Home Candidate Experience 5 keer: hoe recruitment in 2017 nóg meer marketing wordt

5 keer: hoe recruitment in 2017 nóg meer marketing wordt

5.747 keer
3
recruitment marketing 5 trends

Recruitment wordt meer en meer een vorm van marketing. Deze 5 trends zullen dat in 2017 nog eens onderstrepen.

De juiste talenten werven is voor veel organisaties momenteel topprioriteit. Een krachtig employer brand, strakke budgetten en een creatieve, doelgroepgerichte marktbenadering staan daarbij centraal, net als – tijdens het hele proces – de beleving van de (zowel actieve als latente) kandidaat. Kortom: recruitment kan echt niet meer zonder een flinke scheut marketing. Deze 5 trends bewijzen het. Wat gaan we in 2017 nóg meer beleven dan we nu al hebben gedaan?

#1. Nóg meer: focus op Employer Branding

Als je topkandidaten zoekt, moet je meer doen dan je vacature publiceren en hopen dat iemand reageert. Je moet in deze tijd kandidaten overtuigen dat ze er goed aan doen om bij jou te komen werken. Steeds meer werkzoekenden, met name jongeren, zoeken geen baan voor het leven. Ze zoeken een ervaring waar ze veel kunnen leren en daadwerkelijk een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de missie van de organisatie.

Employer branding helpt je om de juiste kandidaten aan te trekken, mits je jouw Employer Value Proposition goed weet te vertalen in een creatief concept en goed over weet te brengen aan jouw doelgroep(en). Geef inzicht in de missie van je organisatie, de cultuur, de arbeidsvoorwaarden en omstandigheden, de medewerkers, de projecten, de successen, de ontwikkelingen en de uitdagingen. Stel jezelf vooral de vraag: waarom zou iemand bij ons willen werken? En laat dat vervolgens zien.

Stel jezelf vooral de vraag: waaróm zou iemand bij ons willen werken?

Vaak denken mensen dat er grote investeringen nodig zijn voor employer branding, maar in de praktijk valt dat best mee. Soms kan de inzet van een Facebook companypage al wonderen doen voor je recruitment.

#2. Nóg meer: Candidate Experience

Potentiële nieuwe medewerkers gedragen zich nauwelijks anders dan kritische consumenten. Tijdens de oriëntatie- en sollicitatiefase verwachten ze een optimale ervaring. En overal waar die verwachting niet wordt waargemaakt ontstaat een potentieel afhaakmoment.

Recruiters zullen in 2017 dus nog meer die experience centraal moeten stellen. Ga na wat kandidaten precies verwachten en hoe hier je proces op aan te passen. Is je recruitmentsite al mobiel en kan ik bijvoorbeeld met maximaal 2 klikken solliciteren? Kan ik Whatsappen met een recruiter als ik vooraf nog vragen heb of wellicht al via Whatsapp een sollicitatiegesprek voeren? Word ik afgewezen op een manier dat ik toch begrip heb voor het besluit en als consument nog ‘fan’ blijf van het merk?

Is je recruitmentsite al mobiel en kan ik met maximaal 2 klikken solliciteren?

Mooi voorbeeld voor een organisatie die er uitermate goed in is geslaagd om de candidate experience (en het volledige recruitmentproces) te optimaliseren is Hunkemöller. Tip voor 2017 voor recruiters die hun candidate experience willen verbeteren: begin eens met bij je eigen organisatie (anoniem) te solliciteren en ga dan na hoe je het proces ervaart.

#3. Nóg meer: sturen op data

Data zijn de afgelopen jaren al steeds belangrijker geworden voor recruiters, maar trends uit de wereld van de marketing zullen dat proces volgend jaar alleen nog maar versterken. Logisch, want data helpen om aantoonbaar te sturen op kosten en kwaliteit.

Data helpen om aantoonbaar te sturen op kosten en kwaliteit

Data zullen bijvoorbeeld worden gebruikt om te analyseren over welke competenties de meest succesvolle medewerkers beschikken, zodat recruiters hiermee in het selectieproces rekening kunnen houden. Of bijvoorbeeld om uitstekende teams samen te stellen, zoals Moneyball ons al leerde.

Maar je kunt nog veel meer met de data. Lees maar eens wat we eerder schreven over wat recruiters kunnen leren van e-commerce. Of lees deze case van Moteq, waar we door een koppeling tussen het ATS-systeem en Universal Analytics kunnen meten welke bronnen daadwerkelijk leiden tot een succesvolle aanname.

moteq droombanen technisch talent

#4. Nóg meer: social media recruitment

Social media zijn inmiddels zo ingeburgerd, dat het wat vreemd lijkt om ze hier nog als trend voor 2017 te schetsen. Toch wijst alles erop dat sociale media komend jaar nog belangrijker worden om te werven. Zeker nu Facebook heeft aangegeven dat je binnenkort je potentiële kandidaten ook via het platform kunt laten solliciteren.

Alles wijst erop dat sociale media komend jaar nóg belangrijker worden om te werven

Maar ook LinkedIn blijft zich doorontwikkelen. Niet alleen heeft het platform de mogelijkheid ontwikkeld om referrals te stimuleren, ook de bedrijfspagina’s gaan op de schop en zullen meer dan ooit inspelen op de behoefte aan Employer Branding.

#5. Nóg meer: doelgroepgericht adverteren

Je vacatures onder de aandacht brengen van je doelgroep is niet altijd eenvoudig. Voor moeilijk te vervullen vacatures biedt vrijwel geen jobboard een oplossing. Steeds vaker kijken recruiters daarom over de schutting bij de afdeling marketing, om zo samen gericht bij de doelgroep te adverteren.

Dat kan bijvoorbeeld met Google Adwords of het displaynetwerk, of op relevante social media. En dat doelgroepgericht adverteren gaat steeds verder. Denk: verschillende boodschappen tijdens verschillende momenten in de candidate journey. Vaak gebeurt dit op basis van zogeheten ‘remarketing-technieken’, die advertenties tonen op basis van het online gedrag van de kandidaat. Bijvoorbeeld: latent werkzoekenden krijgen een branding-advertentie te zien, terwijl actief werkzoekenden concrete, relevante vacatures krijgen voorgeschoteld.

Ook programmatic advertising neemt in 2017 een verdere vlucht

Ook programmatic advertising zal volgend jaar een verdere vlucht nemen. Hiermee worden je advertenties alleen getoond aan bezoekers voor wie ze relevant zijn, gebaseerd op hun eerdere zoekgedrag en andere algemene en persoonlijke online gegevens.

Maar bedenk wel: denk eerst na over je Employer Value Proposition, besteed aandacht aan je employer brand, en ontwikkel dan een bijpassend (creatief) concept. Want je kunt nog zo gericht adverteren, met een slecht werkgeversimago of uitingen die niet opvallen ben je vooral je budget aan het verbranden. En dat is in 2017 net zo min een goed idee als in 2016…

maurice henneveltDit blog is geschreven door Maurice Hennevelt, digital recruitment consultant bij Adwise. Hij schreef op deze site eerder ook al over de recruitment(marketing)trends van 2015 en 2016.

Zelf ook bloggen?

Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Vooruitblikken op 2017, een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!

Benieuwd naar nog meer trends?

Kom dan op donderdagmiddag 16 februari 2017 naar het seminar arbeidsmarkttrends in Amersfoort. Direct inschrijven kan hier.

3 REACTIES

  1. Ik mis Indeed in het hele verhaal waarvan het notabene bekend is dat het het nummer 1 wervingskanaal is. Dit kanaal werkt sowieso al beter voor vacatures dan dat je dit via Adwords probeert. Ook actief en latent loopt steeds meer in elkaar over waardoor we nu meer ons focussen op zoekmachine marketing. Je kan in een mooie woning wonen maar toch kom je op Funda. Het meten is inderdaad een heel goed punt; dat gebeurt nog veels te weinig. Op zich dus wel een goed artikel maar ietwat achterhaald. Jammer

  2. Ik mis in dit verhaal Recruitment Marketing Automation. Dat is in ieder geval een ontwikkeling waar wij bij Connexys enorm in geloven. Het gebruik van Inbound Recruitment kan er voor zorgen dat recruiters veel meer (latent) werkzoekenden in hun CRM recruitmentsysteem zullen krijgen dan voorheen, waardoor je profiteert van ‘pull recruitment’ ipv ‘push recruitment’. Inbound VS ouderwets ontbound dus. Daar zal elke recruiter voor tekenen denk ik…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here