Net zo innovatief werven als Google, hoe doe je dat?

Maurice Hennevelt Op 02 september 2015
Gem. leestijd 3 min 2592x gelezen
Deel dit artikel:
Net zo innovatief werven als Google, hoe doe je dat?

Als zoekmachinegigant kan Google zich grappen permitteren die lang niet elke werkgever kan. Maar er valt van hun slimme werving wel voor iedereen te leren.

Alle grote techbedrijven zijn op zoek naar talent. Dus ook zoekmachinegigant Google. Om zich te onderscheiden van andere werkgevers zet Google veel innovatieve methodes in. Zo kwam onlangs dit verhaal in de media, over (en door) Max Rosett.

Python lambda function list comprehension

Max was tot voor kort een student computerwetenschappen die achter zijn computer zat te werken aan een project. Toen hij naar informatie zocht over een computercode tijdens het programmeren (zoekopdracht: python lambda function list comprehension), gebeurde er iets vreemds. Er verscheen een kader in zijn scherm met een speciale tekst: Jij spreekt onze taal. Heb je zin in een uitdaging?

google ypure speaking

Verschillende opdrachten

Max had hier wel oren naar en kwam terecht op de site: http://www.google.com/foobar/. Hier kreeg de student verschillende programmeeropdrachten voor z’n kiezen, die hij in een week of twee oploste. Na de laatste challenge vroeg de site hem om z’n contactgegevens die hij besloot achter te laten. Een paar dagen later werd hij benaderd door Google, met de vraag of hij zijn cv op wilde sturen. Het selectieproces duurde ongeveer drie maanden, en Max Rosett is inmiddels begonnen met zijn baan bij Google.

google test 2

Werven zoals Google

Nu kan natuurlijk niet elke werkgever zo creatief zijn. Bij Google hebben we het tenslotte over hun eigen zoekmachine. Maar, ondanks dat wij als bescheiden Nederlandse werkgevers natuurlijk niet zover kunnen gaan als Google zelf, zijn er voor ons wel soortgelijke acties te bedenken die ook zeer effectief kunnen zijn.

Een voorbeeld: adverteren op basis van Display Select Keywords

Display Select Keywords maakt het bijvoorbeeld mogelijk om in het Display Netwerk van Google te adverteren op basis van zoek- en klikgedrag van gebruikers. Dus stel: je zoekt (net als Google) naar developers, dan zou je kunnen adverteren op zoekopdrachten als ‘python lambda function’ of ‘advanced php programming’. Zoekt iemand op die termen, dan is de kans namelijk vrij groot dat je te maken hebt met een specialist (of met een andere recruiter, maar dat terzijde…). Klikt deze persoon door naar een website die onderdeel is van het display netwerk van Google, dan kun je deze persoon daar relevante advertenties laten zien. Vergelijkbaar met de tekst zoals Google gebruikte in hun kader; Jij spreekt onze taal. Heb je zin in een uitdaging? Maar je kunt bijvoorbeeld ook nog gerichter te werk gaan: Wij zijn op zoek naar ervaren PHP developers zoals jij! Bekijk de mogelijkheden!

Opnieuw retargeten

Als toevoeging kun je op basis van remarketing de gebruikers die vervolgens jouw website hebben bezocht, opnieuw retargeten als ze eenmaal op je website zijn geweest. Groot voordeel van dit soort methodieken om te werven via online advertising: je bereikt ook kandidaten die niet direct actief op zoek zijn, maar wellicht wel open staan voor een nieuwe uitdaging.

Gmail sponsored promotions

Maar er zijn meer mogelijkheden. Want via Gmail Sponsored Promotions kun je bijvoorbeeld ook op domeinen targeten. Wat betekent dat je relevante kandidaten kunt targeten die bijvoorbeeld via gmail een nieuwsbrief ontvangen van een PHP community. Misschien nog niet zo mooi als de zéér persoonlijke Google-actie, maar het komt voor menig Nederlands IT’er waarschijnlijk behoorlijk in de buurt.

maurice hennevelt

Dit artikel is geschreven door Maurice Hennevelt, ceo en recruitmentmarketeer van Recruitmentwise uit Almelo.

Lees ook van Maurice Hennevelt:

Deel dit artikel:

Maurice Hennevelt

Digital recruitment consultant bij Adwise
Maurice Hennevelt was sinds 2014 werkzaam bij Adwise – Your Digital Brain en hier met name verantwoordelijk voor de corporate recruitment en de werving & inzet van digital professionals op locatie. In april 2018 is hij helaas overleden.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners