Akbar Karenga: ‘Zolang je anderen kopieert, verlies je altijd’

Zolang je anderen nadoet, zul je jezelf nooit onderscheiden. En het dus altijd verliezen van het origineel. Die boodschap geldt óók voor recruiters, zegt Akbar Karenga, zelfverklaard recruitment geek en 12 maart keynote spreker op Talent Acquisition Live.

Bas van de Haterd Op 14 februari 2020
Gem. leestijd 3 min 259x gelezen
Deel dit artikel:
Akbar Karenga: ‘Zolang je anderen kopieert, verlies je altijd’

akbar karenga ta liveOf je nu een kleine start-up bent, of een grote corporate, het is altijd belangrijk om je op een specifiek onderwerp te onderscheiden. En dat geldt zéker voor een klein bedrijf, zegt Akbar Karenga, ‘recruitment geek’ uit Londen die wereldwijd ervaring heeft met het zoeken van talent, vooral voor grote techbedrijven. ‘Want als je alleen maar de marktleiders kopieert, verlies je het altijd van hun sterkere merk en grotere budget.’

‘Als je alleen maar de marktleiders kopieert, verlies je het altijd van hun sterkere merk en grotere budget.’

Op 12 maart is Karenga een van de keynote sprekers op de derde editie van het internationale recruitment-event Talent Acquisition Live, dat opnieuw gehouden wordt in De Nieuwe Liefde in Amsterdam. Hij zal dan zijn ervaring delen, onder meer als talent coach bij de Founders Factory, en een vergelijking maken met het gevecht tussen David en Goliath, waarbij de kleine David de grote Goliath versloeg met een inventieve list. Hier alvast een kort voorproefje.

> Wat is de take-away van je verhaal?

‘Ik ben een groot sport- en filmfan. Daarom heb ik veel opgestoken van de film Moneyball, en daar veel van overgenomen. Het eerste is: denk niet altijd alleen maar na over wat je kunt leren van bedrijf X, maar denk ook altijd goed na over wat je ánders kunt doen. Het tweede is: meet en monitor alles. Bijna op religieuze wijze.

‘Mijn advies is: meet en monitor alles. Bijna op religieuze wijze.’

Zoek ook naar getallen áchter de getallen. Kijk bijvoorbeeld naar de snelheid van alle fases in het proces, in plaats van alleen naar de time-to-hire. En als derde: kijk naar voorbeelden buiten het recruitmentvak, en breng die ook zoveel mogelijk ter tafel. In het bijzonder waar het gaat om sales en recruitment.’

> Hoe kunnen recruiters hun toegevoegde waarde aantonen?

‘Als recruiters kunnen we soms ook inzichten verkrijgen die breder gaan dan alleen onze eigen functie en die waardevol zijn om te delen. Toen ik in Shanghai werkte, viel me ooit een stijging op van open sollicitaties van een concurrent op onze afzetmarkt. Via sollicitatiegesprekken en onderzoek van onze salesdirecteur kwamen we er vervolgens achter dat zij een grote klant hadden verloren. Dit zorgde ervoor dat wij al met die klant in contact konden komen, vóórdat er een nieuw aanbestedingsproces startte.’

> Wat wil je verder nog meegeven?

‘Veel van de best practices in de recruitmentmarkt zijn afkomstig van de bekende consumentenmerken. Zij hebben zulke specifieke voordelen dat je ze eigenlijk niet kunt kopiëren. Daarom zul je als kleiner bedrijf je eigen kracht moeten ontdekken. Zolang je niet hun spel meespeelt, kun je ook niet van ze verliezen.

‘Vergeet nooit dat een nieuwe baan een van de grootste beslissingen in iemands leven is.’

Mijn advies aan recruiters is verder: kijk niet alleen naar wie bij jou solliciteert, maar vooral naar wie dat níet doet. En vergeet ook niet dat een wisseling van baan een van de grootste beslissingen in iemands leven is. Je koopt eerder een nieuwe auto dan dat je van baan wisselt. Behandel kandidaten daarom met het respect dat ze verdienen, omdat ze eventueel een overstap willen maken.’

Meer weten?

Akbar Karenga is een van de keynote sprekers op de derde editie van Talent Acquisition Live, op 12 maart in Amsterdam. Bestel hier je tickets, voordat het te laat is. Of bekijk eerst nog de promovideo, of luister eerst nog hier een podcast met Karenga.

Lees ook

Deel dit artikel:

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners