8 tips voor een moderne werkenbij-site, anno 2024

Waar moet anno 2024 een moderne werkenbij-site aan voldoen? En moet je nu wel of niet koppelen met je ATS? Met deze 8 tips ben je in elk geval op de goede weg.

Peter Boerman Op 23 januari 2024
Gem. leestijd 6 min 741x gelezen
Deel dit artikel:
8 tips voor een moderne werkenbij-site, anno 2024

Kandidaten vinden is tegenwoordig lastiger dan ooit. Een goede werkenbij-site is daarom onontbeerlijk. Maar wat komt daar allemaal bij kijken? Bij de specialisten van ‘Creative Agency Collective’ the HERD hebben ze de volgende 8 tips op een rijtje gezet.

#1. Start een aparte site

Een aparte werkenbij-site? Het is dé manier om meer sollicitanten te krijgen én vacatures sneller te vervullen met de perfecte kandidaat. Klinkt misschien heftig, twee websites, maar toch is een aparte werkenbij-site in onze ogen altijd te prefereren boven een aparte pagina op de corporate website.

#2. Formuleer een persona

Een goede strategie is key. Daarom is het van groot belang om vooraf goed in kaart te brengen wie je exacte doelgroep is voor de verschillende type vacatures op de website. Elke doelgroep is namelijk anders en heeft dus ook andere methoden nodig om geënthousiasmeerd, geïnformeerd en overtuigd te worden. En ook de manier van reageren en solliciteren kan per doelgroep sterk verschillen.

Elke doelgroep heeft andere methoden nodig om geënthousiasmeerd, geïnformeerd en overtuigd te worden.

Heb je moeite met het bepalen van je doelgroep? Kijk naar de 5 meest voorkomende functies binnen je bedrijf, nodig deze werknemers uit en ga het gesprek met ze aan. Vraag bijvoorbeeld om zelf te omschrijven wat ze precies doen, welke aspecten van het werk zo leuk, interessant of uitdagend zijn., en wat volgens hen belangrijk is bij deze functie. Breng dit in kaart, maak een persona en kijk vervolgens naar de employee journey met behulp van een journey-sessie.

#3. Maak solliciteren via WhatsApp mogelijk

Je wil de drempel van solliciteren en reageren zo laag mogelijk houden. In dat geval is solliciteren via bijvoorbeeld WhatsApp een uitkomst. Lekker makkelijk en snel, waardoor je de kans op reacties vergroot.

#4. Zorg voor een vlekkeloze procedure

Maak het voor de kandidaat sowieso makkelijk om te solliciteren. Daarvoor is bijvoorbeeld de juiste hoeveelheid informatie in je vacatures al essentieel. Te veel informatie kan afschrikken; te weinig informatie kan weer voor verkeerde verwachtingen én ongewenste sollicitanten zorgen. Bedenk daarnaast wat je van de sollicitant wil. Moet hij of zij echt een cv mailen of is een appje met uitleg of een kennismakingsvideo voldoende?

Laat kandidaten zien wat ze kunnen verwachten zodra ze op de vacature reageren.

Neem kandidaten op de werkenbij-site aan de hand mee en laat hen zien wat ze kunnen verwachten zodra ze op de vacature reageren. Heel letterlijk: denk aan een infographic waarbij ze stap voor stap zien wat er gebeurt na het reageren. Dit geeft duidelijkheid én verlaagt de drempel om te reageren.

Daarnaast: een formulier met meerdere stappen voelt voor de kandidaat als minder werk en schrikt dus ook minder af dan één lang formulier. Bovendien is een gemaakt foutje, zoals het ontbreken van een cijfer in het telefoonnummer, sneller gezien. Het is overzichtelijker en gebruiksvriendelijker. En gebruik een cv-parser. Als de kandidaat een cv uploadt wordt de informatie hiermee grotendeels automatisch ingevuld. Alleen de ontbrekende info hoeft de kandidaat nog handmatig in te vullen. Dit scheelt tijd en ongemak.

#5. Méér dan alleen vacatures

Een goede werkenbij-site bevat natuurlijk (veel) meer dan alleen vacatures. Sterker nog, alle extra informatie kan juist ervoor zorgen dat kandidaten sneller enthousiast worden. Onderschat dit stukje content dus nooit. Bepaal goed welke informatie je hier wilt delen en welke overige content relevant of handig kan zijn voor potentiële kandidaten. Maak het vervolgens behapbaar met kleine deadlines en mijlpalen. Bijvoorbeeld: ‘Deze 3 pagina’s moeten volgende week gevuld zijn’.

Denk aan:

  • uitleg over de bedrijfscultuur
  • overzicht van de arbeidsvoorwaarden
  • uitleg over carrièremogelijkheden, studies en workshops
  • foto’s en video’s van het pand en de werkruimtes
  • kennismaking door quotes van toekomstige collega’s
  • relevante blogs, video’s, podcasts en events
  • links naar de social media-kanalen

Zijn er meerdere vacatures beschikbaar waar de kandidaat tussen kan twijfelen? Plaats dan een keuzehulp op de werkenbij-site. Zo kan de kandidaat zelf direct zien welke functie het beste bij hem/haar past. Of denk aan een profieltest, een meer algemene test om erachter te komen welk type functie of baan bij jou als persoon past.

#6. Denk aan slimme animaties

Wist je dat animaties of bewegende elementen ervoor kunnen zorgen dat je de kandidaat een bepaalde richting op stuurt? Door belangrijke kopjes, buttons of links te animeren zorg je dat deze extra goed opvallen en help je de kandidaat letterlijk door naar de volgende stap. Laat bij een vacaturepagina de knop ‘solliciteer direct’ bijvoorbeeld een beetje pulseren.

Plaats bijvoorbeeld een button waarmee kandidaten de vacature naar zichzelf kunnen mailen, appen of opslaan.

Geef daarnaast je kandidaten een keuze qua informatiebehoeften door naast die pulserende knop nog een extra button te plaatsen met ‘eerst het team beter leren kennen’. Zo neem je de kandidaat eigenlijk aan de hand mee en zorg je dat hij of zij alle gewenste informatie te zien krijgt. Help de kandidaat ook met het opslaan van de vacature. Plaats bijvoorbeeld een button waarmee kandidaten de vacature naar zichzelf kunnen mailen, appen of opslaan op hun smartphone. Deze mensen kan je vervolgens ook weer retargetten, waardoor je hier eventueel campagnes aan kunt hangen.

#7. Koppel met je ATS

De afkorting ATS staat voor Applicant Tracking System. Het is speciale software waarmee bedrijven hun wervingsproces en hun relatie met potentiële kandidaten efficiënt en effectief kunnen beheren. ATS is de belangrijkste software aan de achterkant. Een soort CRM en centrale plek met al je kandidatendata. Door je werkenbij-site te koppelen aan je ATS voorkom je veel dubbel werk (je hoeft géén sollicitanten meer handmatig in te voeren), en kun je zowel marketing als HR vanuit hun eigen systeem (blijven) laten werken, terwijl recruiters dus wel direct vanuit het ATS hun vacatures online kunnen plaatsen.

Door je werkenbij-site te koppelen aan je ATS voorkom je veel dubbel werk.

Let er wel op dat je ATS en werkenbij-site niet bij dezelfde leverancier afneemt. Dat voorkomt dat je je site moet stoppen als je wilt wisselen van ATS-leverancier. En iedere specialist heeft ook z’n eigen vak. Laat liever de IT-kracht van beide partijen samenkomen via een koppeling. Dan ben je namelijk nooit afhankelijk van elkaar. Dat geeft ook de ruimte je site werkelijk zo vorm te geven als je wilt. Hoe kies je het juiste ATS? Bedenk daarvoor onder andere: als een kandidaat reageert, welke informatie moet dan binnen het ATS-systeem opgeslagen worden? Welke extra informatie heb je nodig? Welke van de 2 systemen (ATS of CMS) is verantwoordelijk voor het sturen van de automatische mails. Wie is verantwoordelijk voor al deze data?

Om goed in te schatten welk ATS bij jou past, zetten we er een paar voor je op een rij. Bullhorn is een ATS en backofficesysteem, dat flexibel is in te richten, en volledig aan te passen naar jouw wensen en werkwijze. Het is vooral geschikt voor grotere bedrijven. Homerun is een ‘kant en klaar’ ingericht systeem van Nederlandse bodem, waarbij je de software per openstaande vacature betaalt. Recruitee lijkt daar een beetje op, en is ook van Nederlandse bodem, maar heeft meer opties voor grotere partijen.En dan heb je ook nog opkomende internationals als Recruit CRM en Recruiterflow. Naast nog vele anderen natuurlijk.

#8. Meer dan alleen de site

En als laatste tip: het gaat in recruitment natuurlijk niet alléén over een goede werkenbij-site. Een algehele campagne is bijvoorbeeld essentieel voor je zichtbaarheid én herkenbaarheid. Bedenk wat voor soort campagne je naast de website of vacature wilt realiseren en hoe je de kandidaat wilt aanspreken. Ga je voor een online of offline campagne, of een combinatie? Hoe wordt de campagne zichtbaar en wat vertel je daar precies? Komen er abri’s in bushokjes te hangen, een Facebook-campagne of misschien wel radiospotjes? Ook hier is het noodzakelijk dat de doelgroep goed gedefinieerd is en de kandidaat direct weet om welk bedrijf het gaat.

Als er binnen het bedrijf geen duidelijkheid is over het recruitmentproces, kan alles alsnog als een kaartenhuis instorten.

Daarnaast: denk ook na over hoe je intern sollicitanten afhandelt. Klinkt misschien als een open deur, maar dit is zó belangrijk. Er kan nog zo goed nagedacht zijn over de invulling van de vacature, de info op de werkenbij-site en de algehele campagne, maar als er binnen het bedrijf geen duidelijkheid is over het recruitmentproces, kan alles alsnog als een kaartenhuis instorten. Recruitment raakt echt alle vlakken van de organisatie en vraagt om samenwerking tussen veel verschillende afdelingen. Zorg daarom dat iedereen weet en kan doen wat er van hem of haar gevraagd wordt.

Dit verhaal is tot stand gekomen samen met The HERD en digitaal bureau Elephant.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners