Albert Heijn en Recruit Robin gaan er met de prijzen vandoor op Recruitment Tech 2019

Albert Heijn en Recruit Robin zijn donderdag de winnaars geworden van de Awards op Recruitment Tech 2019. AH won de prijs in de categorie ‘Best Case’, terwijl Recruit Robin er met de prijs voor ‘Beste Tooling’ vandoor ging.

Redactie Op 21 november 2019
Gem. leestijd 4 min 1162x gelezen
Deel dit artikel:
Albert Heijn en Recruit Robin gaan er met de prijzen vandoor op Recruitment Tech 2019

Recruit Robin en Albert Heijn kregen hun award uitgereikt tijdens het Recruitment Tech Event 2019, tegenover 400 vakgenoten, in het gloednieuwe Amsterdome in Amsterdam.

Recruit Robin: makkelijker sourcen

De tool van Recruit Robin is min of meer een tussenstap tussen ATS en jobboards, en helpt recruiters bij de sourcing van kandidaten. ‘Omdat het simpeler moet kunnen’, legde Aron Schilder eerder op de dag tijdens de presentatie van de cases uit. ‘Hoe doen we dat precies? Met AI, platformen en vacatures. Zo bespaar je 30% van je tijd, vind je nieuwe kandidaten en verleg je je focus naar soft skills. Je kunt je als recruiter dan dus focussen op wat je leuk vindt en waar je goed in bent.’

Gemiddeld genomen besteedt een recruiter zo’n 500 uur per jaar om aan goede kandidaten te komen.

Gemiddeld genomen besteedt een recruiter zo’n 500 uur per jaar om aan goede kandidaten te komen. Ook databases zijn niet gratis, gemiddeld zo’n 25.000 euro per jaar. Daarnaast is training vereist om technieken als boolean search onder de knie te krijgen. Kortom, een aardige investering. En bovendien: recruiters vinden kandidaten sourcen zelden het leukste van hun werkdag. Recruit Robin, dat eerder dit jaar ook al de Start-up Competition won, zegt hier de oplossing voor te zijn. Met deze tool maakt een recruiter in 39 seconden een zoekopdracht. Terwijl de recruiter in gesprek kan met kandidaten en opdrachtgevers, bouwt Recruit Robin shortlists van gekwalificeerde kandidaten. Daarbij verrijkt de tool gevonden profielen met een mailadres en/of telefoonnummer, zodat recruiters makkelijk met hen in contact komen.

AH: 900 filialen, 300.000 sollicitaties

De andere winnaar, Albert Heijn, had eerder op de dag verteld over de app die in samenwerking met Harver is ontwikkeld. In die app wordt het gedrag van een kandidaat getest aan de hand van verschillende scenario’s in een game. Bijvoorbeeld: je collega laat een pak suiker vallen. Wat doe je? A. je helpt je collega. B. je helpt de klant die op zoek is naar de eieren. C. je gaat verder met vakkenvullen of D. je haalt de leidinggevende. Op deze manier organiseert de supermarktketen met 900 filialen en 300.000 sollicitaties per jaar nu het recruitmentproces.

Binnen een paar uur heb je als kandidaat reactie op je sollicitatie.

Het unieke aan de applicatie is ook dat kandidaten niet op één filiaal solliciteren, maar op een regio. Binnen een paar uur heb je reactie op je sollicitatie. En niet alleen reactie, maar er wordt binnen 48 uur ook een afspraak ingepland. Het verhoogt de positieve ervaring van kandidaten in het sollicitatieproces, zo werd duidelijk. Sterker nog, met deze tool worden in één keer vier KPI’s verhoogd: quality of hire, time to hire, candidate satisfaction en cost per hire. Doordat kandidaten niet meer solliciteren op een winkel maar op een winkelgebied, komen er 41% meer sollicitaties binnen. En de kandidaten geven in de feedback ook aan een veel beter beeld te hebben van het werk.

recruit robin ah

De overige nominaties: Textmetrics en Blue Billywig

De overige nominaties voor de Recruitment Tech Awards in de categorie ‘Best Tooling’ waren Blue Billywig en Textmetrics. De eerste tool werkt met interactieve en gepersonaliseerde video’s, waarmee je als kandidaat direct kunt solliciteren ín de video zelf. Er is daardoor veel beter meetbaar hoe hoog de conversie op jouw video is, maar ook hoe je kunt inspelen op interesses van kandidaten. Daarnaast ben jij in deze tool de kapitein op je eigen schip: je koppelt zelf KPI’s aan videocampagnes om te meten of deze aanslaan. In het KPI-dashboard houd je vervolgens de voortgang bij.

Bij een andere genomineerde kun je solliciteren in de video zélf.

Textmetrics heeft algoritmen ontwikkeld om de beste functieomschrijving te schrijven voor iedereen, overal en in iedere taal. Dat is corporate content consistancy, zoals ze het zelf noemen. Foutloos schrijven draagt bij aan de conversie, begrijpelijk schrijven, niet discrimineren en inclusief schrijven. Hoe doe je dat? ‘Wij analyseren de content, corrigeren de spelling in alle Europese talen en bieden software om kwaliteit van X aantal vacatures te beoordelen en te verbeteren. Teksten waar het onderbuikgevoel van geprikkeld wordt. Make every job description count!’

De andere cases: Jumbo en Qambium

Bij de cases viel het hoge aantal supermarkten op. Naast Albert Heijn was immers ook Jumbo genomineerd. Hier werden alle filialen, distributiecentra, en het hoofdkantoor in Veghel met VR in beeld gebracht. De kernboodschap: Jumbo, daar gebeurt het! Potentiële werknemers worden zo meegenomen door het bedrijf, gewoon vanaf de bank.

Potentiële werknemers worden zo meegenomen door het bedrijf, gewoon vanaf de bank.

De andere nominatie was voor Qambium. Dit bedrijf vond zijn roeping toen het hoorde dat keukenleverancier Metos in zijn groei geremd was door gebrek aan technisch personeel. Maar monteurs een sollicitatiebrief laten schrijven? Dat werkt niet echt. Personeel dat goed is met zijn handen, is dat niet altijd met woorden. Via een sollicitatieassistent in Facebook Messenger lukte het wel. Met 47 direct geschikte kandidaten als resultaat.

Twee mensen van Recruit Robin en twee van Albert Heijn, geflankeerd door dagvoorzitter Heleen Stoevelaar en juryvoorzitter Marieke van Heek

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners