Arian Oosthoek (Valory): ''Wij zijn pas tevreden als wij voldoende impact hebben gecreëerd'

Peter Boerman Op 17 juli 2015 Gem. leestijd 5 min1516x gelezen
Deel dit artikel:
Arian Oosthoek (Valory): ''Wij zijn pas tevreden als wij voldoende impact hebben gecreëerd'

Wetenschappers koppelen aan echte vraagstukken in bedrijven. Dat is de essentie van Valory, de start-up die eerder dit jaar de hoofdprijs won bij het FlexInnovatieFonds.

De Rotterdamse start-up, aangevoerd door EUR-alumnus Arian Oosthoek, werd er een dienstenpakket ter waarde van 79.000 euro rijker van. Maar daar is het Oosthoek natuurlijk niet om te doen: hij wil zijn bedrijf verder helpen, en tegelijk de laatste wetenschappelijke kennis het bedrijfsleven binnen laten dringen. Waarom? En wat heeft dat eigenlijk met flexibilisering van de arbeidsmarkt te maken? Tijd om Oosthoek een stel pittige vragen te stellen…

valory kantoor met schommels

Wat kan een ‘netwerkorganisatie voor kennis’ wat Google niet kan?

Wij krijgen vaker de vraag wat wij toevoegen aan Google en LinkedIn. Natuurlijk vind je ook op deze netwerken veel informatie van experts, maar bedrijven worden niet geholpen door databases of kale informatie. Wat is nu echt het vraagstuk? Welke kennis is er nodig? Valory heeft een grote rol in de diagnose van het vraagstuk om tot de juiste oplossing te komen. Valory levert oplossingen, geen informatie. Daarnaast spreken wij de taal van beide werelden, zodat we tot goede samenwerkingen kunnen komen. Dit proces hebben wij zoveel mogelijk gedigitaliseerd om tot een goede match te komen.’

Hoe automatiseren jullie dat proces? Hoe ziet dat eruit in de praktijk?

‘Wij hebben een heel slimme programmeur die een eerste versie van het netwerk heeft opgezet. Hij is een van de weinige Nederlandse programmeurs die gescout is voor een gefund EU-programma in Trento. Ons netwerk bestaat uit twee opties. Ten eerste kun je zelf – vaak met hulp van ons – je vraagstuk omschrijven. Ten tweede kun je ook zelf zoeken naar de juiste expert. Het matchen zelf gebeurt via de bekende ‘tags’. Voor de komende jaren kunnen wij nog allemaal features bedenken om het platform uit te breiden, maar op dit moment bedienen wij de markt met een duidelijke en eenvoudige oplossing, denken wij.’

Hoe reageert de wetenschap op jouw initiatief?

‘Wij vinden het van groot belang dat wetenschappers op de hoogte zijn van de issues die spelen in de praktijk. Steeds meer wetenschappers melden zich bij ons aan; soms willen ze zelfs langskomen, omdat onze werkwijze hen ook inspireert. In eerste instantie hadden wij veel wetenschappers van businessschools, omdat daar samenwerkingen als de onze meer worden gestimuleerd, maar nu komen daar ook veel anderen bij.

Wij willen de toegevoegde waarde voor wetenschappers zo groot mogelijk maken

Wij willen de toegevoegde waarde voor wetenschappers zo groot mogelijk maken. Wij zorgen er daarom ook voor dat de wetenschapper goed voorbereid is, voordat hij een traject start met een bedrijf. Daarnaast kunnen ze bij ons makkelijk een financiële vergoeding krijgen en proberen wij ze ook nog te promoten.’

Wat is het voordeel van een start-up environment zoals ECE?

‘ECE helpt je bij de start van je idee. Dit is een belangrijke fase waarin validatie en je businessmodel centraal staan. Je komt in een inspirerende omgeving terecht waarin je veel mede-ondernemers leert kennen. Wij zijn 2 jaar geleden bij ECE gekomen om een startprogramma te volgen. Maar hierna moet je het toch echt zelf doen en is de markt de beste leraar.’

valory 2

Als een grote investeerder langskomt voor je bedrijf, wat doe je dan?

‘Ik erger me een beetje aan veel start-ups die direct met grote investeerders willen praten. In de beginfase moet je volgens mij zelf de grootste investeerder zijn. Wij werken toe naar een wereld waarin bedrijven direct toegang kunnen krijgen tot de beste academische kennis, een structurele koppeling tussen de werelden van theorie en praktijk. Dat is de visie. Je vormt een team dat gelooft in die visie en daar steek je enorm veel tijd en geld in. Pas als een investeerder gelooft in de visie en de mensen, kun je iets voor elkaar betekenen.’

Wat voor opdrachten kun je voor recruiters en de HR-keten doen?

‘Wij hebben al veel klanten op HR-vlak geholpen. We hebben het dan over de grote vraagstukken, zoals flexibilisering van de organisatie, beloningsmethodieken, duurzame inzetbaarheid, of performance- en cultuurmanagement.

Bij de wat meer technische vraagstukken, krijgen wij ook wel eens de vraag of wij studenten kunnen leveren voor projecten. Het gebeurt dus wel eens dat een student de implementatie doet van een vraagstuk. De professor kijkt dan toe. Dit kan interessant zijn voor recruiters, omdat dit ook vaak weer topstudenten zijn.’

valory 7

Zijn er HR-inzichten uit de wetenschap die je al met ons kunt delen?

‘Zelf heb ik een economische achtergrond, maar ik vind HR en recruitment wel een leuke business met sociale mensen. Door de grote technologische, economische en maatschappelijke veranderingen zie je dat bedrijven moeten innoveren om te overleven. Bij de wat meer traditionele bedrijven zie je dat het businessmodel futureproof moet zijn. Bij technische bedrijven zie je dat innovatieve oplossingen en productinnovaties veel mensen kunnen vervangen. Dit heeft grote gevolgen voor de organisatie en voor de mensen die er werken.

Soms schrik ik wel eens van dit soort trajecten, omdat hier zoveel banen mee gemoeid zijn. Laatst vertelde een van onze grote klanten dat de helft van zijn mensen in de organisatie overbodig was als hij het huidige proces kon innoveren. Wetenschappers kunnen vanuit hun referentiekader een visie geven op dergelijke issues. Maar voor meer vakinhoudelijke kennis moet ik je toch echt aan een specifieke expert koppelen…’

Waarom denk je dat juist jullie concept zo aansloeg bij het FlexInnovatieFonds? In hoeverre heb je met de flexibele arbeidsmarkt te maken?

‘Bij Valory kun je op flexibele wijze denkkracht inhuren voor het oplossen van je vraagstuk. Wij zijn kennisbemiddelaars en zijn dus zeker actief in de flexibele arbeidsmarkt. Wij bieden een niche aan – wetenschappers – die relatief onbekend, maar wel heel waardevol is. Wij brengen hen in de boardroom van bedrijven om ‘top challenges’ te bespreken. Daarnaast hebben wij ook een maatschappelijke visie en eerlijk businessmodel, gericht op commissies, dat veel mensen aanspreekt.’

valory 3

Wanneer ben je tevreden?

‘Wij zijn pas tevreden als wij voldoende impact hebben gecreëerd in het bedrijfsleven. De hoeveelheid kennis van de wetenschappelijke wereld wordt momenteel onvoldoende benut. Bedrijven zijn gewend om tonnen uit te geven aan consultants die steeds weer dezelfde, oude modellen gebruiken. Wij willen bedrijven ervan bewust maken dat het ook anders kan. Ons netwerk van experts bestaat uit gepassioneerde mensen die niet denken vanuit de standaardmodellen, maar met een out-of-the-box oplossing kunnen komen. Deze mensen kunnen van grote meerwaarde zijn voor bedrijven. Wij zijn dus pas tevreden als Valory een gevestigde naam is voor het leveren van kennis.’

Werf28-450x450Lees meer over het FlexInnovatieFonds in de laatste papieren (en dubbeldikke) Werf&

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS