5 tips om makkelijker én goedkoper goede mensen te werven

Zij-instromers, stagiairs, buitenlanders en moeders. Dat bonte gezelschap kan wel eens een goede oplossing voor de krapte zijn, zegt Willem Bos (Pro Contact). ‘Ze vergroten niet alleen je vijver, ze verlagen ook nog eens je cost-per-hire.’

Joost de Ruiter Op 03 oktober 2022 Gem. leestijd 3 min396x gelezen
Deel dit artikel:
5 tips om makkelijker én goedkoper goede mensen te werven

Het is misschien een beetje theatraal. Maar zegt een opdrachtgever tegen Willem Bos: ‘Ik wil alleen kandidaten die in een straal van 10 kilometer wonen’? Dan heeft de creatief directeur van wervingsbureau Pro Contact daar een trucje voor. ‘Is goed joh’, vertelt hij ze dan eerst, om vervolgens voor hun neus een LinkedIn-zoekopdracht uit te voeren. Enkele seconden later richt hij zich opnieuw tot de werkgever in kwestie: ‘Er zijn in totaal 6 mensen die aan jouw omschrijving voldoen. En zo te zien hebben ze allemaal al een leuke baan.’

Bos wil er maar mee zeggen: veel werkgevers stellen véél te veel eisen – sommigen van hen noemt hij ronduit halsstarrig. ‘Ik vergelijk ze met een starter op de huizenmarkt in de Jordaan. Die gaat er toch ook niet vanuit dat-ie voor €800 per maand een ruim appartement met een dakterras kan vinden? Nou, op dezelfde manier blijft succes voor een vacaturehouder uit als hij te hoge eisen stelt aan de locatie en beschikbaarheid van kandidaten.’

Halsstarrigheid eruit, creativiteit erin

Wil je als werkgever wél succesvol op de arbeidsmarkt zijn? Dan doe je er volgens Bos goed aan om een beetje creatief met je werving om te springen. Hoe die creativiteit er in de praktijk uit kan zien, komt hij uitleggen op donderdag 6 oktober tijdens de Webinar Week van Werf&. Dat doet hij samen met zijn collega Martijn van Steenbeek, commercieel directeur bij Pro Contact. Maar nu wil Bos al wel vast 5 praktische tips uit hun webinar uit de doeken doen.

‘Met deze tips hoef je minder tijd, geld en energie te besteden om goede mensen aan te nemen.’

‘Die tips vergroten overigens niet alleen je kandidatenvijver’, legt Bos nog uit, voordat hij van wal steekt. ‘Ze maken óók je cost per hire stukken lager. En eigenlijk is dat heel logisch. Want hoe groter de groep is die je aanspreekt, hoe sneller je in die groep een geschikte kandidaat vindt. Met deze tips hoef je kortom minder tijd, geld en energie te besteden om goede mensen aan te nemen.’

Tip 1: Geef zij-instromers een kans

‘Ik zie ze nog vaak, werkgevers die op zoek zijn naar een data-specialist, en dus uitsluitend ‘data-specialist’ in hun zoekopdracht intikken. Niet gek natuurlijk, en ook zeker de moeite van het proberen waard. Maar de kans dat het op deze arbeidsmarkt vruchten afwerpt, is – laten we zeggen: niet altijd vanzelfsprekend.’

‘Mijn advies is dus: kijk ook eens wat zij-instromers voor je kunnen betekenen. Met Pro Contact zocht ik voor een opdrachtgever recentelijk nog een handvol recruiters, maar dat bleek al snel zoeken naar een speld in een hooiberg te worden. Onze oplossing? Mensen uit de hospitality en horeca verleiden voor het recruitmentvak: zij hebben tenslotte ook de sociale vaardigheden die je in de werving en selectie nodig hebt. En dat werkte. Na een opleiding van een paar maanden waren die mensen de perfecte recruiters die wij in de bestaande pool nooit hadden gevonden.’

Tip 2: Kijk eens naar Ajax (en je stagiairs)

‘Hou je een beetje van voetbal? Dan weet je vast waarom een club als Ajax altijd zoveel goede spelers heeft. Juist: omdat de clubs die voetballertjes al heel vroeg begint op te leiden. Jaren voordat zo’n jochie van waarde voor het eerste team kan zijn, heeft men al flink in zijn trainingen geïnvesteerd.’

‘Je stagiairs zijn wat mij betreft zelfs de toppers van de toekomst.’

‘Als werkgever kun je daaruit een les trekken. Die luidt: kijk eens naar je eigen jeugd! In andere woorden: kijk eens naar je stagiairs. Zij worden nu nog vaak als goedkope arbeidskrachten gezien, maar ze zijn zoveel meer – wat mij betreft zelfs de toppers van de toekomst. Investeer je in het begin een beetje in ze? Dan krijg je na verloop van tijd uitstekende werknemers terug. En dat betekent ook dat je minder vaak die krappe arbeidsmarkt op hoeft om een lastige vacature in te vullen.’

Tip 3: Wees flexibel met je perks

‘Eis je als werkgever dat je mensen dichtbij jouw kantoor wonen, en daar bovendien elke week ten minste 40 uur spenderen? Dan moet je niet gek opkijken als er vervolgens niemand op je vacatures reageert: zoveel vakmensen zijn er nu eenmaal niet in jouw omgeving. En als ze er zijn, hebben ze er niet altijd zin in om aan jouw eisen te voldoen.’

‘Ik snap dat je het fijn vindt als iemand dagelijks op kantoor is. Maar als je dat loslaat, kun je veel ruimer zoeken.’

‘Dus: wil je een grotere vijver om in te vissen? Dan zul je flexibel moeten zijn met je arbeidsvoorwaarden. Maak daarbij onderscheid tussen musthaves en nice-to-haves. Ik snap dat je het fijn vindt als iemand dagelijks op kantoor is. Maar kun je iemand toestaan om hybride te werken? Dan kun je in een straal van 50 kilometer zoeken, in plaats van in een straal van 10. En dan is de kans dat je jouw vacatures sneller en goedkoper invult zó veel groter.’

Tip 4: Werf over de grens, dus, zeg: Den Bosch

‘Als het mogelijk is, adviseer ik werkgevers om naast binnen de eigen landsgrenzen, ook in het buitenland te werven. Ik heb voor een klant fantastische ervaringen met developers uit India. Maar in feite bedoel ik met ‘het buitenland’ gewoon: kijk eens verder.’

‘Een voorbeeldje daarvan: wij hebben ons kantoor in Amsterdam. Voor bepaalde profielen kenden we op gegeven moment eigenlijk iedere kandidaat hier wel. Het was dus heel verfrissend toen we kantoren in Den Bosch en Antwerpen openden. Opeens kwamen we in contact met mensen die we nog nooit hadden gesproken. Moraal van het verhaal: probeer je zoekopdracht eens ergens anders uit te voeren, gewoon om te zien wat het oplevert. Of dat nu in India of in Den Bosch is, maakt verder niet veel uit.’

Tip 5: Verdiep je eens in moeders

‘Weet je wat ik fascinerend vind? We hebben het altijd over de krappe arbeidsmarkt, en toch maken nog steeds een miljoen Nederlanders deel uit van het zogeheten ‘onbenut arbeidspotentieel’. Bij Pro Contact vonden we dat zo schokkend dat we er onderzoek naar hebben gedaan. Hoe krijgen we deze mensen in beweging?, vroegen we ons af. Die vraag bleek meerdere antwoorden te hebben. Dat komt natuurlijk omdat de groep nogal divers is. Je hebt bijvoorbeeld te maken met mensen met een beperking, maar ook met mensen die pas hersteld zijn van een burn-out.’

Toch geldt voor de hele groep uiteindelijk hetzelfde, constateerde Bos. ‘Want kun je als werkgever een aantal aanpassing voor hen maken? Dan krijg je hen wellicht in beweging! Re-integrerende moeders zijn daarvan een goed voorbeeld. Zij willen graag weer aan het werk, maar niet als ze elke dag om 8 uur op kantoor moeten verschijnen. Dan moeten ze tenslotte vaak nog hun kinderen naar de opvang brengen. Kun je als werkgever een uitzondering maken, en voor iemand in die situatie flexibel in je werktijden zijn? Dan spreek je die groep opeens wel aan, en is je vijver alweer een stukje groter geworden.’

Meer weten? 

In hun webinar op donderdag 6 oktober tijdens de Webinar Week van Werf& laten Willem Bos en Martijn van Steenbeek 5 creatieve recruitmentoplossingen zien voor een lage cost per hire. Meer weten? Schrijf je dan nog snel in!

Inschrijven

Beeld helemaal boven: de fotomuur bij Pro Contact

Deel dit artikel:
Joost de Ruiter

Joost de Ruiter

redacteur bij Loopbaanpro
Joost de Ruiter is redacteur bij Loopbaanpro.nl en Sollicitatiedokter.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS