Dit is wat je moet weten over het recent gelanceerde platform Carrière.nu

Peter Boerman Op 22 januari 2019
Gem. leestijd 3 min 1481x gelezen
Deel dit artikel:
Dit is wat je moet weten over het recent gelanceerde platform Carrière.nu

De meeste goede baanzoekers bereik je niet via een jobboard. Waar wel? Op sites waar ze toch al op zoek zijn naar nieuws over hun vak. Met die gedachte is Vakmedianet begonnen met een nieuw initiatief: Carriere.nu.

‘Zeker in een krappe arbeidsmarkt willen werkgevers daar publiceren waar de meeste kandidaten worden bereikt’, zegt Kees Jan Markens. ‘Je wilt niet alleen de actief werkzoekende bereiken, maar ook degenen die wat meer latent nadenken over een andere baan. En waar doe je dat beter dan op de plek waar die mensen toch al zitten voor hun vaknieuws?’

1,2 miljoen professionals bereikt

kees jan markens carriere.nuMarkens is verantwoordelijk voor product development, sales en partnerships van Carrière.nu, een platform van Vakmedianet, uitgeverij van bekende vaktitels als Cobouw, Distrifood, Logistiek.nl, PWnet, Vastgoedmarkt, Bakkerswereld en SalarisNet. En zo zijn er nog zo’n 50 (!) meer. Het bedrijf, 12 jaar geleden opgericht door VNU-oudgedienden Ruud Bakker en Rob van den Bergh, bereikt nu met al die titels meer dan 1,2 miljoen professionals in allerlei branches.

Nieuwe titel, bestaand bereik

Het in december gelanceerde Carrière.nu is een nieuwe titel bij de uitgeverij, maar wel één die heel veel niche traffic krijgt dankzij een bundeling van alle verschillende titels. ‘Wij zagen in de arbeidsmarkt dat de online bron ‘vaktitels’ steeds belangrijker wordt in de mediamix van resellers als Vonq, Adver, Brockmeyer en Brandmannen‘, vertelt Markens. ‘En dat is ook logisch, denk ik. Als je verpleegkundigen zoekt, besteed je een deel van je mediabudget aan nursing.nl. Daar komen de verpleegkundigen immers toch al voor het laatste nieuws. En zo geldt dat natuurlijk voor heel veel beroepen.’

De achterkant van alle vacatures

Carrière.nu is een zelfstandig platform voor werkzoekenden, vol met tips, nieuws en verhalen over de arbeidsmarkt. Daarnaast – en misschien nog wel belangrijker – is het ‘de achterkant’ van alle vacatures die te zien zijn van de vaktitels. Titels die ook in hun content steeds meer over de arbeidsmarkt berichten, en die steeds meer aan employer branding voor hun klanten doen. En waar de vacatures nu ook op een mobiel veel toegankelijker zijn en op een veel beter doorzoekbaar platform te zien zijn.

Op eigen kanalen bereik je toch minder mensen. En social? Dat geeft je niet de benodigde autoriteit’

De ‘centrale afdeling’ binnen Vakmedianet om dit te realiseren is in juli 2018 geboren, zegt Markens. Deze afdeling bedient ook de contentmarketing-klanten met een employer brand-boodschap. ‘Als jij als organisatie een employer branding-boodschap hebt voor een van onze lezersgroepen, is het logisch om vaktitels op te zoeken. Op eigen kanalen bereik je toch minder mensen. Via vacaturesites bereik je alleen actief zoekende kandidaten. Dan mis je dus 95 procent van je goede kandidaten. En op social? Dat geeft je meestal niet de autoriteit die je nodig hebt. En de conversie wordt er steeds duurder. Timelines staan (te) vol met reclames.’

‘Preselectie zit er al in’

Een ander groot voordeel van kandidaten zoeken via vaktitels is volgens Markens dat ‘de preselectie er al zit ingebouwd’. ‘Je kunt stellen dat je kandidaten die hiervandaan komen bij voorbaat al beter gekwalificeerd zijn dan bij elke andere site. Ze zijn al ingevoerd in het vak, zijn al geïnteresseerd. Dat zijn toch meestal de mensen die je het liefst wilt bereiken. Slechts een paar procent van alle bezoekers van vaksites hoeft door te klikken en adverteerders krijgen al kwaliteit binnen.’

‘Veel werkgevers willen niet nóg een kanaal om hun vacatures te publiceren. Maar ze willen wel hun verhaal vertellen’

Voor zowel employer brand-communicatie met de arbeidsmarkt als voor de promotie van vacatures wil Carrière.nu een zogeheten ‘one-stop-shop’ zijn. ‘Recruiters hebben nu één aanspreekpunt voor meerdere wensen’, aldus Markens. ‘Veel werkgevers willen niet nóg een kanaal om alleen hun vacatures te publiceren. Maar ze willen wel hun verhaal kunnen vertellen, om op lange termijn ook effect te hebben. De vraag is tegenwoordig niet meer: waar kan ik mijn vacatures allemaal plaatsen? De vraag is nu: waar kan ik de mensen bereiken die ik daadwerkelijk wil bereiken? Daar denken wij met dit platform de oplossing voor gevonden te hebben. Doordat de redacties van onze vaktitels al jarenlang ervoor zorgen dat de ruim 50 niche communities van vakprofessionals ons weten te vinden.’

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners