Wat er gebeurt als recruiten een soort stalken wordt…

Sommige recruiters gaan héél ver om in contact te komen met kandidaten. Zover dat het bijna een soort stalken wordt. Dat leidt op sociale media dan weer vaak tot hilariteit…

Peter Boerman Op 21 januari 2022
Gem. leestijd 3 min 622x gelezen
Deel dit artikel:
Wat er gebeurt als recruiten een soort stalken wordt…

Dat je in deze tijd veel uit de kast moet trekken als recruiter om kandidaten te benaderen? Dat is duidelijk. Met name in de IT-wereld doen veel recruiters er dan ook alles aan om in contact te komen met interessante leads. En dat gaat soms zover dat het bijna op stalken lijkt. Zoals de in Amsterdam wonende Ornella Furtive deze week weer eens op Twitter liet zien:

Een post die zoveel reacties kreeg, dat Ornella, die werkt voor het webteam van Disney+, zich genoodzaakt zag nog even duidelijk te maken: ja, dit komt 100% van een echte recruiter, en nog wel van iemand van een groot bedrijf. En om misverstanden te voorkomen: het gaat om een vrouw. ‘Wees alsjeblieft niet zo creepy‘, antwoordt ze daarop. ‘Zelfs niet een klein beetje.’

Geez, no wonder people hate recruiters.

Een boodschap die blijkbaar bij velen herkenning oproept. ‘Geez, no wonder people hate recruiters‘, antwoordt iemand. En een ander: ‘Veel te pushy‘. Een derde: ‘Ik heb recent ook een paar van zulke mails gehad. Wanhoop ziet er niet goed uit. Bad vibes, red flags, noem maar op.’ En: ‘I don’t want to be “wooed,” I want to be treated like a professional.’

Zwarte lijst

Dit soort berichten duiken vaker op, en passen inmiddels in een soort traditie. Uit een onderzoek van Sollicitatiedokter dat eind 2020 verscheen bleek dat van de groep van bijna 100 ondervraagde werkzoekenden 35% aangaf vaker slechte dan goede ervaringen met de recruiters te hebben. Onder IT’ers is het helemaal erg, met vooral veel klachten over te veel lastig vallen, zonder veel verstand van zaken.

Vorig jaar gaf 35% van de werkzoekenden aan vaker slechte dan goede ervaringen met de recruiters te hebben.

Bekend is bijvoorbeeld de online zwarte lijst van recruiters, en er is shit-recruiters-do, een bij vlagen hilarische tumbl-site waarop IT’ers doorgeven op wat voor manieren zij allemaal benaderd worden. Ook het vermelden waard: de Wall of Shame voor recruiters die zich weinig gelegen lieten aan de ‘NO RECRUITMENT’-boodschap op het profiel van Rob Janssen, en de (niet meer bijgewerkte) Tweakers-verzameling: ‘De shitpraktijken van recruiters’.

Averechts effect

Het stalken van recruiters kan vaak ook een averechts effect hebben. Eventueel geïnteresseerden kunnen erdoor denken: laat maar helemaal zitten. Zo merkte Priy Werrij drie jaar geleden tegen nu.nl nog op: ‘Het is jammer, want recruiters die interessante aanbiedingen sturen, vallen op deze manier ook niet meer op.’ En vaak gaat het ook om recruiters die helemaal geen baan in de aanbieding hebben, maar juist alleen maar naar een cv hengelen om bij bedrijven op tafel te kunnen leggen.

Vaak gaat het ook om recruiters die helemaal geen baan in de aanbieding hebben.

En ze kunnen dus ook ‘exposed’ worden op sociale media, al houdt Ornella haar ‘stalker’ wel anoniem. En ze blijkt door deze ene ervaring gelukkig ook niet helemaal afgeknapt op het hele recruitmentvak. Er is dus nog hoop voor wie haar benaderen wil, op een beleefde en geïnteresseerde manier, die niet aan stalken grenst…

Weten hoe je wel mensen benadert?

Weten hoe je wel mensen moet benaderen? Sourcen is veel meer dan alleen een Inmail versturen of een ‘boolean search’ in Google. Tijdens de tweedaagse training ‘Sourcing & Search’ van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie leer je direct meer juiste kandidaten te vinden en verleiden met een toegankelijke en kandidaatgerichte aanpak.

Sourcing & search

Lees ook

 

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners