8 statistieken die je helpen aan een goede Candidate Experience

Peter Boerman Op 06 januari 2016
Gem. leestijd 2 min 1795x gelezen
Deel dit artikel:
8 statistieken die je helpen aan een goede Candidate Experience

Een goede kandidaatervaring staat bij veel recruiters hoog op de agenda. Hier zijn 8 cijfers die helpen een goede ervaring op te bouwen.

#1. >> 69% van de kandidaten wil vooral de verantwoordelijkheden weten

De omvang van de verantwoordelijkheden is daarmee een belangrijker keuzefactor dan het salaris (52%), de bedrijfscultuur (45%) en de senioriteit van een functie (33%). Dus wil je een goede ervaring bieden, geef dan eerst inzicht in de verantwoordelijkheden die horen bij de positie die je aanbiedt.

#2. >> 83% zegt dat een slechte interviewervaring hun keuze negatief beïnvloedt

De ervaring in het sollicitatiegesprek bepaalt grotendeels of een kandidaat toehapt of niet: 87% zegt dat een positieve ervaring hun gedachten positief kan veranderen, 83% zegt juist dat een slechte ervaring voor een afhaakmoment kan zorgen. Het sollicitatiegesprek bewijst daarmee andermaal zijn rol als beslisfactor van betekenis: doe je het hier goed, dan heb je kans van slagen. Onthoud dus vooral dat zo’n gesprek tweerichtingsverkeer is, en zorg voor een goede ervaring voor de kandidaat.

#3. >> 53% ziet het gesprek met hun toekomstig manager als het belangrijkst

Het gesprek met de eigen toekomstige manager is by far het belangrijkst, zeggen de meeste kandidaten. Train de hiring managers daarom in het geven van een goede kandidaatervaring, naast – natuurlijk – het stellen van de juiste vragen.

#4. >> 49% vindt het cruciaal hoe hun vragen over de business worden beantwoord

Hoe vragen over de business worden beantwoord is voor de meer kandidaten doorslaggevend dan hoe een interview wordt opgevolgd (47%), of er gesprekken met leiders zijn (46%) en of de bedrijfscultuur wordt ervaren (41%).

#5. >> 77% wil goed nieuws telefonisch te horen krijgen

Als je goed nieuws voor een kandidaat hebt (door naar een volgende ronde, of aangenomen), stuur liever geen mailtje of appje, maar bel even. Het wordt gewaardeerd.

#6. >> 65% wil slecht nieuws per mail krijgen

Als je slecht nieuws voor een kandidaat hebt (meestal een afwijzing), stuur dan wel een mail. Behalve als iemand al veel tijd heeft geïnvesteerd, dan is het wel zo netjes om in een telefoontje de beweegredenen toe te lichten.

#7. >> 59% wil vaker op de hoogte worden gehouden van de status van de vacature

Veel kandidaten ergeren zich eraan dat ze niets weten van de voortgang van de vacature: vinden er nog gesprekken plaats, zijn ze nog in overweging? Kandidaten willen graag updates ontvangen, niet alleen of ze zijn afgewezen of niet. Een goede vuistregel: hou hen eens in de week op de hoogte, ook als je voor jezelf eigenlijk weinig nieuws hebt te melden.

#8. >> 94% wil graag feedback, ook bij een afwijzing

Als iemand het níet geworden is, wil hij of zij graag weten waarom. Vertel dat hen dus ook, en wel op een constructieve manier. Lijkt logisch? Misschien, maar in de praktijk blijkt toch slechts 41% van de bedrijven deze feedback ook te geven. Laten we zeggen: een unieke kans om je te onderscheiden in een volle markt…. Sterker nog: in hetzelfde onderzoek zeiden kandidaten die constructieve feedback hadden gekregen vier keer zo vaak dat ze het bedrijf in de toekomst nog eens zouden overwegen als kandidaten die géén feedback kregen.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners