Beter werven en selecteren anno 2017? Check deze 5 recente onderzoeken

Peter Boerman Op 01 mei 2017 Gem. leestijd 4 min1722x gelezen
Deel dit artikel:
Beter werven en selecteren anno 2017? Check deze 5 recente onderzoeken

De arbeidsmarkt is continu in ontwikkeling. Hoe bereik, benader en overtuig je nu het beste talent? Deze 5 recente onderzoeken kunnen je op weg helpen.

Dat er schaarste aan goede mensen heerst, daarmee vertellen we natuurlijk niets nieuws. Niet gek dus dat volop onderzocht wordt hoe daar verstandig mee om te gaan. Zoals deze greep uit de afgelopen weken laat zien

#1. Beleving kandidaat bepalender dan je denkt

Hoe de kandidaat het sollicitatieproces ervaart, wordt steeds belangrijker. Steeds meer organisaties doen er alles aan om de kandidaat een smetteloos proces voor te schotelen. Logisch ook, want 64 procent van de werkzoekenden zegt dat een slechte sollicitatie-ervaring ervoor zorgt dat ze ook minder gaan kopen van het bedrijf, aldus een onderzoek onder ruim 1.000 mensen, dat de naam “The Future of Recruiting” meekreeg.

onderzoek

Slechte review? Dan geen sollicitatie

Ook opvallend in dit onderzoek: waar 91 procent van de werkgevers beaamt dat de ervaring van de kandidaat invloed kan hebben op het gedrag dat zij als consument hebben, zegt slechts 26 procent van hen dit effect ook te meten… En 55 procent van de werkzoekenden zegt na een negatieve review te hebben gelezen, afgezien te hebben van een sollicitatie.

55 procent van de werkzoekenden zegt na een negatieve review af te zien van een sollicitatie.

#2. Referrals werken echt

Het belang van referrals wordt inmiddels breed onderkend. Al iets ouder onderzoek van Jobvite laat zien waarom dat terecht is. Slechts 7 procent van alle sollicitaties komt namelijk binnen via een huidige medewerker, zo blijkt, en in totaal driekwart komt via de eigen werkenbij-site of een jobboard. Maar als je kijkt naar de aannames, dan is het beeld precies andersom: dan zorgen referrals voor 40 procent van de nieuwe collega’s, en de website en traditionele jobboards samen maar voor 36 procent.

referral onderzoek

Iedereen aan de referral

Daar komt bij dat kandidaten die via referral binnenkomen ook aanmerkelijk sneller aangenomen worden, minder tijd nodig hebben voor onboarden en ook relatief gezien langer blijven. Tijd dus voor een referralprogramma voor iedere organisatie, schrijft carrièrecoach Tom O’Neil.

Kandidaten die via referral binnenkomen, onboarden sneller en blijven gemiddeld langer

#3. Belang onboarding neemt toe

Lang was onboarding een beetje een ondergeschoven kindje, maar inmiddels zien steeds meer organisaties in dat het echt verschil maakt hoe iemand zijn eerste dagen bij een nieuwe werkgever beleeft. Uit onderzoek van Silkroad onder ruim 1.300 HR-managers blijkt dat organisaties langer de tijd nemen voor onboarding, en vaker hun hogere managers inzetten om nieuwe krachten een succesvolle start te geven.

onderzoek silkroad

De resultaten van onboarding

Dat organisaties meer werk maken van hun onboarding is niet zonder reden: het levert namelijk ook hard resultaat op. Zo noemt 53 procent een gestegen engagement, 44 procent een betere organisatiecultuur, 39 procent een snellere productiviteit van de nieuwe medewerker, en 35 procent een betere retentie. Opvallend detail: waar 88 procent van de organisaties inmiddels officiële onboardingsprogramma’s heeft voor nieuwe medewerkers, heeft ruim driekwart dat niet voor mensen die een nieuwe functie krijgen binnen hetzelfde bedrijf.

#4. Op zoek naar talent? Kijk eerst eens binnen

Als er iemand weggaat in de organisatie, zijn we gauw geneigd naar buiten te kijken om te zien of er nog ergens een opvolger klaarstaat. Maar vaak zit het beste talent allang binnen, merkt onderzoek van Alexander Mann Solutions onder ruim 3.000 HR-professionals op.

Veel respondenten zien interne doorstroming als ‘het beste wapen’ om talent te kunnen behouden

Een kwart van de respondenten noemt intern vacatures vervullen nu al als ‘het beste wapen’ om in de toekomst talent te kunnen behouden. In sectoren waar momenteel een flinke schaarste voelbaar is, is dit percentage overigens een stuk hoger. Zo wordt het creëren van effectieve interne talent pipelines in de wereld van investment banking, energie en gezondheidszorg al als prioriteit gezien door respectievelijk 36%, 50% en 86% van de respondenten.

#5. Soft skills? Veel gepraat, nog weinig wol

Over het belang van soft skills om een goede match te maken, is ook al veel geschreven. Maar in de huidige werving- en selectiepraktijk wordt er nog maar bar weinig mee gedaan, zo blijkt uit recent onderzoek bij uitzendbureaus en hun inleners. Zulke zachtere vaardigheden structureel vastleggen, onderzoeken of ontwikkelen? Hartstikke belangrijk, zegt maar liefst 97 procent van bureaus en bedrijven die uitzendkrachten inlenen. Maar in de praktijk blijkt werving en selectie nog vooral plaats te vinden op basis van werkervaring en opleiding.

In de praktijk vindt werving en selectie nog vooral plaats op basis van ervaring en opleiding.

Nog genoeg werk aan de winkel

Niet meer dan de helft van de respondenten noemt soft skills doorslaggevend bij de selectie van kandidaten. En slechts 40 procent van de uitzendbureaus en 60 procent van de inleners zegt zulke vaardigheden structureel vast te leggen. Best opvallend, want in hetzelfde onderzoek zegt 80 procent van de uitzendorganisaties te geloven dat soft skills systematisch vastleggen leidt tot een betere match. Een bijna even grote groep van de inlenende bedrijven zegt dat het leidt tot een betere kwaliteit van werknemers. Nog genoeg werk aan de winkel dus!

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS