50% groei in omzet middels Recruitment Automation (inzending Velox en Up in Business)

Velox en Up in Business realiseren door meerdere data driven technologieën te combineren 50% meer omzetgroei (ten opzichte van 5% in de markt). Lees de hele case van Velox en Up in Business die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 08 april 2020
Gem. leestijd 4 min 1410x gelezen
Deel dit artikel:
50% groei in omzet middels Recruitment Automation (inzending Velox en Up in Business)

Omschrijving van de case

Velox is een organisatie die actief is in vacatures in de bouw en techniek. Ons succes wordt bepaald door onze unieke werkwijze: op een efficiënte manier de meest kwalitatieve en beschikbare professionals inzetten binnen de projectketen. Twee aspecten zijn daarbij belangrijk: weten wanneer potentiële kandidaten beschikbaar komen en weten of een potentiële kandidaat goed is en zo ja, waar hij of zij dan goed in is. Unieke data-insights die we hebben weten te verrijken door een frisse kijk op het combineren van meerdere data driven technologieën in onze branche.

De werkwijze van Velox onderscheidt zich door ownership op een eigen discipline met bijbehorende consultants als eerste aanspreekpunt. Onze consultants houden zich bezig met kandidaten die ertoe doen, geselecteerd op basis van data. Wij onderscheiden een viertal soorten kandidaten:

Ons ATS-systeem is ingericht op het structureel labellen van kandidaten. Het systeem genereert geautomatiseerd taken voor de recruitmentconsultants, waardoor blok A altijd top of mind is. Het systeem transfereert kandidaten automatisch van blok B naar blok A op het moment dat de datum van beschikbaarheid binnen een bepaalde range komt. Voor deze case geven we als voorbeeld: Uitvoerders Bouw.

Voorbeeld: Discipline Uitvoerders Bouw

3.500 uitvoerders zijn flexibel werkzaam op projecten en daardoor relevant voor Velox (DoelgroepenDashboard, 2019). In ons ATS staan er 2.500.

Verdieping van de relatie door digitale contactmomenten
Verrijking van de data van deze 2.500 (beschikbaarheid/rating) geschiedt op basis van een goed marketing recruitment automation-systeem. Samen met Up in Business weten we dit te realiseren. Op basis van het kandidaat profiel stellen wij projectkalenders met bijpassende leadscore groter dan 100 op, om een digitale relatie met de kandidaat op te bouwen om zo hun beschikbaarheid en rating in kaart te brengen. Monitoren van het online gedrag van deze kandidaten zoals het websitebezoek, openen van e-mails, klikgedrag en interactie op sociale media en deze afstemming met data uit ons ATS levert ons deze data, zoals uit onderstaande afbeeldingen blijkt:

Wat was de impact van de case?

In 2018 was 30% van de data inzichtelijk met betrekking tot beschikbaarheid en rating. Eind 2019 hebben we totaal 80% van de data kunnen verrijken met beschikbaarheid en rating. Oftewel, een stijging van 50%, waarbij ons een stijging van 30% tot doel hadden gesteld.

Het aantal kandidaten met leadscore hoger dan 100 is gestegen van 90 naar 513.

Extra learning en resultaat: Door op het juiste moment de juiste kandidaat aan te kunnen bieden (rating), is de gemiddelde contractduur in 2019 van 6 maanden naar 9 maanden verlengd. Het aantal kandidaten met leadscore hoger dan 100 is gestegen van 90 naar 513.

In 2019 is het aantal werkenden ten opzichte van 2018 met 57% gestegen, doelstelling was 20% ten opzichte van 2018. Dus hiermee is de KPI ruimschoots behaald. Ten aanzien van de ontwikkelingen op de flexmarkt heeft Velox een stijging van 20% als doel gesteld. De resultaten van 2019 laten een spectaculaire groei van maar liefst 50% zien.

Deze vernieuwende werkwijze heeft een positieve impact gehad op de totale organisatie van Velox.

Door het slim digitaliseren van onze werkwijze, zonder daarbij ons persoonlijk onderscheidend vermogen te verliezen, is Velox in staat zijn klanten sneller te voorzien van kwalitatieve en gewenste professionals. Deze vernieuwende werkwijze heeft een positieve impact gehad op de totale organisatie van Velox en onze manier van werken. Trotse medewerkers vanwege onze innovatieve digitale werkwijze en het verhoogde conversieresultaat. Maar ook zeker vanwege de positieve relatie die is opgebouwd met onze contactpersonen en kandidaten. En natuurlijk de financiële resultaten die behaald zijn door deze nieuwe aanpak.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Succes komt voort uit het totaal van maatregelen en keuzes. Als de basis staat, kun je daarop verder bouwen. Overal lezen we dat het organiseren en optimaliseren van je data-driven marketing je als organisatie sneller kan laten groeien. Dit vraagt om kennis van zaken, een gestructureerde aanpak én aandacht voor de toepassing van systemen. Met dit businessmodel laten Velox en Up in Business zien dat zij deze kennis beheersen. De resultaten zijn boven verwachting. Een slimme en efficiënte inrichting van tijd en mankracht laten zien dat wij in 12 maanden tijd de business 50% laten groeien.

Als de basis staat, kun je daarop verder bouwen.

En niet onbelangrijk; met allemaal tevreden mensen om ons heen, een sterke betrokkenheid van de te plaatsen kandidaten, onze klanten en onze eigen medewerkers. Dit in een markt waarin het ingewikkeld is je te onderscheiden van de concurrent. Velox gelooft in het samen bouwen aan de toekomst. Deze aanpak past 100% binnen onze filosofie en we zijn hier enorm trots op.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Alle medewerkers van Velox
  • Up in Business
  • Wim Davidse, hoofdredacteur Flexmarkt Magazine
  • Bas Lissenberg, Unit Flex
  • Carerix, recruitment software

Bekijk hier alle 45 inzendingen van de Werf& Awards voor 2020

Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners