Hoe Arkin een prijswinnende campagne opzette: ‘Álle puzzelstukjes moeten in elkaar vallen’

Nee, het waren heus niet alleen de vele BN’ers die dit jaar de wervingscampagne van Arkin zo succesvol maakten. Het was eerder een optelsom van heel veel dingen, aldus Leonie Fotiadis. ‘Uiteindelijk moeten álle puzzelstukjes in elkaar vallen.’

Peter Boerman Op 22 september 2020
Gem. leestijd 5 min 807x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Arkin een prijswinnende campagne opzette: ‘Álle puzzelstukjes moeten in elkaar vallen’

Ja, als campagnemaker is het natuurlijk heel fijn als je BN’ers als Wim Kieft, Heleen van Royen, Filemon Wesselink, Jet van Nieuwkerk en Glenn Helder kunt inzetten. Hun namen openen overal deuren en trekken al snel de aandacht. Maar het waren heus niet alleen de bekende namen die ervoor zorgden dat de recruitmentcampagne van Arkin afgelopen jaar zo succesvol werd, zegt Leonie Fotiadis. ‘Uiteindelijk moeten álle puzzelstukjes in elkaar vallen.’

Wim Kieft, Heleen van Royen én Glenn Helder kunnen inzetten, dat is natuurlijk fijn.

De Amsterdamse GGZ-organisatie Arkin won voor die totale puzzel eerder dit jaar een felbegeerde Werf& Award. Tijdens Werf& Live, op 1 oktober, zullen ze op het podium ook meer vertellen over hoe die campagne tot stand kwam, en wat er allemaal bij kwam kijken. Hier alvast een voorproefje, aan de hand van een interview met marketing- & communicatieadviseur Fotiadis, zelf ook opgeleid als (neuro)psycholoog.

> Hoe hebben jullie de Werf& Award-winst beleefd?

‘We wisten natuurlijk wel dat het – op meerdere vlakken – een bijzondere campagne is. Het is denk ik nog niet eerder gelukt om zoveel BN’ers in één campagne te laten meedoen. En dat nota bene in de GGZ-zorg! We wisten dus wel dat de campagne PR-matig veel aandacht zou trekken.’

‘Het is denk ik nooit eerder gelukt zoveel BN’ers in één campagne te laten meedoen.’

‘Dat was ook de belangrijkste reden dat we hen gevraagd hebben deel te nemen. De zorg komt al niet vaak in beeld. En áls de zorg in beeld komt gaat het relatief toch vaak om ziekenhuiszorg. Maar het vak is veel breder. Wij zijn dan ook nog steeds erg dankbaar dat deze BN’ers de moed en openheid hadden om voor dit onderwerp te gaan staan.’

‘Maar er is natuurlijk nog een groot verschil tussen weten dat je aandacht trekt met een campagne en weten dat je deze award gaat wínnen. We waren ook erg onder de indruk van de andere campagnes, dus zeker van de winst waren we absoluut niet. We zaten dan ook met meerdere collega’s op verschillende plekken toch in spanning af te wachten. En als dan toch je deurbel gaat, ja, dat was wel een verrassing! Voelde toch een beetje alsof je een loterij had gewonnen, zo met direct een camera op je gericht. Maar ongelofelijk georganiseerd in zo’n bijzondere periode. Dank voor het feestelijk onthaal in elk geval…

Voelde toch een beetje alsof je de loterij had gewonnen, zo met direct een camera op je gericht.

Helaas konden we het vanwege corona niet uitgebreid vieren. Maar we hebben uiteraard wel allerlei online afspraken ingepland en met elkaar geproost. En intern zijn we vooral aan de gang gegaan met een uitgebreide evaluatie: wat ging goed, wat kon nog beter?

> Wat heeft de Award jullie opgeleverd? 

‘De leukste reacties kwamen van nieuwe medewerkers die de campagne hadden gezien of van huidige medewerkers die zich trots voelden onderdeel te zijn van Arkin of een van onze specialismen. Het heeft voor meer verbinding gezorgd zonder het unieke karakter van al die specialismen teniet te doen.

de puzzelstukjes campagne arkin

De campagne heeft gezorgd voor meer sollicitaties, voor grotere naamsbekendheid, maar ook voor meer openheid rondom de thema’s ‘destigmatisering’ en ‘sociale inclusie’. In dat kader waren ook de reacties van collega ggz-instellingen of bijvoorbeeld stichting Samen Sterk zonder Stigma mooi. Dit liet ons zien dat dit zoveel meer was dan alleen een recruitmentcampagne.’

> Hoe staat het nu met jullie werving?

‘De campagne liep eigenlijk tot aan het moment dat corona in Nederland werd geconstateerd. Maar ook tussen april en juni liep de werving voor onze diverse doelgroepen, zoals verpleegkundigen en psychologen, verrassend goed door. Ondanks corona dus. Inmiddels staan er echter weer steeds meer vacatures langer open. We hopen dan ook opnieuw verpleegkundigen te interesseren voor de ggz en GZ-psychologen te overtuigen een kijkje te komen nemen bij het aanbod van Arkin en onze specialismen.’

‘Tussen april en juni liep de werving voor onze diverse doelgroepen verrassend goed door. Ondanks corona.’

‘We weten alleen niet of de vacatures weer langer open staan omdat de campagne nu al een tijdje is gestopt of dat mensen gezien de huidige situatie graag meer zekerheid zoeken en niet zo snel van baan switchen. Of natuurlijk: een combinatie van beide.’

> Welke les heeft de campagne jullie geleerd?

‘De belangrijkste les is dat het de moeite loont om met je medewerkers in gesprek te gaan over hun intrinsieke motivatie om aan de slag te gaan in de ggz-zorg. Echte, inhoudelijke gesprekken. Deze gesprekken hebben ons aanleiding gegeven om een campagne ervan te maken met een sterk inhoudelijke boodschap.

‘We hebben medewerkers gevraagd hun functietitel aan te passen op LinkedIn. Dat werkte.’

Daarnaast verbind je je huidige medewerkers zo met nieuwe medewerkers. Maar al te vaak leggen bedrijven de nadruk op bijvoorbeeld nieuwe klanten ten opzichte van trouwe klanten. Nieuwe klanten krijgen vaak de hoogste kortingen, terwijl je vaak meer eraan hebt je trouwste klanten te behouden. Zo werkt het voor ons ook in deze campagne. Door onze huidige medewerkers te betrekken en hen ook actief te vragen de campagne te ondersteunen, bijvoorbeeld door hun functietitel aan te passen op LinkedIn, is het een campagne geweest die in heel de organisatie bekend was – en is.’

puzzelstukjes arkin
Beeld van het tijdelijke ‘recruitmentbureau’ dat Arkin voor de campagne opzette.

‘Onze succesfactor was denk ik een combinatie van meerdere aspecten. Er was niet slechts één doorslaggevend idee. Het ging in de eerste plaats om een sterke, creatieve, inhoudelijk sympathieke boodschap die verder reikt dan ‘Kom hier werken’. Daarnaast hadden we een ware PR-stunt met de vele bekende Nederlanders (complimenten ook aan Café Society en The Gardeners daarvoor). En dat dan weer gecombineerd met een pop-up event met onze Mensoloog Recruitment Store, en een echte omnichannel, visueel én auditief aantrekkelijke campagne. En dat met een team van toegewijde mensen die volledig achter de boodschap staan. Uiteindelijk moeten álle puzzelstukjes in elkaar vallen.’

Schakel je ook in voor Werf& Live?

Het aantal toegangskaarten voor de aankomende jubileumeditie van Werf& Live is helaas op. Maar via een livestream kan wel iedereen erbij zijn. En het programma is het zeker waard! Naast de winnaars van de Werf& Awards (zoals Arkin) zijn dat bijvoorbeeld ook Dr. John Sullivan, Sief Khafagi (Scoutpads/Facebook), en Sara Cauwenbergh (Indeed). Meld je hier aan om het helemaal te horen.

live cendris award

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners