers gemist die ook al ergens in Nederland werving- en selectieprocessen ondersteun(d)en? Laat het ons weten!

Of lees ook:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here