Afas: ‘Goudzoekers zijn bij ons aan het verkeerde adres’

Peter Boerman Op 19 mei 2014
Gem. leestijd 4 min 3646x gelezen
Deel dit artikel:
Afas: ‘Goudzoekers zijn bij ons aan het verkeerde adres’

‘Jobboards werken voor ons niet’, zeggen ze bij AFAS Software. Liever zetten ze hun ceo in, verkleed als Superman. Interview over een onconventionele manier van werven. 

‘Goudzoekers zijn bij ons aan het verkeerde adres’, zegt Geert Nieland, manager personeelszaken bij AFAS Software. ‘Natuurlijk zijn onze salarissen goed, hebben we een dertiende maand en een mooie bonusregeling, maar de belangrijkste drivers bij onze mensen zijn innoveren, ontwikkelen en nieuwe oplossingen bouwen.’

Werken bij AFAS moet in de eerste plaats leuk zijn, aldus Nieland. ‘Dat zie je aan alles. Aan ons gebouw, aan onze communicatie, en natuurlijk aan onze mensen. Het plezier spat eraf. Wij zorgen als familiebedrijf goed voor onze mensen en willen als werkgever een bijdrage leveren aan hun professionele ontwikkeling, persoonlijke groei en welzijn.’

1.000 euro voor elke nieuwe medewerker

Familiebedrijf AFAS Software uit Leusden ontwikkelt sinds 1996 softwareproducten voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. Sinds 2009 staat de tweede generatie Van der Veldt aan het hoofd. In de vestigingen in Nederland, België en Curaçao zijn ongeveer 320 medewerkers werkzaam. De omzet in 2013 was zo’n 71 miljoen euro, 11 procent meer dan in 2012. ‘Jaarlijks zoeken we zo’n 25 nieuwe medewerkers, vooral op het vlak van ICT-support en -development’, legt Nieland uit. ‘Die specifieke doelgroep werven we vooral via onze eigen recruitmentsite. Wij zetten ook vol in op social media, uiteraard geholpen door onze eigen medewerkers. Via ons referralprogramma krijg je 1.000 euro voor elke nieuwe medewerker die je aanbrengt. Dat gebeurt vaak, niet eens zozeer om het geld, maar wat is er nou leuker dan dat je eigen vrienden je collega’s worden?’

afas 9

Supernerds gezocht

Jobboards werken voor AFAS niet, zegt Nieland. ‘Wij treden graag buiten de gebaande paden. Zo was onze ceo Bas van der Veldt onlangs te zien op ons leaderboard online en langs de weg, met de tekst: ‘Supernerd zoekt supernerds’. Dat riep veel leuke reacties op. Maar het kan ook heel anders uitpakken. Een tijdje terug introduceerden we met veel enthousiasme het video-solliciteren. Daar bleken we ons op verkeken te hebben, want veel techneuten vinden het helemaal niets om zo te solliciteren. Zo zie je maar weer dat elke doelgroep zijn eigen aanpak nodig heeft.’

bve_banner SuperNerd

Aan de stand verplicht

Als softwarebedrijf ‘zijn we het aan onze stand verplicht om ook in ons eigen recruitment met mooie systemen te werken’, vindt Nieland. ‘Zo introduceren we binnenkort AFAS Sollicitant Self Service. Sollicitanten krijgen met een eigen inlogcode toegang tot de portal. Hier vinden zij alle informatie over hun sollicitatie en kunnen ze de voortgang ervan monitoren. Het is een volledig geautomatiseerd systeem dat we gepersonaliseerd gaan inzetten, voor elke klant die met onze software werkt.’

Nieuwe strategie

Ook de nieuwe arbeidsmarktcommunicatiestrategie om ‘echte techneuten’ te werven, die nu wordt ontwikkeld, moet iets eigens hebben, legt Nieland uit. ‘We kiezen een heel eigen benadering, een nieuwe website en compleet herschreven vacatureteksten. Marketing gaat samen met Webcare  – bijzonder voor een B2B-organisatie – actief aan de slag met content marketing en onze profilering en zichtbaarheid als specialist verder uitbouwen.Techneuten kiezen op inhoud en daar spelen we in onze werving ook veel meer op in.’

AFAS-0

Zichtbaar zijn

Niet alleen als bedrijf, maar ook als werkgever wil AFAS zichtbaar zijn in de markt, zegt Nieland. ‘We geven daarom lezingen, nemen deel aan vak-evenementen en zijn actief in branche- en ondernemersverenigingen. Ook organiseren we rondleidingen, seminars en stageplaatsen voor mbo’ers, hbo’ers en academici. Bij de Hogeschool Utrecht hebben we een ‘business minor’ waaraan jaarlijks 10 tot 15 studenten deelnemen. Inmiddels hebben wij al heel wat afgestudeerden daarvan in vaste dienst genomen.’

Vrijdagmiddagcafé

Wat de cultuur zo speciaal maakt? Nieland: ‘Overal in ons gebouw hangen schermen met informatie over nieuwe klanten en ontwikkelingen bij huidige klanten. Het management is zichtbaar en benaderbaar en dat maakt ons een hechte, betrokken club. In ons vrijdagmiddagcafé krijgen collega’s een podium om te vertellen over hun resultaten of ervaringen. Elke maand geeft het management inzage in de cijfers en ontwikkelingen van de afgelopen periode en de koers voor de toekomst. Deze presentaties worden gefilmd en verspreid via het intranet, zodat we iedereen erbij kunnen betrekken. Dit doen we in ons eigen inpandige Da Vinci Theater. Deze locatie gebruiken we voor evenementen, klantsessies en presentaties, maar ook voor interne sessies. Als supportmedewerkers bijvoorbeeld willen doorstromen naar een consultancyfunctie, doen ze in dit theater auditie voor een selectiecommissie. Zo’n ambiance levert een gezonde dosis spanning op en dat geeft een extra dimensie aan zo’n gesprek.’

afas2

Grote vrijheid

‘Wij zijn niet beursgenoteerd, wat ons een grote vrijheid geeft. Het merendeel van de winst vloeit terug in ons bedrijf. Ook zijn we hoofdsponsor van voetbalclub AZ, de AFAS Tennis Classics en van het AFAS Circustheater in Den Haag, partijen die goed bij ons passen. Zij dragen ook zeker bij aan ons employer brand.’

Binnenkijken bij Afas?

Dit verhaal is eerder verschenen in Werf&, nr 25. Niets missen? Neem nu een abonnement!

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners