André Mulder (Close to the Crowd): 'Een goede match is onze missie'

Peter Boerman Op 27 april 2016 Gem. leestijd 4 min802x gelezen
Deel dit artikel:
André Mulder (Close to the Crowd): 'Een goede match is onze missie'

Weer een nieuwe start-up die het wil proberen in recruitmentland. Close to the Crowd stelt zich te onderscheiden door géén vacatures en ook géén CV’s te tonen. Maar wat dan wel?

André Mulder, zelfstandig IT-professional sinds 2003, heeft vanaf vorig jaar gewerkt aan een ‘matchingssite’, die werkgever en werkzoekende aan elkaar voorstelt als er meer dan 70 procent match is tussen competenties en persoonlijke eigenschappen. Vacatures zijn er niet te vinden, noch CV’s. Wel profielen van werkzoekenden, en als werkgevers een zoekopdracht plaatsen, gaat het algoritme aan de slag om te kijken of er een match is.

Mulder heeft inmiddels een team van vier enthousiaste professionals in Nederland en een team developers in Macedonië. Er zijn geen investeerders van buitenaf, alle werkzaamheden worden uitgevoerd vanuit een gedeeld geloof in het concept. Een initiatief met kans van slagen?

close to the crowd 2

Hoe is Close to the Crowd ontstaan?

André Mulder: “Vanuit de gedachte: wat je deelt, kun je vermenigvuldigen. Het initiatief ontstond in 2013, vanuit ontevredenheid over de wijze waarop werkgevers omgaan met sollicitanten met een beperking. Ook de manier waarop professionals gezocht worden, hoe interim-bureaus hiermee omgaan en hoeveel bureaus hieraan verdienen, waren een reden om een oplossing te zoeken die zowel de werkgever als de werknemer tegemoet komt.”

En toen?

“Ik ben het idee gaan uitwerken en heb het vervolgens voorgelegd aan de potentiële doelgroep; vrienden en relaties die een vaste baan of opdracht zochten en werkgevers die op zoek zijn naar kandidaten. Al snel werd duidelijk dat dit concept een andere kijk heeft op professionals vinden, omdat wij kijken vanuit meerdere perspectieven naar professionals kijken.

In 2014 heb ik een paar mensen gevraagd met mij dit avontuur aan te gaan en te kijken of we het tot een succes konden maken. En in 2015 zijn we gestart met het ontwikkelen van het platform wat nu Close to the Crowd is.”

Hoe ziet jullie verdienmodel eruit?

“Werkgevers betalen voor het matchen van 1 of meer professionals en eventuele aanvullende diensten. Als één of meerdere professionals voor meer dan 70% matchen met de zoekopdracht, worden ze aan de werkgever voorgesteld. Na betaling kan de werkgever met de professional(s) in gesprek. De aanvullende diensten zullen we de komende maanden gaan uitrollen.”

close to the crowd

Zijn er al klanten?

“Momenteel werken we samen met een aantal grote en middelgrote werkgevers, maar omdat Close to the Crowd nog in de kinderschoenen staat en we nog veel aan het  praten en onderhandelen zijn treden we nog niet naar buiten met hun namen. Later dit jaar zullen we dit, in overleg met de werkgevers, mogelijk alsnog doen.”

Hoe zorgen jullie voor voldoende profielen van kandidaten?

“Ons succes staat of valt met het aanbod van opdrachten en professionals. Om hen aan te trekken voeren we doelgerichte campagnes en zullen we de komende maanden onder andere beurzen bezoeken en gebruik maken van social media. Daarnaast zijn we met een aantal werkgevers in gesprek die hun sollicitanten vragen zich in te schrijven bij Close to the Crowd, om zo ons unieke algoritme aan het werk te zetten.

Het aantal aanmeldingen sinds de lancering van het platform loopt boven verwachting. We zijn er dan ook van overtuigd dat het aantal aanmeldingen met behulp van de marketingactiviteiten explosief zal groeien.”

close to the crowd 4

En dan?

“We hebben grootse plannen. Zo werken we op dit moment al aan een pakket van aanvullende dienstverlening, zoals payrolling en andere HR-taken. Daarnaast willen we in de toekomst uitbreiden buiten Nederland. Het platform is hier al volledig op ingericht.

Maar eerst hebben we nog een ander groot doel: het matchen van professionals met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om dit laatste mogelijk te maken investeren we een deel van de opbrengst van Close to the Crowd in een eigen investeringsmaatschappij die projecten ondersteunt die werkgelegenheid voor deze groep mensen moet bevorderen. Denk bij een afstand tot de arbeidsmarkt overigens niet alleen aan lichamelijke beperkingen, maar ook bijvoorbeeld aan mensen met dyslexie, hogere leeftijd of een niet-Nederlandse achternaam.”

Hoe denken jullie die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te kunnen gaan bemiddelen?

“Ons algoritme maakt geen onderscheid in professionals met of zonder afstand tot de arbeidsmarkt. Doordat werkgevers een match voorgesteld krijgen op basis van persoonlijke eigenschappen en competenties, ligt de focus op wat de professional te bieden heeft. Discriminatie is hierdoor niet mogelijk en er wordt op een eerlijke manier gezocht naar de perfecte kandidaat.

Met de nieuwe wetgeving moeten werkgevers een bepaald percentage professionals met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen. Om werkgevers hierbij extra te motiveren, komen we ook hier met extra diensten, waarbij we bijvoorbeeld kunnen zorgen voor begeleiding of hulpmiddelen. Denk aan een grote monitor, waarmee een visueel beperkte professional beter zijn werk kan doen. Onze missie blijft hetzelfde: een kwalitatief goede match met de professional die het werk het beste kan uitvoeren, met of zonder beperking.”

 

 

 

 

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS