Succes van referral zit niet in de bonus, blijkt uit deze voorbeelden

Referral is vaak goed voor wel een derde van alle nieuwe medewerkers. Maar hoe maak je van je huidige personeel je ambassadeurs? Dat kan best origineler dan via ‘een-tientje-voor-een-vriendje’, zo laten deze voorbeelden zien.

Peter Boerman Op 27 oktober 2020 Gem. leestijd 3 min939x gelezen
Deel dit artikel:
Succes van referral zit niet in de bonus, blijkt uit deze voorbeelden

Dat referral goed werkt om aan goede mensen te komen, is al jaren bekend. Je eigen personeel kent vaak goede potentiële collega’s, en is bovendien redelijk goed in staat om in te schatten of iemand bij de organisatie past. In veel organisaties zorgen referrals zo al voor een derde van alle nieuwe medewerkers. En die nieuwe medewerkers blijken gemiddeld ook nog eens buitengewoon succesvol, en ze blijven ook langer.

Succes zit hem lang niet altijd in de hoogte van de bonus die je daarvoor ter beschikking stelt.

Maar hoe maak je van via-via-werving een succes? Hoe zorg je dat jouw medewerkers zich ook als ambassadeurs en zelfs als recruiters van jouw organisatie gaan gedragen? Dat zit hem lang niet altijd in de hoogte van de bonus die je daarvoor ter beschikking stelt, zo blijkt. Het zit hem vaak meer in de aandacht en in het ‘omdenken’. Deze 5 organisaties hebben dat in elk geval goed begrepen:

#1. YoungCapital: ook voor de ‘gewone’ sollicitant

Waarom zou je een referral-actie eigenlijk alleen voor je eigen personeel openstellen? Wat als je het nu eens omdraait en ook de ‘gewone’ sollicitant de gelegenheid geeft referenties door te geven? Precies die gedachte heeft YoungCapital opgevat, en daarom lanceert de recruitmentspecialist vandaag de mogelijkheid voor sollicitanten zonder werkervaring om de mening of een anekdote van een goede bekende toe te voegen.

‘Je vrienden kennen je persoonlijk vaak beter dan je ex-werkgever.’

‘Jongeren zonder werkervaring konden tot nu toe geen gebruik maken van een goede referentie’, aldus Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital. ‘En dat is jammer. Je vrienden kennen je immers persoonlijk vaak beter dan je ex-werkgever. En die mening vinden wij net zo belangrijk als die over je vakinhoudelijke vaardigheden.’ Door gebruik te kunnen maken van een referentie, vergroten de jongeren hun kansen en verrijken ze hun cv, denken ze bij YoungCapital.

#2. Unilin: reclamecampagne voor elke medewerker

Bij Unilin uit het Vlaamse Wielsbeke, bekend van de Quick-Step-vloeren, wilden ze vorig jaar ook graag iets met referral doen, maar dan wel anders dan anders. En dus werd medewerkers aangeboden dat ze mochten opduiken in ‘hun eigen recruitmentcampagne’. Met fotoshoot, reclamebureau, alles erop en eraan. ‘Wil je een filmpje, posters of een billboard waarin je vrienden oproept om bij ons te solliciteren? Wel, dat kan. Wij regelen alles. Van een professionele filmshoot tot een gespecialiseerde copywriter voor een wervende tekst.’

‘Er was zelfs iemand die zijn gezicht op een luchtballon wilde…’

Aan de medewerker vervolgens alleen nog de ‘taak’ om de campagne te verspreiden via social media, zijn of haar sportclub of vereniging, een sticker op de auto of een billboard op een openbare locatie. Het initiatief, dat de principes van employer branding mooi met die van referral recruitment combineerde, leverde in elk geval tal van ideeën op, vertelde talent director Nick Leenaert. Niet alleen werden 30 verschillende campagnes gelanceerd, waaraan zo’n 65 mensen deelnamen, collega’s kwamen ook aandraven met allerlei uiteenlopende ideeën. Van placemats in sportcentra, en stickers voor op smartphone tot fluojasjes en broodzakken. ‘Zo was er ook iemand die zijn gezicht op een luchtballon wil. Niet alle ideeën worden gerealiseerd, maar de meeste wel.’.

#3. Salesforce: samen recruiten op happy hour

Cloudgigant Salesforce staat bekend als goede betaler voor referrals. Maar het échte succes zit volgens het softwarebedrijf in de recruitment happy hours die het bij tijd en wijle organiseert. Bij deze gelegenheden worden vrienden en netwerken uitgenodigd om op kantoor langs te komen voor een biertje om de sfeer te komen proeven, en worden alle medewerkers gevraagd om mee te doen. Soms zijn er op die events ook bijzondere beloningen te verdienen, zoals kaartjes voor de plaatselijke honkbalclub.

Nu in coronatijd gaat het niet door, maar daarbuiten noemen ze het ‘ons grootste recruitmentgeheim’.

Nu in coronatijd gaat het niet door, maar daarbuiten noemen ze het ‘ons grootste recruitmentgeheim’. Op de borrels wordt geprobeerd zoveel mogelijk van het ongemak rondom solliciteren weg te nemen, en kunnen recruiters op een informele manier relaties opbouwen. En leidt het niet meteen tot een uitnodiging voor een formeel sollicitatiegesprek, dan toch in elk geval tot verrijking van de eigen database…

#4. Booking.com: Portugees bij de lunch

Soms kan een referralactie ook heel ‘klein’ zijn om groots resultaat te boeken. Van Booking.com is het verhaal bekend dat ze moeite hadden om voor de functie van klantenservicemedewerker in Brazilië mensen te vinden die zowel goed Portugees als Engels spraken. De oplossing? In de kantine werd voor één keer alleen maar een Portugese lunch geserveerd. Daarbij werd een kaartje geleverd of mensen iemand wisten voor deze specifieke rol. Het gevolg: de referrals druppelden snel binnen, de vacatures bleken zó vervuld.

#5. Alliander: VR-bril voor iedereen

Al iets ouder voorbeeld uit eigen land komt van Alliander. Daar hadden ze te maken met een enorme toename van vacatures in de techniek, maar weinig actief werkzoekenden. ‘Onze ervaring was dat onze technici vaak ook technici kennen. Dat interne netwerk zijn we toen gaan inzetten voor de werving’, aldus Roeland van Laer, destijds recruitmentmanager bij het netwerkbedrijf.

Een vader bracht z’n zoon binnen, een actieve voetballer rekruteerde iemand van zijn club.

Ruim 2.500 technici kregen vervolgens een papieren VR-bril op het huisadres toegestuurd, zodat ze ook op verjaardagen met hun telefoon en bril kunnen laten zien hoe hun werk eruitziet. Het wierp bij Alliander z’n vruchten af: een vader bracht z’n zoon binnen, een actieve voetballer rekruteerde iemand van zijn club. Het leidde tot het gewenste resultaat: zo’n 30 procent van het totale aantal monteurs dat in die tijd werd aangenomen, kwam via de referralactie binnen.

Meer weten?Masterclass Referral Recruitment

Meer weten over referral recruitment? Schrijf je dan nu in voor de Masterclass Referral Recruitment van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, die Heleen Stoevelaar op 5 november 2020 geeft. In deze masterclass leer je hoe je een goede basis legt om effectief te werven via referrals.

  • Klik hier voor meer informatie.

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark