Gem. leestijd 3 min  848x gelezen

Aaltje Vincent: ‘Vraag elke sollicitant hoe hij of zij het proces ervaart’

Aaltje Vincent: ‘Vraag elke sollicitant hoe hij of zij het proces ervaart’

Hoe trek je de beste kandidaten aan? Door alles eraan te doen om te zorgen dat de sollicitant zich centraal voelt staan, zegt Aaltje Vincent. ‘Alle neuzen moeten intern dezelfde kant op staan.’

Aaltje Vincent is spreker, coach, trainer en blogger op het gebied van jobmarketing. Ze verkocht al zo’n 80.000 boeken, onder meer van het bekende Jobmarketing 3.0. Op donderdag 6 december komt ze spreken op het breaking seminar over de Candidate Experience, waarbij ze vooral het standpunt van de kandidaat zal laten zien. Hier alvast een voorproefje:

> Waarover ga je het hebben op het seminar?

‘Al 30 jaar begeleid ik mensen in het solliciteren. Daarbij verplaats ik me steeds in de sollicitant. Op basis van die ervaring heb ik het zogeheten KETS-model© bedacht. De K staat voor kennis: een sollicitant wil zoveel mogelijk weten, voordat hij een aanbod accepteert of besluit te solliciteren. Hoe beter je informatieverstrekking, hoe beter hij kan bepalen: is dit wat voor mij? Daardoor krijg je betere kandidaten in gesprek. Een nieuwe baan is net zo’n besluit als waar je gaat wonen: heel ingrijpend.

‘Een sollicitant wil zoveel mogelijk weten, voordat hij een aanbod accepteert of gaat solliciteren’

De E staat voor eenvoudig. Sollicitanten willen zo makkelijk mogelijk solliciteren. Stop bijvoorbeeld met het vragen om motivatiebrieven. De volgende is de T van transparant: ze willen weten hoe het proces verloopt en waarop ze beoordeeld worden. S is van snelheid, die stem je samen af met de kandidaat. Denk bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, die nu sollicitatietrajecten doet van een dag. Veel sollicitanten vinden dat prettig.’

aaltje
Aaltje Vincent tijdens het Werf& Selectie Jaarcongres in oktober

> Wat is jouw tip voor een betere Candidate Experience?

‘Vraag aan kandidaten hoe ze het proces vonden en leer daarvan. Je moet dit vragen aan drie groepen: de kandidaten die niet zijn uitgenodigd, de mensen die wel zijn uitgenodigd, maar het niet geworden zijn en de sollicitant die het wel geworden is.’

> Wat kan verder nog beter?

‘Het is belangrijk dat alle neuzen wat betreft de kandidaat dezelfde kant op staan. En daar zit meteen het grootste knelpunt. Het zou kunnen dat de afdeling marketing en communicatie een geweldige campagne heeft bedacht, maar de recruiter vervolgens niets van zich laat horen naar de kandidaat. Of de hiring manager zegt het gesprek op het laatste moment af, of de HR-adviseur komt op het laatste moment toch nog met een nieuwe regel voor het opleidingspakket. Dat wil je allemaal voorkomen. Het stroomlijnen tussen die vier stakeholders kan en moet dus echt beter.’

Meer weten over de Candidate Experience?

kijkje in de keukenOp donderdag 6 december organiseert Werf& een Breaking Seminar over hoe je de beleving van de kandidaat kunt verbeteren. Aaltje Vincent laat daarbij zien hoe je met candidate marketing de kandidaat kunt verbinden op basis van het door haar ontwikkelde KETS-model©, wat staat voor: Kennis, Eenvoudig, Transparant en Snelheid.

Klik hier voor alle informatie.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners