Home Employer branding Anouk Kon (Indeed): ‘Recruiters laten zich nog te veel leiden door interne...

Anouk Kon (Indeed): ‘Recruiters laten zich nog te veel leiden door interne stimuli’

967 keer
1
anouk kon indeed

Recruiters laten zich nog te veel leiden door interne procedures, zegt Anouk Kon (Indeed). Willen ze echt talent aantrekken, dan moeten ze zich juist vaker verplaatsen in het gezichtspunt van de kandidaat.

Werkzoekenden hebben tegenwoordig immers een enorme keuze. ‘Focus daarom op de weg die de kandidaat aflegt om bij jouw vacatures te komen en uiteindelijk te solliciteren’, aldus de Nederlandse ‘recruitment evangelist‘ van de grootste vacaturesite ter wereld. In een gratis webinar tijdens de tweede Webinar Week in de geschiedenis gaat Kon nader in op hoe je met betere vacatures betere kandidaten kunt aantrekken. Hier alvast een voorproefje.

Wat is de hoofdboodschap van je webinar?

‘Inzicht in het gedrag van werkzoekenden is cruciaal als je vacatureteksten wilt schrijven die het juiste talent aantrekken. Dit webinar geeft je inzicht over hoe we het de juiste doelgroep makkelijker kunnen maken om je vacatures te ontdekken, hoe je de inhoud van je vacatures kunt personaliseren en hoe je gegevens kunt gebruiken om de relevante kandidaten beter te targeten.’

Wat moet volgens jou nu de belangrijkste prioriteit van recruiters zijn?

‘Meer focus op de werkzoekende, de kandidaat. Recruiters worden nog te vaak gedreven door interne stimuli vanuit de organisatie. Om het juiste talent te kunnen vinden moet het juiste talent jou kunnen vinden. Focus daarom op de weg die de kandidaat aflegt om bij jouw vacatures te komen en uiteindelijk te solliciteren.

‘Bij aankoop van een wasmachine kijken we toch ook eerst naar de reviews?’

Die weg start met een sterk employer brand. Employer Branding en Job Branding gaan hand in hand. De manier waarop we zoeken naar een baan verandert. Employer reviews worden bijvoorbeeld steeds belangrijker. Van de werkzoekenden zegt bijvoorbeeld 83% dat werkgeversreviews hun beslissing over waar ze solliciteren beïnvloeden. Niet gek, als we een vergelijking maken met consumentenmarketing. Bij aankoop van een wasmachine kijken we toch ook eerst naar de reviews?’

Wat is de belangrijkste trend die je ziet in je vakgebied?

‘Online een baan vinden is makkelijker dan ooit. Werkzoekenden hebben een enorme keuze in het online vacatureaanbod en werkgevers moeten strategisch te werk gaan om op te vallen bij hun doelgroep. Mobiel solliciteren is ook een trend die doorzet, werkgevers moeten hierin mee om geen talent mis te lopen. Zowel door het sollicitatieformulier te optimaliseren als door vacatureteksten mobiel te verbeteren. Bekijk je procedure eens vanuit het oogpunt van de werkzoekende. Welke informatie zou je dan interessant vinden? Welke zoektermen gebruik je doelgroep? Daar kun je veel van leren.’

Hoe ziet volgens jullie de arbeidsmarkt in 2025 eruit?

‘Kennis en vaardigheden verouderen steeds sneller. Technologie en robotisering bepalen het tempo van de verandering. De iPad is amper 7 jaar oud en is in veel organisaties niet meer weg te denken. Niet zo gek dus dat het onderwijs het niet kan bijbenen. Dit brengt een uitdaging: om leren als vanzelfsprekend deel van de loopbaan te zien.

Daarnaast zien we dat flexibele contracten blijvend zijn. De diversiteit aan arbeidsrelaties zal niet afnemen, maar de verschillende vormen worden wel meer gestandaardiseerd. Ook komt er een betere balans tussen vaste en flexibele contracten, denken we. Voorzieningen zullen bijvoorbeeld minder afhankelijk zijn van een vast contract.

‘In 2025 moet de transitie van baan- naar werkzekerheid echt rond zijn’

Al jaren wordt gesproken over een transitie van baan- naar werkzekerheid: in 2025 moet dat echt rond zijn. Het betekent ook dat het gemakkelijker is om over de arbeidsmarkt te bewegen: van baan naar baan en van zelfstandige naar werknemer. Dit geldt waarschijnlijk ook van werk naar privé. We gaan steeds meer verantwoordelijkheden zelf dragen: werk, opvoeding, zorg, leren. Daar moeten onze voorzieningen en ons werk op zijn toegesneden.

Als economieën meer in elkaar overlopen, integreren arbeidsmarkten waarschijnlijk ook meer. Grenzen vormen geen belemmering meer: diploma’s worden wereldwijd erkend, reizen is goedkoper en makkelijker, ICT maakt het mogelijk om eigenlijk overal vandaan te werven en te werken.

‘Zoeken naar werk beweegt steeds meer toe naar hoe we als consument online aankopen doen’

Zoeken naar werk verandert ook en beweegt steeds meer toe naar de manier waarop we als consument online aankopen doen. Inzicht in de manier waarop consumentenmarketing nu werkt is cruciaal voor het succes van (online) recruitment.’

Kort en krachtig: waarom zou iedereen jullie webinar moeten volgen?

‘Onze data laten zien dat veel vacatureteksten op Indeed voor verbetering vatbaar zijn. Als je daarin slaagt, kun je sneller de juiste match maken tussen organisatie en talent. En dat is het uiteindelijke doel; we help people get jobs. Onze tips in dit webinar dragen bij aan het bereiken van de juiste kandidaten door vacatureteksten te optimaliseren.’

anouk kon indeedSchrijf je nu in

Anouk Kon is ‘Recruitment Evangelist, Employer Insights’ bij Indeed, met maandelijks meer dan 200 miljoen unieke zoekopdrachten de grootste vacaturesite ter wereld. In de tweede Webinar Week in de geschiedenis verzorgt zij een webinar over hoe je vacatures kunt optimaliseren zodat je de beste kandidaten aantrekt.

Meer weten? Of meteen gratis inschrijven?

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here