Maikel Neelen (Tigris): ‘Met alleen een ATS red je het als uitzendbureau niet meer’

Alleen een ATS is niet genoeg om als uitzendbureau  relevant te blijven, meent Maikel Neelen (Tigris). Hij ziet meer toekomst in all-in-one-platforms voor front- én backoffice. Maar hoe zien zulke systemen dan idealiter eruit?

Joost de Ruiter Op 04 februari 2022
Gem. leestijd 3 min 364x gelezen
Deel dit artikel:
Maikel Neelen (Tigris): ‘Met alleen een ATS red je het als uitzendbureau niet meer’

‘Ik hoop dat in mijn presentatie uitzendbureaus ervan kan overtuigen dat je met alleen een ATS niet toekomstbestendig bent. Je gaat het er gewoon niet mee redden. In onze branche zijn vernieuwing en digitalisering uiteindelijk key. Ga je daar als uitzendbureau niet in mee? Dan mis je de boot.’

‘Met alleen een ATS ga je het gewoon niet redden.’

Maikel Neelen (Tigris)

Maikel Neelen is vrij stellig als hem gevraagd wordt de toekomst te schetsen van de automatisering in de uitzendbranche. Daarvoor is meer nodig dan momenteel veelal gebeurt, zo wil de oprichter van Tigris ook duidelijk maken in het webinar dat hij geeft op maandag 14 februari, tijdens de Webinar Week van Werf& en ZiPconomy.

Begin bij het begin

Transformeren van een ‘gewoon’ uitzendbureau naar een digitaal flexplatform is geen project van een paar weken. Je hele organisatie moet mee: van management tot recruitment, marketing tot backoffice, zegt hij. ‘Upgrades of extra koppelingen op je huidige software lossen het probleem in de kern niet op. Je vergroot de complexiteit en als gevolg verslechtert de beleving van kandidaten, werkgevers en je eigen medewerkers. Het is dus belangrijk dat je een stap terug doet en bij het begin begint.’

‘Upgrades of extra koppelingen op je huidige software lossen het probleem in de kern niet op.’

Zelf moet hij in de markt nog best vaak uitleggen hoe hij dat met Tigris doet. ‘Dat is toch ook gewoon een ATS-systeem’, hoort hij dan. Maar dat is verschrikkelijk onterecht, vindt Neelen, die in 2015 met het platform begon. ‘Ons systeem is namelijk zo veel meer dan een stukje software’, vertelt hij. ‘Dat moet ook wel, want als je alles dat een uitzendbureau doet in één programma wilt verpakken, heb je veel meer nodig dan een app. Al die data uit front-end en back-end-systemen combineren? Dat wordt veel te gecompliceerd.’

Van marketing tot verloning

Toch is precies dat – alles wat een uitzendbureau doet verpakken in één programma – wat Neelen met Tigris wil bereiken. En dus is Tigris ook geen app of een stukje software, laat staan een ATS. ‘Tigris is een platform’, stelt Neelen met nadruk. ‘Elk uitzendbureau kan al zijn activiteiten ermee tracken: van marketing tot het genereren van recruitmentleads en van verloning tot facturatie. Wij zijn de enigen die zoiets doen’, vertelt Neelen trots.

‘Elk uitzendbureau kan al zijn activiteiten hiermee tracken: van leads tot facturatie.’

Moeite om je voor te stellen hoe het platform precies werkt? Beeld je dan eens in dat een kandidaat zich meldt bij een uitzendbureau. ‘Als recruiter kun je met Tigris allereerst zien hoe die kandidaat jou heeft gevonden. Zo ontdek je welke campagnes goed werken, en welke juist niet. De kandidaat kun je vervolgens tracken, net als in een ATS. Maar gaat-ie aan het werk? Dan kun je hem blijven volgen. Je ziet hoeveel hij werkt, wat hij kost en wat hij oplevert. Die balans wordt tot in detail opgemaakt. Heb je bijvoorbeeld voor een uitzendkracht werkhandschoenen gekocht? Dan worden de kosten daarvan netjes meegenomen in de uiteindelijke som.’

Voor werknemers

Tigris is er niet alleen voor uitzendbureaus, ook kandidaten kunnen inloggen op het platform. ‘Via Tigris kunnen ze hun meest recente loonstrook bijvoorbeeld inzien, maar je krijgt net zo makkelijk een overzicht van je hele carrière’, legt Neelen uit. ‘Alle uitzendbureaus waar je hebt gewerkt komen daarin te staan.’ En is een werknemer uitgekeken op zijn huidige baan? Dan ziet hij via het platform momenteel openstaande vacatures die goed bij hem passen. Hij kan via Tigris meteen erop solliciteren en zijn sollicitatievoortgang bekijken. Een all-in-oplossing dus, stelt Neelen.

Meer weten?

Dean Versteeg (Tigris)

Maikel Neelen geeft op 14 februari samen met customer success manager Dean Versteeg (foto) een webinar over hoe je als uitzendbureau kunt transformeren naar een digitaal flexplatform en waarom alleen een ATS of backoffice-software niet futureproof is.

Direct inschrijven
Deel dit artikel:

Joost de Ruiter

redacteurbij Loopbaanpro
Joost de Ruiter is redacteur bij Loopbaanpro.nl en Sollicitatiedokter.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners