5 redenen waarom je referrals hard nodig hebt tijdens (en na) corona

‘Referral recruitment is de beste strategie voor het werven van talent in economische onzekerheid’, zo luidt een bekende wijsheid in werving en selectie. Tijd om er nu dus ook mee te beginnen. En wel om deze 5 redenen.

Vicky Vijg Op 13 november 2020
Gem. leestijd 4 min 1454x gelezen
Deel dit artikel:
5 redenen waarom je referrals hard nodig hebt tijdens (en na) corona

Word je organisatie getroffen door de pandemie? Volgens het UK-based technologieplatform Real Links kunnen referrals helpen om er weer bovenop te komen. Hoewel nog niet duidelijk is welke gevolgen covid-19 zal hebben op de economie, weten we wel dat bedrijven nu sterk afhankelijk zijn van de technologie. Én dat recruitment op veel plekken even on hold staat. Begrijpelijk misschien, maar dus zijn referrals de uitgelezen kans als je nu toch nog aan iets van werving wil doen.

Uitstekende tactiek

Referral recruitment, of in goed Nederlands: via-via-werving, is altijd al een kosteneffectieve tactiek geweest om goede mensen met een hoge betrokkenheid te werven. Uit wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd na de financiële crisis van 2008, bleek dat referral recruitment de beste strategie was voor het werven van talent in economische onzekerheid. En er is geen reden om te denken dat het nu anders zal zijn, aldus Real Links.

Dit is altijd al een kosteneffectieve manier geweest voor werving van de beste mensen.

Daarom hieronder: 5 redenen waarom referrals zo belangrijk zijn voor het ondersteunen van organisaties tijdens en na een crisis.

#1. Lagere kosten 

Referral recruitment levert gemiddeld zo’n 3 tot 4 keer lagere recruitmentkosten op als andere wervingsmethodes. Al blijkt het daarbij wel een stuk effectiever om meer kleinere, lagere beloningen te geven, dan een grote bonus in één keer. Je creëert bijvoorbeeld veel betrokkenheid als je vouchers van webwinkels verdeelt in de verschillende stadia van de candidate journey. Dat terwijl een bonus van pakweg 3.000 euro aan het einde van het proces minder betrokkenheid oplevert. 

Bill Boorman: ‘Er is geen relatie tussen de hoogte van de bonus en de effectiviteit van referrals.’

Ook volgens referral expert Bill Boorman is er geen relatie tussen de hoogte van de bonus en de effectiviteit van referrals. ‘Het kan zelfs het tegenovergestelde effect hebben. Hoe meer geld er wordt beloofd voor referrals, hoe meer regels vaak eraan vast zitten om dit bedrag ook echt te ontvangen’. Dat het succes van referral niet in de bonus zit, blijkt ook uit deze voorbeelden. Voor elk bedrijf en elke branche is het anders wat werkt als bonus en wat niet. Volgens Real Links zijn voor technische medewerkers bijvoorbeeld beloningen als extra vakantie, trainingen of gratis tickets voor populaire tech-events een goede motivatie.

#2. Betrokkenheid door competitie

Werknemers betrokken houden is voor velen tijdens covid-19 een grote uitdaging. Medewerkers met elkaar verbonden houden en het talent acquisitionteam verbonden houden met het bedrijf is dan ook een aardige klus. Referral-systemen, gamification, en duidelijke communicatie hierover, kunnen dit versterken. Een beetje competitie tussen werknemers creëren op speelse wijze, is dan ook een goede manier om betrokkenheid bij referral-systemen vast te houden. 

#3. Verschuiving naar online 

Bedrijven die nog geen flexibele en remote werkwijze hadden, zijn daar de afgelopen maanden wel toe gedwongen. Bedrijven moeten vertrouwen op technologie om te communiceren en dingen voor elkaar te krijgen. Nu dat de nieuwe norm is, wordt investeren in geautomatiseerde systemen voor referrals ook steeds effectiever.

Met het goed plannen en automatiseren van het referralproces ben je al een stuk efficiënter bezig.

Een veelvoorkomend probleem als het gaat om betrokkenheid van medewerkers, is dat het (voor hen) tijd kost. Ook hebben ze vaak het gevoel dat er geen duidelijk proces is, en dat ze aan het eind zelden een beloning zien. Met het goed plannen en automatiseren van het referralproces ben je al een stuk efficiënter bezig. denk aan de bouw van een dashboard. Hierop kan de medewerker dan snel de status van een door hem of haar aanbevolen kandidaat zien. 

#4. Talent in overvloed 

We kunnen er niet omheen: binnenkort komt er een nieuwe piek in werkloosheid. Dat betekent dat er in één keer een grote hoeveelheid talent op de markt komt. En meer sollicitanten voor je open vacatures, dat kost ook het recruitmentteam meer tijd.

Referrals zorgen voor 55 procent snellere werving van kandidaten.

Met behulp van referrals kun je de grote toestroom aan sollicitanten verminderen, zonder aan kwaliteit in te boeten. Volgens Real Links zorgen referrals voor wel 55 procent snellere werving van kandidaten. Ook vergroot het de kans dat de kandidaat geschikt is voor de functie. De kandidaat is immers door een huidige medewerker aanbevolen. Dat vergroot de kans groot dat die werknemer al meer kennis over de kandidaat heeft.  

#5. Onderscheiden van concurrentie

Bij bedrijven die het goed doen tijdens de coronacrisis, blijft de concurrentie voor talent hoog. En als de vraag naar je product of dienst blijft groeien, gebeurt dat bij je concurrent ook. Dus ook al heb je altijd al te maken gehad met concurrentie, referrals toevoegen aan je wervingsstrategie kan je op dit moment onderscheiden van je concurrentie.

referrals tijdens de crisis

Lees meer

Deel dit artikel:

Vicky Vijg

Redacteurbij Werf&
Vicky Vijg is redacteur bij Werf&
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners